AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #1 Skrevet 29. juni 2023 Erfaringer med dette? Jeg fikk en kortisoninjeksjon i et ledd idag pga aktiv leddgikt. Jeg har også diabetes, men godt kontrollert. Nå skulle jeg tilfeldigvis måle blodsukkeret før jeg legger meg, og fikk sjokk! Det er skyhøyt! Jeg tenker det går seg til, siden dette er en forbigående bivirkning av kortison. Men jeg ble litt småskremt, og nå tør jeg ikke legge meg før jeg ser at det snur nedover igjen😬 Trodde jo ikke at en lokal kortisonbehandling skulle skape så store reaksjoner i kroppen. Flere diabetikere som har samme erfaring med kortisoninjeksjoner? Anonymkode: 91841...7c5
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #2 Skrevet 29. juni 2023 Jeg er ikke diabetiker, men tenker det kan være lurt at du ringer legevakten her og nå og snakker med dem, siden blodsukkeret ditt er så høyt som det er. Bedre med en telefon for mye enn en for lite akkurat i slike tilfeller! Anonymkode: dfda6...66e
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #3 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er ikke diabetiker, men tenker det kan være lurt at du ringer legevakten her og nå og snakker med dem, siden blodsukkeret ditt er så høyt som det er. Bedre med en telefon for mye enn en for lite akkurat i slike tilfeller! Anonymkode: dfda6...66e Ja det er sant. Jeg velger å se det litt an nå, men legger meg ikke før jeg ser at blodsukkeret synker igjen. Jeg ble bedt om å vente med å ta en ukentlig diabetesmedisin til imorra (som jeg vanligvis tar onsdager), for å ikke pøse på med for mye medisiner på samme dag. Dette fordi jeg begynte på en ny leddgiktmedisin også idag. Men nå er vi halveis over i ny dag, så nå velger jeg å ta den. Det hjelper nok litt😊 Men dette var litt uventet og småskummelt ja, så tenkte jeg ville høre om noen andre hsr samme erfaring, og hvor fort det normaliserte seg. Anonymkode: 91841...7c5
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #4 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ja det er sant. Jeg velger å se det litt an nå, men legger meg ikke før jeg ser at blodsukkeret synker igjen. Jeg ble bedt om å vente med å ta en ukentlig diabetesmedisin til imorra (som jeg vanligvis tar onsdager), for å ikke pøse på med for mye medisiner på samme dag. Dette fordi jeg begynte på en ny leddgiktmedisin også idag. Men nå er vi halveis over i ny dag, så nå velger jeg å ta den. Det hjelper nok litt😊 Men dette var litt uventet og småskummelt ja, så tenkte jeg ville høre om noen andre hsr samme erfaring, og hvor fort det normaliserte seg. Anonymkode: 91841...7c5 Med så høyt blodsukker så bør du vel sjekke deg minst en gang i timen fremover natta? Antar at du får flere svar fra diabetikere når folk begynner å våkne rundt om i landet. Jeg synes uansett du skal ta en telefon til legevakten, bare for sikkerhets skyld. Om ikke annet så bare for å få bekreftet at du har gjort det riktige nå med å ta medisinen din Anonymkode: dfda6...66e
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #5 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Med så høyt blodsukker så bør du vel sjekke deg minst en gang i timen fremover natta? Antar at du får flere svar fra diabetikere når folk begynner å våkne rundt om i landet. Jeg synes uansett du skal ta en telefon til legevakten, bare for sikkerhets skyld. Om ikke annet så bare for å få bekreftet at du har gjort det riktige nå med å ta medisinen din Anonymkode: dfda6...66e Takk for omtanken din❤️ Som diabetiker blir man litt vant til sånne situasjoner opp gjennom årene, vant til å bruke magefølelsen på når man bør oppsøke rask legehjelp. Jeg tror dette skal gå helt fint, jeg ser det allerede har sunket litt, så da går det rett vei. Diabetesmedisin er tatt, og jeg sitter oppe og sjekker at alt går rette veien før jeg legger meg😊 Anonymkode: 91841...7c5
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #6 Skrevet 29. juni 2023 Sender denne opp igjen, i håp om at noen med lignende erfaring vil svare😊 Blodsukkeret mitt er fortsatt for høyt, men ikke så voldsomt som i natt. Likevel for høyt til at jeg tør å spise noe annet enn totalt lavkarbo. Jeg vet dette er forbigående, så det går nok fint altså. Men til dere som har diabetes og revmatisk sykdom, og som har fått kortisoninjeksjoner, hvor lenge varte denne økningen i blodsukker? Blir glad for svar❤️ Anonymkode: 91841...7c5
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #7 Skrevet 29. juni 2023 Helt normalt at blodsukkeret går opp ved bruk av kortison Bruker du insulin? Anonymkode: 84ea6...1a9
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #8 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Helt normalt at blodsukkeret går opp ved bruk av kortison Bruker du insulin? Anonymkode: 84ea6...1a9 Jeg trodde ikke det var så mye påvirkning av injeksjoner som skal virke lokalt, men nå har jeg erfart at blodsukkeret blir veldig påvirket. Jeg bruker ikke insulin, bruker vanligvis bare minste dose Ozempic, og da pleier blodsukkeret være fint. Nå var det 19 (!!) igår natt, sank ned mot 16 før jeg la meg. Når jeg våknet var det ca 15, og utover dagen idag har det tuslet seg ned til ca 12. Men jeg har spist lite idag pga dette, og bare lavkarbo, likevel går ikke verdiene under 12. Håper dette gradvis normaliserer seg snart🤞 Anonymkode: 91841...7c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå