Gå til innhold

Jeg er livredd for å bli gammel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg nærmer meg åra hvor jeg begynner å merke alderdommen på kroppen nå, og alt fokuset på hvor dårlig tilstandene i eldreomsorgen er, har gjort meg livredd. Jeg har ingen familie igjen, så det finnes ikke barn eller barnebarn som kan ta vare på meg. Min mor hadde alzheimers også, og jeg tåler ikke tanken om å ende opp som henne. Jeg føler meg uønsket, forlatt og i stykker. I Belgia tillater de folk å motta aktiv dødshjelp. Jeg tror heller jeg vil reise ned dit enn å havne i eldreomsorgen i Norge.

Hva kan jeg gjøre for å sikre en god alderdom!? Jeg ser ingen fremtid for meg selv.

Anonymkode: 3ca02...91b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg nærmer meg åra hvor jeg begynner å merke alderdommen på kroppen nå, og alt fokuset på hvor dårlig tilstandene i eldreomsorgen er, har gjort meg livredd. Jeg har ingen familie igjen, så det finnes ikke barn eller barnebarn som kan ta vare på meg. Min mor hadde alzheimers også, og jeg tåler ikke tanken om å ende opp som henne. Jeg føler meg uønsket, forlatt og i stykker. I Belgia tillater de folk å motta aktiv dødshjelp. Jeg tror heller jeg vil reise ned dit enn å havne i eldreomsorgen i Norge.

Hva kan jeg gjøre for å sikre en god alderdom!? Jeg ser ingen fremtid for meg selv.

Kan forsikre deg om at den dokumentaren i NRK Brennpunkt er sterkt overdrevet og lite nyansert hvis du spør meg. Jeg er sykepleier og jobber innen eldreomsorgen og de aller fleste pasienter har det godt på sykehjem. Det finnes selvfølgelig unntak fra regelen men i all hovedsak er det mye god eldreomsorg i Norge.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Usikker, men skjønner hvordan du tenker. Er også litt redd. Redd for at jeg ikke merker selv at det går dårlig med en selv. 

Anonymkode: 28912...19e

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Mange føler som deg. Også ansatte u eldreomsorgen. Har sett på nært hold og skrekk og gru. Om å gjøre å holde I live, men livskvalitet trenger man liksom ikke

Anonymkode: ce453...7f0

AnonymBruker
Skrevet

Kvinne over 30?

Anonymkode: 58f11...640

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du? Jeg er 44. Føler meg ikke like bra som jeg gjorde når Jrg var yngre. Men vi blir alle gamle  hvis vi er heldig. 

Anonymkode: 25ca2...f22

Skrevet

Min far hadde demens, han kom på et godt sykehjem og tenkte ikke særlig over at han var på en institusjon. Det var virkelig ikke noe han hadde trengt å grue seg til.

Hvor gammel er du, TS? Hvis du nærmer deg alderen hvor du kan komme i faresonen ville jeg ha begynt med fremtidsfullmakt. Tenk over hvem du vil skal ta over det juridiske hvis du ikke lenger er tilregnelig. Og så ville jeg ha orientert meg om hvilke muligheter som fantes i kommunen. Noen steder er det mulig å bo på en slags hybel i forbindelse med sykehjem, da slipper du å plages av andre pasienter samtidig som at noen passer på at du ikke blir liggende.

Jeg ser egentlig helt motsatt på det, det er en god del muligheter i Norge som andre bare kan drømme om. Og når du ikke har barn kan det være at du har spart opp en del slik at du kan kjøpe en del ekstra tjenester også. Hvis du bare planlegger dette tror jeg det kan gå veldig bra.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle må ta ansvar for seg selv, vi har en stor eldrebølge som så vidt er i gang. Man har selv ansvar for ikke å bli en større byrde for samfunnet enn nødvendig. F eks, ikke tvihold på et to etasjers hus med krevende hage hvis du er over 70. Ikke la det råtne og gro igjen rundt deg. Nedskaler til leilighet i første etasje eller med heis når du tipper 70. De som flyttes fra huset sitt når de er over 80 blir stort sett angstpregede, surrete og demente i løpet av kort tid fordi de flyttet for sent. Lev så sunt du kan. Da frigjør man samtidig ressurser til de som trenger det mest.

Anonymkode: aea21...627

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Alle må ta ansvar for seg selv, vi har en stor eldrebølge som så vidt er i gang. Man har selv ansvar for ikke å bli en større byrde for samfunnet enn nødvendig. F eks, ikke tvihold på et to etasjers hus med krevende hage hvis du er over 70. Ikke la det råtne og gro igjen rundt deg. Nedskaler til leilighet i første etasje eller med heis når du tipper 70. De som flyttes fra huset sitt når de er over 80 blir stort sett angstpregede, surrete og demente i løpet av kort tid fordi de flyttet for sent. Lev så sunt du kan. Da frigjør man samtidig ressurser til de som trenger det mest.

Jøss, skikkelig omtanke 🙄

Anonymkode: 0686c...bb1

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

For noe nedlatende tøv!

Mennesker over 70 er i høy grad gamle nok til å selv bestemme om de har det best i hus eller leilighet. Og man skal ikke være nødt til å flytte fra et hjem man elsker fordi andre trenger ressurser. Ærlig talt!

Anonymkode: 0af48...fa4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er redd for å ikke bli gammel 😕

Anonymkode: 82a35...0a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...