AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #1 Skrevet 28. juni 2023 Vi er alle kjent med reglene for forskudd på arv fra foreldre TIL BARN. Men, kan man gi forskudd på arv TIL FORELDRE? Altså at jeg som datter gir forskudd på arv til mine foreldre? Ønsker ikke svar i form av spekulasjoner, men med henvisning til artikler eller lover - finner ingenting selv. Og i tilfelle noen lurer på hvorfor jeg ikke bare overfører som gave - det er snakk om noen svært verdifulle gjenstander som jeg ønsker å gi til mine foreldre, men fordi jeg bor i utlandet så må det betales MVA ved gaveoverføring, og det er snakk om store beløp. Så kunne tenkt meg å gi dette som forskudd på arv for å unngå mva men har aldri hørt om forskudd på arv til foreldre før. Takk for hjelp! Anonymkode: 75857...1eb
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #2 Skrevet 28. juni 2023 Er du enebarn? Hvis ikke vil dine søsken arve dette når de går bort. Anonymkode: 29425...46b
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #3 Skrevet 28. juni 2023 Ja vi er flere, men det er ikke problematisk (foreldrene mine har allerede delt ut pliktdelsarv til oss barna og resten er disponert etter deres ønske i testament). Jeg ønsker bare at foreldrene mine skal kunne ha glede av disse tingene mens de er i live. Og ikke betale mva for å få de innført til Norge, da blir det nemlig ikke noe av denne gaven i det hele tatt 🤷🏼♀️ Anonymkode: 75857...1eb
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #4 Skrevet 28. juni 2023 Vanskelig å undra seg skatt og MVA i ditt tilfelle. Du får bare spandere mye på de😉 Anonymkode: 64ace...ae2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #5 Skrevet 28. juni 2023 Ikke så vanskelig hvis jeg kan gi tingene i forskudd på arv, derav spørsmålet Anonymkode: 75857...1eb
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #6 Skrevet 28. juni 2023 Hvis du ikke har barn, så er det dine søsken og foreldre som er dine arvinger. Her er reglene. https://www.advokatsmart.no/guide/forskudd-pa-arv Anonymkode: a8fcf...daf 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #7 Skrevet 28. juni 2023 Fant dette på nett. Livsarvinger er ikke foreldre. Livsarvinger eller descendenter er arvinger i direkte nedstigende linje fra avdøde, for eksempel barn og barnebarn. En livsarving har krav på pliktdelsarv, som betyr at arvelateren ikke kan frata arvingen hele dennes arverett ved testament. Anonymkode: 9f01a...c58 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #8 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi er alle kjent med reglene for forskudd på arv fra foreldre TIL BARN. Men, kan man gi forskudd på arv TIL FORELDRE? Altså at jeg som datter gir forskudd på arv til mine foreldre? Ønsker ikke svar i form av spekulasjoner, men med henvisning til artikler eller lover - finner ingenting selv. Og i tilfelle noen lurer på hvorfor jeg ikke bare overfører som gave - det er snakk om noen svært verdifulle gjenstander som jeg ønsker å gi til mine foreldre, men fordi jeg bor i utlandet så må det betales MVA ved gaveoverføring, og det er snakk om store beløp. Så kunne tenkt meg å gi dette som forskudd på arv for å unngå mva men har aldri hørt om forskudd på arv til foreldre før. Takk for hjelp! Anonymkode: 75857...1eb Da er det utenlandsk rett som gjelder. Det er ikke mva på gaver i Norge. Kunnskap om norske rettsregler vil ikke hjelpe deg. Anonymkode: bd6c7...8d5 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #9 Skrevet 28. juni 2023 Dette ville jeg tatt med advokat. Anonymkode: a64fc...eeb 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #10 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da er det utenlandsk rett som gjelder. Det er ikke mva på gaver i Norge. Kunnskap om norske rettsregler vil ikke hjelpe deg. Anonymkode: bd6c7...8d5 Jo, jeg snakket med tolletaten som bekreftet at det vil påløpe mva ved innføring av tingene hvis jeg sender dem som gave. Ellers hadde det vært alt for lett å kjøpe ting utenlands og sendt dem hjem som «gaver» for å unndra mva (eks dyre klokker). Anonymkode: 75857...1eb
Sinsen Skrevet 28. juni 2023 #11 Skrevet 28. juni 2023 Forskudd nevnes helt nederst i denne artikkelen, så det ser ut som om det ikke vil fungere: https://www.toll.no/no/varer/arvegods/ 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #12 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jo, jeg snakket med tolletaten som bekreftet at det vil påløpe mva ved innføring av tingene hvis jeg sender dem som gave. Ellers hadde det vært alt for lett å kjøpe ting utenlands og sendt dem hjem som «gaver» for å unndra mva (eks dyre klokker). Anonymkode: 75857...1eb Hvorfor spurte du ikke om forskudd på arv i samme slengen? Anonymkode: ac582...ca1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #13 Skrevet 28. juni 2023 Sinsen skrev (11 minutter siden): Forskudd nevnes helt nederst i denne artikkelen, så det ser ut som om det ikke vil fungere: https://www.toll.no/no/varer/arvegods/ Takk, dette legger ballen død. Jeg visste kvinneguiden var beste sted å få hjelp til å tråle Internett! Anonymkode: 75857...1eb
newman01 Skrevet 29. juni 2023 #14 Skrevet 29. juni 2023 Så det ser ut som man kan sende foreldre til utlandet og kjøpe masse dyre biler med lave avgifter, vente på at de dør og ta bilene tollfritt inn i Norge som arv?
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #15 Skrevet 29. juni 2023 newman01 skrev (10 minutter siden): Så det ser ut som man kan sende foreldre til utlandet og kjøpe masse dyre biler med lave avgifter, vente på at de dør og ta bilene tollfritt inn i Norge som arv? Er det toll på biler? Trodde det bare var mva og engangsavgift på biler. Anonymkode: ac582...ca1
newman01 Skrevet 29. juni 2023 #16 Skrevet 29. juni 2023 52 minutter siden, AnonymBruker said: Er det toll på biler? Trodde det bare var mva og engangsavgift på biler. Anonymkode: ac582...ca1 engangsavgift, vektavgift, co2-avgift, og mva på toppen av alle avgiftene. Om det er fritak på toll og avgifter kan jo det være kjekt. Men tviler på at det fungerer slik
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #17 Skrevet 29. juni 2023 newman01 skrev (18 minutter siden): engangsavgift, vektavgift, co2-avgift, og mva på toppen av alle avgiftene. Om det er fritak på toll og avgifter kan jo det være kjekt. Men tviler på at det fungerer slik Engangsavgift oppkreves av skatteetaten og jeg tviler på at noen får fritak for den. Mulig man kan få fritak for mva på innførsel av arvet bruktbil. Antar at det ikke er noe stort problem at folk sender foreldrene til utlandet for å kjøpe dyre biler som de kan arve og innføre uten avgifter. Anonymkode: ac582...ca1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå