AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #1 Skrevet 28. juni 2023 Jeg er normalt veldig glad i hunder her hjemme. Men i utlandet blir jeg redd om ser en løshund. Ligger det en løshund på fortauet krysser jeg gata heller enn å gå for nær den. Og kommer det en løshund gående mot meg eller i nærheten blir jeg stiv av skrekk og nærmest paralysert. Jeg tror det handler om at føler løshunder er uforutsigbare. De kan finne på hva som helst ut av det blå. Og den saken fra 2019 om den norske kvinnen som døde av rabies har heller ikke hjulpet. Jeg er ekstremt redd for å bli bitt og smittet av rabies selv om jeg vet at sjansen er liten. Men rabies får det til å gå kaldt nedover ryggen på meg. For blir man først smittet er det 100% garanti for at man dør. Jeg har tatt vaksine, men frykten slipper ikke taket. Er det en irrasjonell frykt, eller er løshunder i utlandet faktisk noe å frykte? Anonymkode: 5303d...4e7
Unity Skrevet 28. juni 2023 #2 Skrevet 28. juni 2023 Det er ikke en irrasjonell frykt. Løshunder kan være smittebærere for rabies.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #4 Skrevet 28. juni 2023 Rabies er ikke dødelig om man straks får behandling, og man smittes kun ved bitt. Når du ikke engang berører en løshund blir du ikke smittet, og skulle du bli bitt/klort er det bare å gå direkte til lege for sikkerhetsskyld. Rabies er ikke luftbåren smitte. Hun som døde ble bitt, men gikk ikke til legen. Når sykdommen da slår til er der for sent, men man har tid på seg før noe skjer. Anonymkode: 49918...072 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå