AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #1 Skrevet 28. juni 2023 Hvordan var det å venne seg av med det? Hvilke symptomer hadde du? Jeg blir så trøtt og utmattet hvis jeg ikke spiser noe søtt. Anonymkode: 98ed1...74b 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #2 Skrevet 29. juni 2023 Jeg kuttet helt. Det var ubehagelig, og krevde en del viljestyrke og hjelp fra mannen (som tok alt av handling, gikk en kveldstur med meg om jeg trengte distraksjon, gjemte bort sjokolade om vi fikk gave..) Dette var etter flere runder med "bare litt", "bare helg", og verstingen "sunn snack". For jeg kan love en ting om disse teknikkene; det går ikke. Det tok vel ca 1-2 uker før suget avtok. Men 1-2 måneder før tanken på at sjokolade hadde vært godt ble helt borte. Nå kan jeg ta en bit en sjelden gang, men det gir lite. Jeg anbefaler virkelig å bare gå for det, å kutte helt. Det er fortsatt, 10 år senere, en utrolig befriende følelse å bare sette seg ned å se en serie uten at det slår deg et sekund at det hadde vært godt å putte noe i munnen. Anonymkode: 7b2a1...18f 3
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #3 Skrevet 29. juni 2023 Min erfaring er at det funker best å ikke bytte ut med noe "sunt" eller kalorifattig. Man må bare snu vanen av at man skal ha noe i munnen når man ser på tv eller sitter og skravler, feks. Jeg spiser fortsatt snop lørdag, og av og til fredag. Men det er den dagen, punktum, og tilmålte mengder. Det går fint for meg, men jeg vet jo at for andre er det bedre å kutte fullstendig. Kroppen er vant til sukker og raske karbohydrater, så det er ikke rart at man føler seg litt trøtt. De første par ukene er de verste. Nå blir jeg faktisk mer slapp i kroppen de gangene jeg spiser snop enn når jeg ikke gjør det. Hadde aldri trodd det skulle gjelde meg (begynte med dette for nøyaktig tre mnd siden og har gått ned 13 kilo). Anonymkode: 7931b...aeb
Havtåka Skrevet 29. juni 2023 #4 Skrevet 29. juni 2023 (endret) Min taktikk: Jeg får lov å spise litt søtt, bare jeg kjører på med masse grønnsaker først. 🍅🥕🥦🫛 Er altfor glad i søtt selv, og vært gjennom diverse "prosjekter" for å kutte ned/ut søtsaker. Det som har funket best til nå, er å spise masse grønnsaker gjennom dagen, ca 500 g totalt, og helst til hvert måltid. Da tillater jeg meg selv å spise litt godteri en og annen dag, men begrenser det til f.eks. 10 smågodt- biter( gelatin godteri). Erfaringsmessig får jeg mindre søtsug pga alle grønnsakene, og blir heller ikke "desperat" etter noe søtt, fordi ikke nekter meg det totalt. For å "orke" å få i meg såpass mye grønnsaker tar jeg f.eks. en hel, finhakket tomat i en liten omelett.= 100 g. Lesser på med agurk og tomat på knekkebrødet eller brødskiva =50 g. Reddiker eller selleri med i en liten boks til småspising gjennom dagen= 50-150 g. En kvart blomkål, med litt smeltet ost, salt og pepper. Masse grønnsaker til middagen, og jeg starter måltidet med disse. Handler helst grønnsaker på butikker drevet av personer med ikke-norsk bakgrunn, da de oftest har bedre kvalitet og utvalg, samt billigere grønnsaker.😊 Sliter fortsatt med "gamle vaner" sånn som å lese bok eller se film, uten snop i nærheten. Men selleri/gulrot og dip, eller en kopp te med 1/2 t.s sukker hjelper. 4. uka nå, og merker stor forskjell på både søtsuget og vekta 🙌 Og dette er noe jeg absolutt finner overkommelig som varig kostholdsendring. Ikke kjent meg hverken slapp eller ekstra trøtt på noe tidspunkt, heller det motsatte. 😊 Endret 29. juni 2023 av Havtåka
Forundret.. Skrevet 29. juni 2023 #5 Skrevet 29. juni 2023 Jeg ER sukkeravhengig! Når jeg har klart meg uten tidligere så har det vært totalt avhold, etter ca to uker så tenker en nesten ikke på det lenger. Skal følge med her 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå