Gå til innhold

Min tante på 70 + kan ikke bytte fra hus til leilighet pga sitt psykisk syke barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

"Barnet" er godt voksent, men er såpass psykisk syk at hen ikke kan bo for seg selv. Min tante, dette "barnets" mor, er over 70 og orker ikke holde et hus lenger. Hun er også enke og står alene i det meste.

Problemet her er at hennes barn er en kasteball inn og ut av DPS-systemet. Til tross for alvorlige diagnoser. Kun ved medisinering er vedkommende oppegående, men selv da langt fra normal og evner ikke ta helt vare på seg selv, hygiene etc. Akkurat nå er hen ute av systemet (aner ikke hvorfor, det er helt ulogisk) og situasjonen er vanskelig for min tante.

Det er ingen som vet hva man kan gjøre i en slik situasjon? En person som er pensjonist skal ikke trenge å ta vare på sitt voksne barn.

Anonymkode: 35748...6ac

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

"Barnet" er godt voksent, men er såpass psykisk syk at hen ikke kan bo for seg selv. Min tante, dette "barnets" mor, er over 70 og orker ikke holde et hus lenger. Hun er også enke og står alene i det meste.

Problemet her er at hennes barn er en kasteball inn og ut av DPS-systemet. Til tross for alvorlige diagnoser. Kun ved medisinering er vedkommende oppegående, men selv da langt fra normal og evner ikke ta helt vare på seg selv, hygiene etc. Akkurat nå er hen ute av systemet (aner ikke hvorfor, det er helt ulogisk) og situasjonen er vanskelig for min tante.

Det er ingen som vet hva man kan gjøre i en slik situasjon? En person som er pensjonist skal ikke trenge å ta vare på sitt voksne barn.

I min kommune finnes det bokollektiv for psykisk syke. Høres ut som dette er et ansvar for kommunen. 
Det er ikke rett at en eldre kvinne skal slite seg ut på dette. Ta kontakt med kommunen. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Send bekymringsmelding :) 

Men mor kan vel bytte til en 3roms leilighet? 

Anonymkode: f0c11...6d5

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Bacteria skrev (2 minutter siden):

I min kommune finnes det bokollektiv for psykisk syke. Høres ut som dette er et ansvar for kommunen. 
Det er ikke rett at en eldre kvinne skal slite seg ut på dette. Ta kontakt med kommunen. 

Litt mer spesifikt, hvem bør kontaktes?

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Send bekymringsmelding :) 

Men mor kan vel bytte til en 3roms leilighet? 

Anonymkode: f0c11...6d5

Bekymringsmelding til hvem?

Skrevet

Da må mor rett og slett slutte å ta vare på barnet. Først da tar helse over, sånn er det dessverre.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Litt mer spesifikt, hvem bør kontaktes?

Bekymringsmelding til hvem?

vil tro fastlegen er en grei start. Fastlegen bør i alle fall vite hvor man starter for å få hjelp

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

DPS deler jo ikke ut tilrettelagt bolig… DPS er statlig/helseregion, og regnes som behandling i spesialisthelsetjenesten. 

Det må tas kontakt med kommunen. Og helst ha diskutert med fastlegen først, så det er enighet om at personen trenger hjelp til å bo.

Kommunen har ansvaret for innbyggerne sine. Alle hjelpeordninger folk trenger er det kommunene(evt bydel om en bor i større byer) som står for.

Denne personen høres det jo ut som om burde hatt en ansvarsgruppe og individuell plan.

Les om tilbudet for psykisk helse inne på nettsidene til kommunen vedkommende bor. Der vil du også finne telefonnummer og hvor en tar kontakt.

Det finnes ting som forsterket bolig, ambulerende team som følger opp folk med dårlig boevne, bokollektiv og ulike løsninger rundt om rett og slett. Hva som finnes der denne personen bor, og hva som er rett for hn må jo undersøkes.

Men lurt å få i gang denne kverna, og gjøre det soleklart for kommunen at mor selger huset og flytter inn i mindre leilighet for eldre. Altså, ikke la kommunen lene seg på at personen kan bo hos mor.

Dette er kommunale oppgaver.

Anonymkode: afdc0...db7

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

de må søke på ny om hjelp i kommunen noe det voksne barnet har krav på

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"Barnet" kan søkes inn i kommunal omsorgsbolig

Anonymkode: bd21e...ba0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"Barnet" kan søkes inn i kommunal omsorgsbolig

Anonymkode: bd21e...ba0

Neppe omsorgsbolig som blir rett her, det er stort sett spisset mot folk med sykdommer og stort pleiebehov.

Men ja - en må kontakte kommunen og søke om forsterket botilbud for psykisk syke. Kan være organisert på ulikt vis rundt om.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnet??? Under 18 altså.., Vel slik kan det gå, når man unger etter fylte 50...

Om personen ikke er under 18, så slutt å omtale hen som et barn:.

Anonymkode: 5a865...61b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Neppe omsorgsbolig som blir rett her, det er stort sett spisset mot folk med sykdommer og stort pleiebehov.

Men ja - en må kontakte kommunen og søke om forsterket botilbud for psykisk syke. Kan være organisert på ulikt vis rundt om.

psykisk syk har da et enormt pleiebehov, så ja de skal i omsorgsbolig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Barnet??? Under 18 altså.., Vel slik kan det gå, når man unger etter fylte 50...

Vedkommende er likevel barnet til tanten på 70. Var det vanskelig å skjønne..?

Anonymkode: 290fb...856

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Så dersom man ikke vil avsløre om det er «sønn» eller «datter», må man altså skrive «avkommet» dersom man omtaler en person over 18 år som er i direkte nedadstigende slektsledd til en gitt person?

Anonymkode: 38442...205

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Tusen takk for svaret ditt! Nå løste alt seg her😀

AnonymBruker
Skrevet

Hva vil mor selv? 

Anonymkode: 7cee6...c52

AnonymBruker
Skrevet

Alle kommuner har psykiatritjeneste med omsorgstjeneste med «bokollektiv» og boliger . 

lignende slik de har for psykisk utviklingshemmede. Jeg hadde aldri hørt om at de hadde for psykatrien der jeg bodde før jeg hadde praksis der:) 

Hvorfor er ikke søskenbarnet ditt søkt dit?  

Anonymkode: f47f3...aab

• Liker 1
Skrevet

Det er hun selv som må ordne opp. Hun bør kontakte kommunen som flere sier. 
Men hvorfor hun ikke kan flytte til leilighet , forstår jeg ikke helt.

Kommunen er pliktig til å skaffe sine innbyggere bolig, men hun gir ham bolig. Da står det litt fast. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva hvis den 70+ gamle moren blir for syk selv?? Går ut ifra at barnet er i 40-åra. Det er jo på tide å få hjelp. 

Anonymkode: 90c73...358

AnonymBruker
Skrevet

Om hun kjøper seg en toroms leilighet, tvinges kommunen til å ta hånd om den syke, noe de faktisk er forpliktet til å gjøre. Ta kontakt med kommunens tildelingskontor/tjenestekontor og start prosessen for å få hjelp, umiddelbart. 

Anonymkode: 2c01c...04c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...