Gå til innhold

Hjelp til mengde stoff til sying

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er helt nybegynner på å sy plagg fra scratch. Jeg har til nå kun modifisert eksisterende plagg. 

Jeg føler meg helt lost på hvor mye stoff jeg trenger. 

Jeg har et stoffstykke på 100 cm x 145 cm. Holder dette til å sy et skjørt..? Ikke blyant-skjørt, men mer a-line? Knelengde..? 

Når jeg ser på circleskirt kalkulatorer, er det jo ville mengder man må ha..? Jeg skjønner heller ikke helt hva de snakker om når de sier man trenger 3 meter. Tre ganger hvafornoe, da? Det er både lengde og bredde på et stoffstykke..? 

Stoffstykket mitt er 100% bomull, null stretch. Vil det i det hele tatt egne seg til et skjørt? Eller blir det bare rynkete i det man tenker på å sette seg noe sted? 

Noe annet jeg kan bruke det til? 

Anonymkode: cd336...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Og hvorfor selger de ferdig-kuttede lengder som er så små, om de ikke kan brukes til noe, lurer jeg også litt på 😛 

Anonymkode: cd336...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du skal sy et "full sirkel" skjørt" så tar det mye stoff. Se for deg en rund duk med et hull i midten som tilsvarer midjen din. Så må lengden av skjørtet - med oppbrett måles utenfor det. Så godt som ingen stoff har en slik bredde, pg da trenger man mye lengde for å klippe flere panel.

Her er et mønster på et skjørt som avhengig av størrelse og stoffbredde krever 1 - 1,5 meter

https://melilot.no/collections/frontpage/products/siv

Her er en forklaring på hvordan du kan tegne eget mønster etter egne mål - og hvordan du regner ut hvor mye stoff du trenger. 

https://sewguide.com/a-basic-skirt-pattern/

Ferdig oppklipte tøystykker kan brukes til forskjellige ting. F.eks en ermeløs bluse, en veske, patchwork, ...

Et forslag til - et enkelt kneppet skjørt av et stykke stoff.

Lykke til 😊

Anonymkode: d6383...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...