AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #1 Skrevet 28. juni 2023 Jeg har en svigermor som hakker på alle, på mannen, på meg og på barna. Sånne sleivspark som sies med et smil men som egentlig stikker.. Og barna prøver hun å oppdra som om ert er 1950.. Det med barna har jeg gitt beskjed om og egentlig går det bare ut over henne (hun er her så sjeldent at de tar det heldigvis ikke til seg men de liker henne ikke så godt). Mannen forsvarer seg selv, så er det meg..; mannen og jeg hadde nylig en pause i forholdet men har nå funnet tilbake. Hun synes jeg er utrolig kjip som gjorde det mot sønnen hennes (…) og stikker med det hele tiden (type det var min feil, ikke begges..) jeg er så drittlei og mannen gir henne beskjed men jeg kjenner jeg trenger en strategi her. Skal jeg; 1: ta henne skikkelig og være like stygg tilbake? Liker egentlig ikke å være kjip men liker ikke å ikke stå opp for meg selv.. 2: Være helt Zen og bare ignorere det fullstendig - det er jo bare hennes usikkerheter og har jo ikke en dritt å gjøre med hvem jeg er og hva jeg står for.. 3: Være hyggelig og prøve å forklare for henne og komme i dialog (blir litt sliten av tanken men kan gjøre..) tar gjerne innspill!! Anonymkode: 64009...0fc 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #2 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har en svigermor som hakker på alle, på mannen, på meg og på barna. Sånne sleivspark som sies med et smil men som egentlig stikker.. Og barna prøver hun å oppdra som om ert er 1950.. Det med barna har jeg gitt beskjed om og egentlig går det bare ut over henne (hun er her så sjeldent at de tar det heldigvis ikke til seg men de liker henne ikke så godt). Mannen forsvarer seg selv, så er det meg..; mannen og jeg hadde nylig en pause i forholdet men har nå funnet tilbake. Hun synes jeg er utrolig kjip som gjorde det mot sønnen hennes (…) og stikker med det hele tiden (type det var min feil, ikke begges..) jeg er så drittlei og mannen gir henne beskjed men jeg kjenner jeg trenger en strategi her. Skal jeg; 1: ta henne skikkelig og være like stygg tilbake? Liker egentlig ikke å være kjip men liker ikke å ikke stå opp for meg selv.. 2: Være helt Zen og bare ignorere det fullstendig - det er jo bare hennes usikkerheter og har jo ikke en dritt å gjøre med hvem jeg er og hva jeg står for.. 3: Være hyggelig og prøve å forklare for henne og komme i dialog (blir litt sliten av tanken men kan gjøre..) tar gjerne innspill!! Anonymkode: 64009...0fc Jeg ville ha sagt ifra om jeg var deg. Det blir ikke bedre av å bare la hu overkjøre deg. Vis at du er sjefen over deg selv og ditt liv. Anonymkode: 829fd...94b 4 1
Pappi Skrevet 28. juni 2023 #3 Skrevet 28. juni 2023 4. Si klart og tydelig fra at dette ikke er greit. 5
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #5 Skrevet 28. juni 2023 Pappi skrev (2 minutter siden): 4. Si klart og tydelig fra at dette ikke er greit. Støtter denne. Anonymkode: 8b33b...e7e 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #6 Skrevet 28. juni 2023 Kremt... vsr det ikke du som ikke likte..... 'feks is på en hverdag" Anonymkode: 8113c...d30
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #7 Skrevet 28. juni 2023 Svigermødre er veldig vanskelige. Jeg må rett og slett unngå henne, hun tvinger i meg mat for å gjøre meg feit. Orker ikke! Anonymkode: 5358c...697
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #8 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har en svigermor som hakker på alle, på mannen, på meg og på barna. Sånne sleivspark som sies med et smil men som egentlig stikker.. Og barna prøver hun å oppdra som om ert er 1950.. Det med barna har jeg gitt beskjed om og egentlig går det bare ut over henne (hun er her så sjeldent at de tar det heldigvis ikke til seg men de liker henne ikke så godt). Mannen forsvarer seg selv, så er det meg..; mannen og jeg hadde nylig en pause i forholdet men har nå funnet tilbake. Hun synes jeg er utrolig kjip som gjorde det mot sønnen hennes (…) og stikker med det hele tiden (type det var min feil, ikke begges..) jeg er så drittlei og mannen gir henne beskjed men jeg kjenner jeg trenger en strategi her. Skal jeg; 1: ta henne skikkelig og være like stygg tilbake? Liker egentlig ikke å være kjip men liker ikke å ikke stå opp for meg selv.. 2: Være helt Zen og bare ignorere det fullstendig - det er jo bare hennes usikkerheter og har jo ikke en dritt å gjøre med hvem jeg er og hva jeg står for.. 3: Være hyggelig og prøve å forklare for henne og komme i dialog (blir litt sliten av tanken men kan gjøre..) tar gjerne innspill!! Anonymkode: 64009...0fc Dette kunne jeg ha skrevet om min svigermor for noen år siden. Hva du enn gjør, ikke gi etter og la henne holde på. Du må være tydelig på at du ikke tillater henne å oppføre seg slik mot deg og familien. Selv prøvde jeg meg på alle de strategiene du lister opp, ingen av de hadde særlig effekt. Så skjedde livet og svigermor er ikke lenger blandt oss. Dette er litt ekkelt å skrive, men ting har vært så utrolig mye hyggeligere og avslappet etterpå. Så, du har min fulle sympati, men tror du bare må vente denne ut altså. Anonymkode: f8fb0...12e 5 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #9 Skrevet 28. juni 2023 Du må si tydelig ifra. Gir hun seg ikke tenker jeg hun kan glemme å komme på besøk og holde kontakt med barnebarna sine. Mulig det går inn da. Hvis ikke ville jeg brutt kontakten for en stund. Du skal aldri godta slikt. Anonymkode: 2deb7...ec2 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #10 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): liker ikke å ikke stå opp for meg selv.. Konfliktskye folk har litt skyld selv, når ikke de tar tak i problemet. De godtar og godtar, og bærer det inni seg helt til de en dag sprekker. Og da kan det bli voldsomt, har sett det før. Ta tak i det nå før det blir verre. Av og til må man gjøre ting man ikke liker, sånn er livet. Anonymkode: 30940...04d 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #11 Skrevet 28. juni 2023 Det at hun hakker på alle dere tyder på at det er slik hun er. (Hva med svigerfar, forresten? Er de skilt, og hvis ikke, hakker hun på ham også?) Da er visst det lureste å være helt zen som du sier, ignorere alt sammen. Som du sier, så er det jo hennes egen usikkerhet som kommer til syne, det har egentlig ingenting med deg(eller mannen eller barna) å gjøre. Det er dog lettere sagt enn gjort, syns jeg. Om ikke annet, så blir man jo lei av å bli hakket på hele tiden. En annen sunn strategi er å sette grenser for oppførselen du ikke (lenger) tolererer/aksepterer. Og ikke minst, hold på de grensene(gjennomfør naturlige konsekvenser ved overtramp av grensene) og stå i ubehaget som kommer når hun reagerer på konsekvensene av oppførselen sin. F.eks. sleivspark på besøk hos henne fører til at du drar fordi du ikke vil bli snakket til på den måten. Ikke for å straffe noen, men for å ivareta deg selv. Jeg sliter med akkurat denne delen selv, både fordi jeg er konfliktsky og fordi min svigermor vet hvilke knapper hun skal trykke diskret på for å vende sin sønn mot meg. Anonymkode: 245c2...4f6 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #12 Skrevet 28. juni 2023 Vær en person du er stolt av å være. Hvis det gjør deg stolt å synke ned til hennes nivå, så for all del, gjør det! Det går fint å være bestemt og gi beskjed med verdigheten i behold! Anonymkode: 06bc6...734 3 1 2
lillevill Skrevet 28. juni 2023 #13 Skrevet 28. juni 2023 Hva med Hmm det var jo ikke noe særlig hyggelig sagt. Vi var jo to om det der vet du. Forresten kan det tenkes at mannen ikke har vært ærlig med moren sin om hva han har gjort og sagt og malt et bilde av det som du har gjort og sagt eller er han tydelig og rettferdig på at" vi begge ville dette" 4
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #14 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det at hun hakker på alle dere tyder på at det er slik hun er. (Hva med svigerfar, forresten? Er de skilt, og hvis ikke, hakker hun på ham også?) Da er visst det lureste å være helt zen som du sier, ignorere alt sammen. Som du sier, så er det jo hennes egen usikkerhet som kommer til syne, det har egentlig ingenting med deg(eller mannen eller barna) å gjøre. Det er dog lettere sagt enn gjort, syns jeg. Om ikke annet, så blir man jo lei av å bli hakket på hele tiden. En annen sunn strategi er å sette grenser for oppførselen du ikke (lenger) tolererer/aksepterer. Og ikke minst, hold på de grensene(gjennomfør naturlige konsekvenser ved overtramp av grensene) og stå i ubehaget som kommer når hun reagerer på konsekvensene av oppførselen sin. F.eks. sleivspark på besøk hos henne fører til at du drar fordi du ikke vil bli snakket til på den måten. Ikke for å straffe noen, men for å ivareta deg selv. Jeg sliter med akkurat denne delen selv, både fordi jeg er konfliktsky og fordi min svigermor vet hvilke knapper hun skal trykke diskret på for å vende sin sønn mot meg. Anonymkode: 245c2...4f6 Jeg liker den siste, problemet mitt er at hun bor på andre siden av landet så når vi eller hun er på besøk er det liksom vanskelig å gå.. Så det fører jo til at jeg egentlig ikke vil dra eller ha besøk.. Anonymkode: 64009...0fc 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #15 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg liker den siste, problemet mitt er at hun bor på andre siden av landet så når vi eller hun er på besøk er det liksom vanskelig å gå.. Så det fører jo til at jeg egentlig ikke vil dra eller ha besøk.. Auda, ser at det blir en utfordring ja. Da kan alternativet være at dere(alle, mannen også!) ikke vil komme på besøk mer. Slikt høres fort ut som en trussel om straff, så det er viktig å få frem(eventuelt vær bevisste på dette for egen del) at dere gjør det av hensyn til dere selv. Det vil også vise barna hvordan man setter grenser for uakseptabel oppførsel. - Noe slikt forutsetter da at du og mannen har snakket om det og er enige om hvilke konsekvenser dere velger å gjennomføre. Anonymkode: 245c2...4f6 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #16 Skrevet 28. juni 2023 Har også en svigermor som oppfører seg likens, er frekk og uhøflig og kommer med små stikk. Til alle rundt seg... Jeg har igjennom årenes løp forsøkt alle mulige strategier. Tatt henne knallhardt, forsøkt å snakke om det, tatt tilbake i samme mynt. De senere årene har jeg bare ignorert det. Det er på ingen måte meg det er noe galt med, og jeg har forsonet meg med at hun sannsynligvis har dårlig selvbilde, har lav sosial intelligens og rett og slett ikke forstår sosiale spilleregler. Hun oppfører seg slik mot barna sine, svigerbarn og venner, og forstår virkelig ikke hvorfor folk søker seg vekk fra henne. Anonymkode: 0a1ec...0f6 1
Danseskjørt Skrevet 28. juni 2023 #17 Skrevet 28. juni 2023 Hva ER det med svigermødre?? Det er som om de er en egen rase. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #18 Skrevet 28. juni 2023 Si på en rolig og nøytral måte: du, jeg synes ikke det er noe hyggelig å være rundt deg når du kommer med sånne stikk. Jeg går ut en tur/på rommet mitt og slapper av en stund. Og så går du ut av rommet/fjerner deg fra situasjonen. Anonymkode: 663d7...498 1 6
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #19 Skrevet 28. juni 2023 Jeg har dessverre ett sånn familie-medlem, og jeg tviler dessverre på at det kommer til å fungere med å si noe som helst tilbake. Hvis man kjører fullstendig ignorering (gidder ikke kommentere dritten deres, gidder ikke en gang å se på dem, eller noe som helst) så kommer de selvfølgelig til å kjøre på med den forbanna dritten deres. Men hvis man sier klart og tydelig nå holder du kjeft!! så kommer de sannsynligvis bare til å le av deg, eller ignorere kommentarene dine. Så fortsetter de garantert med den samme dritten deres. Pluss at du har gitt dem enda mer "ammunisjon" i form av de kan sutre og klage over hvor "slem" du visstnok er, mot "stakkarslige" lille dem. "hvorfor er du så forbanna sur hele tiden??" kan de finne på å spørre om da. De kommer jo til å ha absolutt null og niks forståelse for at du overhodet ikke liker kommentarene deres. Anonymkode: ecf03...4c1 2
KallePils Skrevet 28. juni 2023 #20 Skrevet 28. juni 2023 "Arsenikk" er latin for "svigermor kommer på besøk". 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå