Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var på kontroll i går for å sjekke leie, fordi legen ville være helt sikker, jordmor begynte med vekstkontroll og sier at barnet er normalt, men stort. Hun sier ikke noe feil eller noe, det er bare at jeg mistet helt gleden. Nesten så jeg fikk inntrykk at jeg måtte forte meg å gå i fødsel før jeg må føde en flodhest liksom. 

Har bare følt meg negativ, til meg selv, barnet og fødsel i dag. Syntes den kontrollen var så unødvendig. Jeg kjente at barnet lå riktig, aldri tvilt,  så synes henvisningen var unødvendig og ble bare dumt for meg. Som om de skulle absolutt lete etter noe å sette fingeren på! Var trygg og positiv før. Alt har gått på skinner, føler jeg har så liten og fin mage, sprek og ikke lagt på meg noe, trent og vært aktiv. Nå tør jeg knapt å spise, vil ikke fore opp flodhesten mer enn nødvendig. Det hadde vært bedre å uviten født en som viste seg å være 4kg, da hadde det ikke gjort noe. Nå plager det meg. Og føler jeg har gjort noe feil. 

Fødselssamtale vil jeg hverfall ikke ha nå, mistet litt tilitt til systemet, får lyst å kalle det hysterisk. Noen som har vært i min situasjon og klart å snu det selv? Bør jeg si noe neste kontroll eller ved fødsel? 

Anonymkode: 8d7ff...b1e

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du virker veldig opptatt av vekt og størrelse? Hvorfor tenker du automatisk at stor = negativt  og flodhest(!), ser det som personlig kritikk ("lete etter noe å sette fingeren på") og  samtidig må framheve at du har liten mage og ikke har lagt på deg? Det er ikke jordmor eller systemet jeg reagerer på eller blir bekymret for her (og jeg var drøyt 4 jeg ved fødsel, det er ikke veldig flodhest...).

Anonymkode: c2d85...830

• Liker 32
  • Nyttig 4
Gjest Chicchi
Skrevet

Klem til deg ❤️ Så synd at du fikk en sånn opplevelse. Man er ekstra sårbar i ukene før fødsel og det er noe jordmor ikke alltid tenker på, for det er så rutine for dem. Jeg syntes også jeg opplevde mye negativitet da jeg var på kontroller og var gørr lei av hele graviditeten. Høres helt sjukt ut, men jeg ble nesten sint på babyen som skulle bruke så lang tid på å komme. Det beste våpenet mitt var vel avledning. Gå en lang tur (hvis du orker), bygge opp litt svette og unne seg et godt smørbrød etterpå. Du forer ingen flodhest, kroppen lager ikke en baby den ikke takler. Øv på pusteteknikk og se noen videoer om positiv fødsel på youtube og finn styrken din igjen. Dette klarer du 💪🏻

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du virker veldig opptatt av vekt og størrelse? Hvorfor tenker du automatisk at stor = negativt  og flodhest(!), ser det som personlig kritikk ("lete etter noe å sette fingeren på") og  samtidig må framheve at du har liten mage og ikke har lagt på deg? Det er ikke jordmor eller systemet jeg reagerer på eller blir bekymret for her (og jeg var drøyt 4 jeg ved fødsel, det er ikke veldig flodhest...).

Anonymkode: c2d85...830

Var ikke opptatt av det før hun begynte å prate på det og nesten rushe meg til å føde før termin, da er det ikke så rart man får inntrykk av at de synes det er negativt. Jeg har bare tenkt at det skal få skje naturlig og at jeg ikke skulle tenke på sånn. 

Nå føler jeg meg enda verre.... takk.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner skuffelsen og tankene etter kontrollen ts ❤️ Det å sette i gang fødsel pga størrelse på barnet gjøres kun når dette vurderes til det beste for baby og mor. Er ikke sikkert det er snakk om å sette deg i gang før termin, men at de f.eks ikke ønsker at du skal gå langt på overtid.

Anonymkode: 1be03...e36

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hjelpest min, det må da være lov å si at baby er stor. 

Ro deg ned og ta deg sammen.

Anonymkode: 4dfc4...62c

• Liker 26
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du tolker jo alt i verste mening. OK, du har produsert en diger unge, men er selv slank, so what? De vil jo hjelpe deg. 

Selv fikk jeg konstant mas om foster som var for lite og stadig noe galt og ørten kontroller og bekymring - og jeg ble ganske tjukk - men jeg tok det ikke akkurat som kritikk og personlig hets&krenk. Det var jo fakta. Du får presentert fakta, Ungen din er stor. Ville du heller latt være å få informasjon eller hva? 

Anonymkode: b78c3...cd3

• Liker 16
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det så galt å føde et barn på 4 kg da? Min sønn var 3980, men da jeg fikk han i armene synes jeg han virket så bitte bitte liten, trodde nesten ikke på de da de sa han var 4 kg. 

Enkel og grei fødsel, absolutt ikke som å føde noen flodhest. Hvor fikk du det fra?

Jeg gikk forresten opp 22 kg og hadde knapt lov til å gå fra sengen til sofaen fra uke 17 pga truende rier, gikk helt fint. De 22 kg er borte og både jeg og flodhesten min er normalvektige nå (baby er 10 mnd).

Skjerp deg.

Anonymkode: 7ae29...374

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

4 kg er helt normalt. Det st du i det hele tatt sier «liten og fin mage», sier egentlig sitt. Sykehuset og systemet er nok ikke problemet her, men tankene du har om vekt og kropp som utfordrer deg♥️

Anonymkode: d166d...867

• Liker 14
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil bare si at de kan ta veldig feil ang vekst. Jeg fikk beskjed at gutten vår var stor, langt over 4 kilo, og jeg tenkte bare herregud hvordan skal dette gå liksom. For å si det sånn- gutten som kom ut veide 3165 kg 😊

Anonymkode: b515f...a3e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har du hatt spiseforstyrrelse tidligere? Det høres litt sånn ut når du reagerer på dette viset av en faktaopplysning.

Anonymkode: 45f52...6fc

• Liker 13
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er trist å lese hvordan du forbinder liten mage og liten baby med noe positivt. Det er ikke bra når barnet er for lite heller. Et barn på fire kilo vil ha litt å gå på, før ammingen kommer igang, og er klar for å bli født. Det er hodeomkrets som vi ha noe å si når den skal ut. Det er ikke bra om du ikke har lagt på deg heller. Du skal jo opp i vekt som gravid. Det virker som du sliter litt med vekt og kropp, og derfor tolker alt som går på vekt eller størrelse litt feil? 

Prøv å legg disse bekymringene bak deg, og tenk så mye du kan på andre ting nå før fødsel. 

Og du, ikke kall barnet for en flodhest, om det er lite eller stort. Det er en nusselig liten baby du har inni der. Begge mine var 4 kilo, og helt perfekte.

Anonymkode: 505a6...456

• Liker 14
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg så lei meg. Jeg har ikke noe fokus på kropp og vekt, men får beskjed om at jeg kommer til å få et stort barn, og jeg blir jo redd for skader av fødsel, har prøvd å tenke lite på det, men når hun snakket på det så ble jeg så redd. Selv om jeg tolket ut i fra magemål og egen vekt at barnet ville bli gjennomsnitt betyr ikke det at min kropp er mitt fokus, dere gjorde det til fokus. Jeg nevnte det fordi det har bidratt til et godt svangerskap, hittill. Og jeg sa at jeg heller ville ikke vite det, jeg vet 4 kg ikke er stort, men jordmor sa det var stort. Og kom med masse råd om hvordan jeg burde gjøre det for å føde nå. Er bare 37 uker, og barnet vokser jo, vet jo ikke hvor stort det blir! Trodde jeg hadde 3 uker på meg å slappe. Nå er jeg stresset. 

Burde aldri skrevet her. Ble bare utrolig mye verre. Jeg har ikke noen spiseforstyrrelser, men jeg har vel lov å være redd en fødsel pga stort barn. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er trist å lese hvordan du forbinder liten mage og liten baby med noe positivt. Det er ikke bra når barnet er for lite heller. Et barn på fire kilo vil ha litt å gå på, før ammingen kommer igang, og er klar for å bli født. Det er hodeomkrets som vi ha noe å si når den skal ut. Det er ikke bra om du ikke har lagt på deg heller. Du skal jo opp i vekt som gravid. Det virker som du sliter litt med vekt og kropp, og derfor tolker alt som går på vekt eller størrelse litt feil? 

Prøv å legg disse bekymringene bak deg, og tenk så mye du kan på andre ting nå før fødsel. 

Og du, ikke kall barnet for en flodhest, om det er lite eller stort. Det er en nusselig liten baby du har inni der. Begge mine var 4 kilo, og helt perfekte.

Anonymkode: 505a6...456

Jeg har ikke sagt liten baby er positivt. Jeg sa jeg ble redd når utrykket stort barn blir brukt. Det er jordmor som brukte utrykket. Jeg har bare tenkt vanlig størrelse. ALDRI skrevet liten baby! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg vil bare si at de kan ta veldig feil ang vekst. Jeg fikk beskjed at gutten vår var stor, langt over 4 kilo, og jeg tenkte bare herregud hvordan skal dette gå liksom. For å si det sånn- gutten som kom ut veide 3165 kg 😊

Anonymkode: b515f...a3e

Dette hjalp meg faktisk. Jeg viste ikke at de kunne måle feil.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

4 kg er helt normalt. Det st du i det hele tatt sier «liten og fin mage», sier egentlig sitt. Sykehuset og systemet er nok ikke problemet her, men tankene du har om vekt og kropp som utfordrer deg♥️

Anonymkode: d166d...867

Jeg har ingen tanker om kropp og vekt, men redd for å føde stort barn. En frykt som kom plutselig og sterkt.

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Er det så galt å føde et barn på 4 kg da? Min sønn var 3980, men da jeg fikk han i armene synes jeg han virket så bitte bitte liten, trodde nesten ikke på de da de sa han var 4 kg. 

Enkel og grei fødsel, absolutt ikke som å føde noen flodhest. Hvor fikk du det fra?

Jeg gikk forresten opp 22 kg og hadde knapt lov til å gå fra sengen til sofaen fra uke 17 pga truende rier, gikk helt fint. De 22 kg er borte og både jeg og flodhesten min er normalvektige nå (baby er 10 mnd).

Skjerp deg.

Anonymkode: 7ae29...374

Skjerp meg? Når jordmor prater om store barn og skader har jeg ikke lov å bli redd? 

Jeg nevnte jo bare at jeg hadde et greit svangerskap og var heldig, for å vise hvor hardt ned jeg falt etter samtalen. Men du hadde det verst, du vant. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå forlater jeg tråden, har blitt enda mer redd og føler meg bare dum. Har ikke gjort annet enn å gråte, lese om skader, og få i gang fødsel før termin i hele dag. Så får jeg kjeft i tillegg, ingen som svarer på om jeg burde lufte frykten min ved neste time heller, så da bør jeg sikkert ikke det. 

Kvinner er kvinners største fiende.

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Skjerp meg? Når jordmor prater om store barn og skader har jeg ikke lov å bli redd? 

Jeg nevnte jo bare at jeg hadde et greit svangerskap og var heldig, for å vise hvor hardt ned jeg falt etter samtalen. Men du hadde det verst, du vant. 

Du omtaler barnet ditt som en flodhest.

Hadde du ordlagt deg litt annerledes i hovedinnlegget hadde du nok fått mer støtte.

Slapp nå av, 4 kg er ikke stort, og det går nok kjempefint. 

Anonymkode: 4dfc4...62c

• Liker 15
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi var ikke der, så vi vet ikke hvordan det ble sagt og videre informasjon. Men det er ikke uvanlig å bruke ordet stort barn om de som ligger over gjennomsnittet, og er han estimert til 4kg så er han fortsatt innenfor normalområdet.

Høres merkelig ut av jordmor å stå så veldig på å få deg til å gå i fødsel før. Jeg var drittlei å gå gravid og såg mitt snitt til å bruke størrelse som ess i ermet, og gråt, tagg og ba om å få bli satt i gang med lillebror som var estimert til 4.5. men var ikke snakk om da fødsel med storesøster på 4.3 gikk strålende. Pyntesting med begge to (selv er jeg 1.63 og normalt 56kg, som referanse)

så holdt godt tak i denne tanken:

Chicchi skrev (1 time siden):

-snip-

Du forer ingen flodhest, kroppen lager ikke en baby den ikke takler.

-snip-

Anonymkode: cb43e...e59

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...