Gå til innhold

Lat ungdom og jobb

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

17 år. Han har fått sommerjobb , men har allerede begynt med å være sen , sende meldinger til sjefen at han føler seg ikke bra osv. Jeg har prøvd å snakke med han om hvor viktig er å være presis og respektere avtaler, men han synes det er hans jobb og jeg bør ikke blande meg. 

Hvis jeg ikke vekker han står han ikke opp. 

Skal jeg bare la vær å blande meg og la han ta kosekvensene og få sparken ? 

Han går ut , fester, spiller PS langt på natten og tøffer seg. 

Har forklart at han skal ikke få penger av meg hvis han roter dette med jobben. 

Anonymkode: 49d4f...1d0

Skrevet (endret)

Ja la han erfare livets virkelige konsekvenser selv. Oppsigelse, dårlig referanse og ingen penger er en god lekse.

p.s det fordrer jo selvsagt at du og eventuell medforelder klarer å stå imot mas og krav om penger til ting og tang og alskens dilldall.

Endret av Bovina sancta
  • Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde latt han ta konsekvensen. Han ødelegger for seg selv, sin arbeidsgiver, kollegaer og evt en annen ungdom som kunne ha fått den sommerjobben og som hadde vært pliktoppfyllende.

Ingen jobb, ingen penger.

Anonymkode: 77ad2...616

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at han må opparbeide seg erfaringen selv.

Du har allerede gjort det du kan gjøre som mor; snakket med han, fortalt viktigheten av å respektere avtaler. Og sagt at det blir ikke penger å få av deg.

Kjipt at han ikke tar jobben litt seriøs, for det å ha gode referanser er viktig! Og det er ikke sikkert han vil ha det like enkelt med å finne seg neste jobb. 

Anonymkode: 1a954...bf7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

17 år. Han har fått sommerjobb , men har allerede begynt med å være sen , sende meldinger til sjefen at han føler seg ikke bra osv. Jeg har prøvd å snakke med han om hvor viktig er å være presis og respektere avtaler, men han synes det er hans jobb og jeg bør ikke blande meg. 

Hvis jeg ikke vekker han står han ikke opp. 

Skal jeg bare la vær å blande meg og la han ta kosekvensene og få sparken ? 

Han går ut , fester, spiller PS langt på natten og tøffer seg. 

Har forklart at han skal ikke få penger av meg hvis han roter dette med jobben. 

La han fikse sjøl.  Når han får sparken og vil ha penger av deg, sier du nei. Du må jobbe. Siden han er 17 antar jeg han får litt hver uke, det må han jobbe for i huset.

Anonymkode: ebd3b...2e6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du gjør det rette, så lenge du står i det og ikke gir han penger den dagen han er blakk..  Om du gir deg, muliggjør du at han fortsetter. Han er snart myndig, og klarer fint å jobbe samtidig som han både spiller og treffer venner. Regner med vennene jobber også? Det ryktes fort om noen er slappe og uansvarlige på jobb, så det beste er jo om han tar seg selv i nakken og beholder den jobben han har! Det er fristende å bare ha fri, men det blir jo ganske kjedelig etter hvert når man ikke har penger... 

Anonymkode: 7ebf9...332

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tenker at han må opparbeide seg erfaringen selv.

Du har allerede gjort det du kan gjøre som mor; snakket med han, fortalt viktigheten av å respektere avtaler. Og sagt at det blir ikke penger å få av deg.

Kjipt at han ikke tar jobben litt seriøs, for det å ha gode referanser er viktig! Og det er ikke sikkert han vil ha det like enkelt med å finne seg neste jobb. 

Han har letet etter jobb lenge og når han endelig fikk den var han overlykkelig 

Nå er det plutselig stress, gidder ikke å stå opp, jeg maser osv . 

Jeg må bare slutte å vekke han og ignorere hele greia fordi det er veldig slitsomt. 

ts 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Har en 17-åring selv, og det er ikke alltid så lett å vite når man skal følge opp og når man skal "backe ut".

Her tenker jeg at jeg ville tatt en siste samtale; alvorlig, streng og tydelig. Og samtidig si at heretter kommer du ikke til å vekke ham eller mase, og at det heller ikke kommer penger inn på kontoen hans fra deg (og hvordan skal han da ha råd til å henge med kompiser?) Og så gjennomfører du det. Gi også beskjed om at du ikke er interessert i klaging om verken sur sjef eller mangel på penger.

Blir en kjip sommer for ham, men da lærer han kanskje.

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vekk han og steng Internett etter klokken 23. Makan. Dette er ikke en ungdom som skal over på nav. Orker ikke??? Han gamer og det må han slutte med. Gaming er farlig rus! Han må på avvenning og få seg et liv.

Anonymkode: 980b3...0f1

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du gjør det rette, så lenge du står i det og ikke gir han penger den dagen han er blakk..  Om du gir deg, muliggjør du at han fortsetter. Han er snart myndig, og klarer fint å jobbe samtidig som han både spiller og treffer venner. Regner med vennene jobber også? Det ryktes fort om noen er slappe og uansvarlige på jobb, så det beste er jo om han tar seg selv i nakken og beholder den jobben han har! Det er fristende å bare ha fri, men det blir jo ganske kjedelig etter hvert når man ikke har penger... 

Anonymkode: 7ebf9...332

Han pleier å si ja , men da skal jeg selge narkotika. Hvis han ikke får penger ( dette var før han fikk jobb)  Det kan du gjøre, men ikke under mitt tak er mitt svar. 

Han har fått ukepenger før, men har store ønsker og planer. Nå er det sånn at jeg gidder ikke å forholde meg til hans uansvarlighet og han får ta konsekvensene. 

ts 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vekk han og steng Internett etter klokken 23. Makan. Dette er ikke en ungdom som skal over på nav. Orker ikke??? Han gamer og det må han slutte med. Gaming er farlig rus! Han må på avvenning og få seg et liv.

Gamibg er ikke farlig rus nei, makan!

Anonymkode: fb87f...8cf

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Gaming er farlig rus! Han må på avvenning og få seg et liv.

Nei, heroin er farlig rus.

Gaming, neeh. 

De som blir avhengig av gaming kan bli avhengig av alt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gamibg er ikke farlig rus nei, makan!

Gaming er rus jo. De sitter timesvis foran en skjerm og fungerer ikke utenfor den skjermen. Så jo gaming 24/7 er like avhengigskapende som heroin. Slutter ikke denne ungdommen å game til langt på natt så kan han glemme jobb, skole, få seg utdannelse og inntekt selv. Om 1 år er han 18 og hva da? Skal Nav ta regningen fordi han gamer og ikke orker å stå opp???

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Gaming er rus jo. De sitter timesvis foran en skjerm og fungerer ikke utenfor den skjermen. Så jo gaming 24/7 er like avhengigskapende som heroin. Slutter ikke denne ungdommen å game til langt på natt så kan han glemme jobb, skole, få seg utdannelse og inntekt selv. Om 1 år er han 18 og hva da? Skal Nav ta regningen fordi han gamer og ikke orker å stå opp???

Nei det er ikke rus 🙄

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

La mannen få fred, ikke alle orker å svette på jobb hver dag Og bli pustet i nakken av en sur sjef.

Anonymkode: c3daf...36a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

La mannen få fred, ikke alle orker å svette på jobb hver dag Og bli pustet i nakken av en sur sjef.

Hvor skal pengene komme fra da ?????

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor skal pengene komme fra da ?????

Nav

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tipper du ikke klarer å sitte og se på det og du fortsetter å vekke han og å mase. All ungdom er ikke pliktoppfyllende og ansvarlige i den alderen uten at det nødvendigvis er noe galt. Han er nok bare umoden og det er faktisk mange i alderen 17 år. Spesielt gutter. Veldig kjent det med at han er 17 år og klarer det selv. Han burde nok ventet et år til før han søkte sommerjobb. 

Anonymkode: c64d5...a6d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så siden han ikke greier å komme seg opp så mener du at det er bedre at mor havner i en skikkelig konflikt med sønnen? Han er 17 år, ikke 7 år. Han greier å bruke mobilen som ruter om mor stenger Internett. Tviler på at han kommer seg tidligere opp selv om Internett er stengt, da stikker han sikkert ut.

Men du synes det er bedre å starte en full krig i stedet for at han tar konsekvensene av å ikke møte på jobb? 

Anonymkode: 77ad2...616

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei det er ikke rus 🙄

Absolutt jo. Ruser seg på dopamin. Hvorfor legger de seg ikke? Hvorfor fungerer de ikke i hverdagen? Hvorfor stopper de ikke gaming kl.22 og legger seg??? Scrolle reels og tik tok er også rus. Internett og gaming er en stor byrde for samfunnet blitt. Der mange sitter apatiske foran en skjerm. Livet utenfor glir forbi og søvnproblemer, depresjon og angst oppstår. 

Største rusen/synderen i dagens samfunn er mobil, pc og Internett. 

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...