Gå til innhold

Hvordan avslutte amming "fort"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk adhd-diagnose for noen mnd siden, og har nylig startet på ritalin.

Jeg er 35 år og har to små jenter. Den minste på 2,5 år ammes fortsatt når hun skal sove på kvelden og når hun våkner en gang eller to på natta.

Symptomene mine har alltid vært tilstede, men føles som de eksploderte etter at jeg fikk barn. Derfor ba jeg om utredning for over 1 år siden, ikke bare i grevens tid, men altfor sent.

Nå er jeg delvis sykmeldt, føler meg så og si alltid stressa, overveldet, totalt kaos i hodet. Får flere og flere fysiske symptomer på stress. Så å vente med å ta medisin til jenta "slutter med pupp av seg selv" går ikke.

"Prøvde" å avvenne pupp for et halvår siden, ved å la mannen ta seg av legging og natta med mini. Men begge vi takla det dårlig. Han ga opp fort, hele familien var våken da mini gråt. Og jeg tenkte at for at alle skal kunne sove best mulig, er det greit å fortsette med amming. Dessuten jobber mannen så han er bortreist et par uker pr. mnd, så jeg tenkte at det uansett er jeg som må være sammen med mini så hun sovner.

Skjønner at det "bare" er noen dager med gråt og styr om vi prøver å avvenne igjen, men får ikke til å stålsett meg, det gjør nok ikke mannen heller. Lurer på andre tips. Det er ikke bare å skjerpe seg og stå i det sånn som situasjonen er nå.😅

Jenta drikker ikke veldig mye før hun snur seg og sovner ved leggetid. Når hun våkner på natta er det bare noen dråper som skal til. Er det kanskje ikke nødvendig å stoppe amminga helt (ennå)? Legen min sier at jeg kan amme nå, men etter googling er jeg litt skeptisk.

Jeg tar forresten 20mg nå, trapper opp til 40 om noen dager, så til 60 uka etter. Deretter vil jeg antakelig prøve elvanse(?) og det ser ut som at det er enda viktigere å ikke amme da.

Erfaringer?

Én eneste natt har jeg vært bortreist fra jenta. Da var det masse oppvåkninger og gråt sa mannen min.

Og jeg hadde melkespreng. Dette er noen mnd siden, på den tida fikk hun litt pupp på ettermiddag, mer på natta og gjerne litt på morgenen og.

Håndmelking funka ikke så bra, så jeg har bare skjøvet ammestopp frem i tid. Med eldstejenta trappa vi naturlig gradvis ned, og hun slutta helt, "av seg selv" da hun var nesten 4 år.

Gode råd mottas med takk!

Nytter det å snakke med jenta om dette, isåfall hvordan? Hun forstår jo masse av diverse ting vi snakker med henne om😊

Men på natta når jeg har prøvd å si at hun må sove uten pupp kan det bli både gråt og skriking. Men noen ganger har det fungert. Men bråstopp er jo ikke bra med tanke på spreng. Vet ikke når det går seg til, hvordan man bør trappe ned eller noe jeg.

Anonymkode: a1825...5a7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å gi vann på natta? Fasiten er å være konsekvent. Hvis du gir opp, funker det ikke. 

Anonymkode: 89103...e81

AnonymBruker
Skrevet

Altså, ungen er 2,5 år. Du kan bare fortelle henne at hun ikke får mer liksom. Bare slutt å gi, ser virkelig ikke problemet 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 6ff0f...a80

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok ingen lure råd som ikke innebærer noen få netter med gråt er jeg redd.

Anonymkode: 929fe...f89

AnonymBruker
Skrevet

Tar bare en ukes tid å miste melka så hva med å bare dra på en stram treningsbh en ukes tid og holde henne unna litt. Husmorferie f.eks?

Anonymkode: 9b8fa...167

Skrevet

Det er vel bare å si det til henne. Hun er 2,5 år og skjønner hva du sier (de skjønner mye mer enn de selv klarer å gi uttrykk for i ord i den alderen). Si at mammas pupp er tom, det er ikke mer der. Tomt! Tilby noe annet, vann på tutekopp eller flaske for eksempel. Hun vil grine, ja, men det er bare å stå i det. Forbered henne før kvelden er der, og minn henne på det i løpet av dagen at "husk at mammas pupp er tom, ikke melk der nå". 

Synes hun at det er fint og hyggelig å bli lest for? Du kan lese for henne på kvelden som ny godnatt-rutine, og la henne sovne i din seng, så flytter du henne over i egen seng etter at hun har sovnet eventuelt.

Selv lot jeg rett og slett bare være å ta frem puppen en morgen når barnet våknet, og tok han med ut på kjøkkenet og ga mat i stedet. Ikke noe problem, han maste aldri og gråt aldri etter puppen, og han var ganske nøyaktig ett år da.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så det går greit for puppens del å slutte brått? Og bruke stram bh? Måtte dere håndmelke eller gjøre annet når melka sprengte på?

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har du prøvd å gi vann på natta? Fasiten er å være konsekvent. Hvis du gir opp, funker det ikke. 

Anonymkode: 89103...e81

Nei, skal prøve det i natt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så det går greit for puppens del å slutte brått? Og bruke stram bh? Måtte dere håndmelke eller gjøre annet når melka sprengte på?

Nei, skal prøve det i natt.

Helt vanlig å slutte brått. De fleste har jo melk selv om de velger mme i stedet for amming, ved fødsel f.eks. Du slutter heller ikke brått for ditt barn spiser mat og drikker lite brystmelk, der sannsynlighet for brystbetennelse er liten. Bruk stram treningsbh, håndmelk kun om du har brystspreng da melking også stimulerer brystet til å produsere mer melk. Og la ellers brystene være i fred fra menn, unger osv. Da bør melken bli borte på 1-2 uker der ungen ikke har noe å hente lenger.

Anonymkode: 9b8fa...167

AnonymBruker
Skrevet

Skriv et brev til babyen hvor du ber den skjerpe seg. Høflig formulert selvsagt

Anonymkode: 96f3a...1a5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...