AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #1 Skrevet 28. juni 2023 Jeg syns jo det er så komisk. Men ja er så typisk småbarn når de kan å gå og skal drite så gjemmer de seg bak en dør eller ett sted for seg selv. Hvor kommer det instinktet fra? Dyr pleier da som regel ikke å være så nøye på det. Anonymkode: 92e17...d46
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #2 Skrevet 28. juni 2023 Hadde du likt å drite med åøen do dør? Anonymkode: fc38d...c89 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #4 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg syns jo det er så komisk. Men ja er så typisk småbarn når de kan å gå og skal drite så gjemmer de seg bak en dør eller ett sted for seg selv. Hvor kommer det instinktet fra? Dyr pleier da som regel ikke å være så nøye på det. Anonymkode: 92e17...d46 Katten min var alltid det. Hun hadde kasse inne og regelrett hatet at vi så på. Hun måtte være i fred når hun skulle bæsje. Fin frøken, da, veldig intelligent. Anonymkode: c7c2d...80d 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #5 Skrevet 28. juni 2023 Interessant spørsmål. Jeg googlet det, og det ga egentlig to forskjellige svar: - Enten kan det være barnet sliter med hard avføring, er vant til at det gjør vondt å bæsje, og dermed går for å være i fred når det skjer. - Eller så har barnet sett at større barn og voksne går for å være i fred når de bæsjer, og de gjør da det samme. Anonymkode: 71f2e...d94
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #6 Skrevet 28. juni 2023 Tidlig tegn på menneskelig intelligens og oppførsel. Anonymkode: b3007...6ca 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #7 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Katten min var alltid det. Hun hadde kasse inne og regelrett hatet at vi så på. Hun måtte være i fred når hun skulle bæsje. Fin frøken, da, veldig intelligent. Anonymkode: c7c2d...80d Mine også. Katter foretrekker å bæsje i fred. Anonymkode: b12e2...7b1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #8 Skrevet 28. juni 2023 For å få til å bæsje må en ha litt ro rundt seg. Hadde du klart å sitte på et toalett i stua med mange rundt deg mens du skal drite? Det er det samme for barn Anonymkode: 47bfc...0ec 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #9 Skrevet 28. juni 2023 Just now, AnonymBruker said: Interessant spørsmål. Jeg googlet det, og det ga egentlig to forskjellige svar: - Enten kan det være barnet sliter med hard avføring, er vant til at det gjør vondt å bæsje, og dermed går for å være i fred når det skjer. - Eller så har barnet sett at større barn og voksne går for å være i fred når de bæsjer, og de gjør da det samme. Anonymkode: 71f2e...d94 Glemte å legge til at det å gå på do egentlig er en veldig sårbar situasjon, både for dyr og mennesker, og de fleste vil faktisk være litt i fred eller ha rolige omgivelser. En katt vil ofte ikke bruke en kattedo om den er i et område med mye trafikk og bråk, men foretrekke et stille og rolig sted. Og jeg vet at hunden min blir veldig lett avleder om det blir noe lyd eller annet interessant i det han skal bæsje. Det har med sikkerhet å gjøre, rett og slett. Man får ikke til å følge med på farer når man sitter og presser. Kanskje er det noe underbevisst der. Anonymkode: 71f2e...d94 6 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #10 Skrevet 28. juni 2023 Jeg er ikke enig i at dyr ikke gjør det,- veldig mange dyr gjør jo nettopp det. Gjemmer seg, eller stiller seg slik at de har god sikt etc - for å være på vakt, beskytte seg selv etc. Men så tror jeg også det kan være fordi barn har blitt ledd av og at oppførsel har blitt kommentert fra tidlig av, for vi gjør jo det - det er komisk, søtt rett og slett. Men for barna er det ikke nødvendigvis like hyggelig når de må arbeide for å få det ut. Anonymkode: ae94c...1d4 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #11 Skrevet 28. juni 2023 Det er instinkt å finne beskyttelse i en sårbar situasjon. Driter du midt på en åpen plass om du skal bæsje utendørs, eller skjuler du deg bak trær eller steiner? Anonymkode: d94b9...9b8 4 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #12 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Det er instinkt å finne beskyttelse i en sårbar situasjon. Driter du midt på en åpen plass om du skal bæsje utendørs, eller skjuler du deg bak trær eller steiner? Anonymkode: d94b9...9b8 Det er nå og kanskje for at du kan få bot og at det er sett på som uegnet å drite på en parkeringsplass. Men et lite barn har med seg det instinktet fra de begynner å gå. Ingen har lært de at de ikke kan drite hvor de vil noe de gjorde før de kunne gå. Litt fasinerende at det er sånn uten at noen har lært dem dett enda. Anonymkode: 92e17...d46
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #13 Skrevet 28. juni 2023 Mine barn gjorde ikke det, er det en vanlig greie? Satte seg på huk da. Anonymkode: 89bc9...cdc
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #14 Skrevet 28. juni 2023 Jeg har alltid tenkt at de gjemmer seg fordi de «vet» at de gjøt noe galt? De begynner med dette etter at foreldrene har begynt maset med potte- trening Anonymkode: aecff...044
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #15 Skrevet 28. juni 2023 Hunden min går inn i en busk for å gå på do. Jeg har ikke lært ham det, så han liker det best sånn. Synes ikke det er så rart at både mennesker (voksne og barn) samt enkelte dyr foretrekker å drite i fred. Anonymkode: 61d22...78a 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #16 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg syns jo det er så komisk. Men ja er så typisk småbarn når de kan å gå og skal drite så gjemmer de seg bak en dør eller ett sted for seg selv. Hvor kommer det instinktet fra? Dyr pleier da som regel ikke å være så nøye på det. Anonymkode: 92e17...d46 Det er jo en stor milepæl når de endelig skjønner at bæsjing ikke MÅ være en sosial aktivitet😄 Anonymkode: e91d4...fc7 4
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #17 Skrevet 29. juni 2023 Mange dyr gjemmer seg når de skal drite, jo. Det har gjerne med at man i gjerningsøyeblikket er sårbar for angrep fra rovdyr. Hunden min skuler på meg om jeg ikke demonstrativt ser en annen vei når hun driter. Det er vel ikke så rart at barn også kopierer det voksne gjør, som er å drite bak lukket dør. Anonymkode: b404e...f9c 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #18 Skrevet 23. juli 2023 Ikke bare dyr og heller ikke bare barn som skjuler seg. Gjør ikke også vi voksne det? Låser døren på jobb og hjemme. Nettopp hjemkommet fra lengre kanotur, og hva gjorde man da? Jo, nettopp, man gikk til skogs og gjemte seg bak noen tette busker. Anonymkode: e1d6f...5c7 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #19 Skrevet 23. juli 2023 Er vel fordi de går med bleie altfor lenge. Er ikke naturlig å bæsje på seg selv og gå rundt i sin egen avføring... Anonymkode: 4f075...b1c 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #20 Skrevet 23. juli 2023 Sitter du med pen dodør å driter? Anonymkode: fc38d...c89 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå