AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #1 Skrevet 28. juni 2023 Jeg irriterer meg over renteheving som virkemiddel fordi dette rammer skjevt. Det betyr at kun vi med lån tar støyten. En generell prisøkning rammer alle og er sånn sett et mer rettferdig virkemiddel. Enig? Anonymkode: 5efea...217
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #2 Skrevet 28. juni 2023 Det er ingen som styrer prisene, de er heldigvis konkurranseutsatte. Dessuten har man generelt mer i lån jo mer man tjener, men man sitter jo også igjen med mer etter rentene er betalt. Anonymkode: a43fa...980
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #3 Skrevet 28. juni 2023 Prisøkning vil ikke endre dette. Så lenge resten av verden øker rentene, må vi følge etter. Anonymkode: de965...ebd 1
Topsi Skrevet 1. juli 2023 #4 Skrevet 1. juli 2023 Eller slutte med å selge norske kroner, statistikk viser en ekstremt nær sammenheng mellom Norges Banks ktonesalg og svekkelsen av krona, det er nesten kriminelt å øke renta og prisene pga noe som.er komplett selvpåført av NB https://www.finansavisen.no/makro/2023/06/30/8018907/norges-banks-kronesalg-kan-forklare-kronesvekkelsen 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #5 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 28.6.2023 den 19.11): Prisøkning vil ikke endre dette. Så lenge resten av verden øker rentene, må vi følge etter. Anonymkode: de965...ebd Enig. Å ikke øke renta tilsvarende som andre land vil svekke krona ytterligere, som er det siste vi trenger! Dessuten er det å ta opp store lån et valg. Å spise mat er ikke et valg (med mindre man ønsker å dø). Anonymkode: feea2...ba0 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #6 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 28.6.2023 den 18.19): Jeg irriterer meg over renteheving som virkemiddel fordi dette rammer skjevt. Det betyr at kun vi med lån tar støyten. En generell prisøkning rammer alle og er sånn sett et mer rettferdig virkemiddel. Enig? Anonymkode: 5efea...217 Du irriterer deg over at du har tatt opp mer lån enn du greier å betjene, med andre ord. Prisene følger tilbud og etterspørsel, så det er ganske dumt å sette opp prisene uten grunnlag. Eneste måten å øke prisene på utenom markedskreftene er å sette opp mva på varer og tjenester, og den er høy nok som den er allerede. Så nei, ikke enig. Å ta opp lån, og da spesielt å ta opp høyere lån enn man kan betjene er et frivillih valg. Anonymkode: 23358...aad 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #7 Skrevet 1. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 28.6.2023 den 18.19): Jeg irriterer meg over renteheving som virkemiddel fordi dette rammer skjevt. Det betyr at kun vi med lån tar støyten. En generell prisøkning rammer alle og er sånn sett et mer rettferdig virkemiddel. Enig? Anonymkode: 5efea...217 Nei. Hev renta mer sier nå jeg. Noe skjevfordeling vil det uansett være. Det er jo ikke slik at dette kun rammer de med lån, det rammer jo stort sett de fleste som leier også i og med at de fleste utleiere også har lån. Prisstigning har en jo uansett oppå der igjen, eller synes du det har vært for lav prisstigning den siste tiden? Ellers henger det sammen slik andre nevner her. Vi må følge etter med rentehevinger. Anonymkode: d3105...ad6 2
Schmuhu Skrevet 2. juli 2023 #8 Skrevet 2. juli 2023 On 6/28/2023 at 6:19 PM, AnonymBruker said: Jeg irriterer meg over renteheving som virkemiddel fordi dette rammer skjevt. Det betyr at kun vi med lån tar støyten. En generell prisøkning rammer alle og er sånn sett et mer rettferdig virkemiddel. Enig? Anonymkode: 5efea...217 Nei, ikke enig! Hvorfor åpnes det nye tråder med samme spørsmål hele tiden? Og her er mitt svar, enda en gang. Hva skjer med renteinntekten hos Norges Bank tror du? Øker de renten får jo de mer penger. Hva tror du skjer med de pengene? Nå er jeg spent om du kan bruke google og finne deg frem til det selv. Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #9 Skrevet 2. juli 2023 De med lån er mer økonomisk privilegert enn de som ikke har råd til å få innvilget lån. Sånn sett mer rettferdig at de mer rike betaler mer og ikke at kostnadene for de fattigste øker enda mer Anonymkode: c4326...3b0 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #10 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 28.6.2023 den 18.19): Jeg irriterer meg over renteheving som virkemiddel fordi dette rammer skjevt. Det betyr at kun vi med lån tar støyten. En generell prisøkning rammer alle og er sånn sett et mer rettferdig virkemiddel. Enig? Anonymkode: 5efea...217 Nei for det har jo ikke vært generell prisøkning i tillegg. Bare renteheving, og de uten lån merker absolutt ingenting til prisøkninger. Anonymkode: 8feba...1c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå