AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #1 Skrevet 28. juni 2023 Hei! Jeg har en jobb der jeg har stor kontaktflate med andre mennesker. Jeg kommer med forslag til løsninger, gir råd - som går rett på personlige og sensitive ting i menneskers liv. Jeg vet at min intensjon alltid er god, jeg er tvers i gjennom et omsorgsmenneske som ønsker å gjøre godt for andre. Jeg må noen ganger være tydelig, og det tør jeg også å være. Jeg vil allikevel betegne meg som ydmyk, raus. Jeg er nok litt konfliktsky, men går absolutt inn i saken og er tydelig (på en ydmyk måte) når jeg må. Problemet mitt er at jeg henger meg opp i detaljer ift hva jeg har sagt/gjort osv. Om jeg innimellom har sagt noe klønete, så er det ikke nok for meg å f.eks rette opp i dette + ta lærdom av det (trenger ikke være store ting heller). Da går jeg å "pisker" meg selv i lang tid etterpå. Da får jeg katastrofetanker om at folk tenker ditt og datt om meg, at jeg er udugelig, at jeg bare burde si opp jobben. Nå har jeg hatt denne jobben i flere år, er generelt godt likt, og får mange gode tilbakemeldinger både fra brukere, men også ledere, samarbeidspartnere og folk som har litt makt... Jeg er redd jeg før eller siden blir "avslørt" som en komplett idiot... Dette sliter meg ut. Akkurat nå er jeg i et tankekjør, som jeg føler går i en nedadgående spiral - selv om jeg egentlig ikke har gjort noe stor feil, bare uttalt meg litt klønete (som jeg faktisk rettet opp i, der og da - og brukeren sa at ting var helt greitt ) Råd??? Anonymkode: 6a3df...831 1
Bovina sancta Skrevet 28. juni 2023 #2 Skrevet 28. juni 2023 Kanskje du skal lese litt om bedragersyndromet (impostor syndrome). Har dessverre ikke så mange råd om hvordan snu tankene, for "styggen på ryggen" har gjerne mer makt enn man klarer å snu med bare tankene alene. Men det er en god start å vite hva det går i: https://no.wikipedia.org/wiki/Bedragersyndromet. Og uansett, altså, hva "styggen på ryggen" sier til deg, så høres det ut som du gjør en veldig god jobb!
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #3 Skrevet 28. juni 2023 Prøv å tenk tilbake om du husker alle de teite og dumme tingene som andre har sagt til deg. Så kan du spørre deg selv hvor ofte du tenker på disse tingene og tenker at de er dumme mennesker som er dårlige i jobben sin? De fleste er mest opptatt av seg og sitt (inkludert hva de selv har sagt og gjort), så alt det du grubler på og plager deg selv med, er nok bare du som tenker på Jeg har imposter syndrome og føler stadig at jeg ikke kan noenting og alle andre er så mye flinkere enn meg, og dette til tross for at sjefen min har sagt at jeg må skaffe meg mer selvtillit og stole på at jeg faktisk kan masse. Jeg prøver å følge rådet jeg ga deg over her selv, men det er ikke så lett. Vi får bare prøve Anonymkode: 7d630...97a 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #4 Skrevet 28. juni 2023 Høres ut som du sliter med kverntanker. Jeg har selv slitt med dette og fått utrolig god hjelp gjennom et tilbud i kommunen som heter Rask Psykisk Helse. De hadde bl.a. et kurs for å lære seg teknikker for hvordan å kverne (gruble/bekymre seg) mindre, og det funker faktisk. I tillegg finnes noe nettbasert som heter assistert selvhjelp. Anbefaler virkelig å sjekke opp i om kommunen din tilbyr noe lignende. Jeg tok kontakt med dem for en annen mer akutt livskrise, men skulle hatt denne hjelpen mye tidligere da jeg har brukt altfor mye tid oppigjennom på kverning slik du beskriver (uten å egentlig innse at det er et problem jeg kunne få gjort noe med). Det er fryktelig slitsomt! Anonymkode: 26f8a...e4e
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #5 Skrevet 28. juni 2023 Vanlig dette, jeg har det samme. Gjerne etterfulgt med tourettes-liknende desperate tanker, av typen: FUUUCK!! JÆVLA TULLING!! Sa du virkelig DET!! FAEN FAEN KUKKKKSUG FUCK FITTA MI! 😂 Anonymkode: 17ab5...e01 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #6 Skrevet 28. juni 2023 Prøve medisiner mot tankekjør❤️ Anonymkode: eb775...ffa
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #7 Skrevet 28. juni 2023 Interessant å lese om bedragersyndromet. Passer godt på ts sine tanker. Jeg har det motsatt, jeg er faktisk plassert i en jobb, eller rettere stillingen min endret innhold slik at jeg brått fikk samme funksjon som andre, som hadde søkt på den spesifikke jobben. Jeg føler at jeg gjør en god nok jobb, men har via via fått høre at jeg og ei til (som også er flink) ikke «fortjener» jobben fordi vi ikke har søkt på den, vært gjennom intervju osv. Jeg bryr meg ikke, men denne uutsagte holdningen forgifter faktisk miljøet litt. Nå er vi i en prosess med å få bedre arbeidsmiljø, men jeg kvier meg for å sette ord på dette. Vil ikke kaste noen under bussen (det er jo ei som har fortalt meg at kolleger tenker slik). Anonymkode: 8ba4b...e60 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #8 Skrevet 28. juni 2023 Tusen takk for alle svar hitill ❤️ tar til meg rådene! TS Anonymkode: 6a3df...831
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #9 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Vanlig dette, jeg har det samme. Gjerne etterfulgt med tourettes-liknende desperate tanker, av typen: FUUUCK!! JÆVLA TULLING!! Sa du virkelig DET!! FAEN FAEN KUKKKKSUG FUCK FITTA MI! 😂 Anonymkode: 17ab5...e01 Jeg kan tenke «j..idiot» vedtørende meg selv (repeterende inni hodet mitt) , men tenker ikke dette er tourettes, da… Anonymkode: 6a3df...831
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #10 Skrevet 28. juni 2023 Gå til arbeidspsykolog! Et par timer, kan hjelpe med å sortere tankene og få noen verktøy å jobbe med Anonymkode: 27d96...0e6
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #11 Skrevet 28. juni 2023 Tenk gjennom hvordan du snakker til deg selv; ville du godtatt at noen snakket sånn til en venn? Ville du vært venn med en som snakket sånn til deg? Vær mer god mot deg selv, du fortjener det! Anonymkode: c1bf5...0bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå