AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #1 Del Skrevet 28. juni 2023 Jeg er helt nybegynner på å sy plagg fra scratch. Jeg har til nå kun modifisert eksisterende plagg. Jeg føler meg helt lost på hvor mye stoff jeg trenger. Jeg har et stoffstykke på 100 cm x 145 cm. Holder dette til å sy et skjørt..? Ikke blyant-skjørt, men mer a-line? Knelengde..? Når jeg ser på circleskirt kalkulatorer, er det jo ville mengder man må ha..? Jeg skjønner heller ikke helt hva de snakker om når de sier man trenger 3 meter. Tre ganger hvafornoe, da? Det er både lengde og bredde på et stoffstykke..? Stoffstykket mitt er 100% bomull, null stretch. Vil det i det hele tatt egne seg til et skjørt? Eller blir det bare rynkete i det man tenker på å sette seg noe sted? Noe annet jeg kan bruke det til? Anonymkode: cd336...b64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #2 Del Skrevet 28. juni 2023 Og hvorfor selger de ferdig-kuttede lengder som er så små, om de ikke kan brukes til noe, lurer jeg også litt på 😛 Anonymkode: cd336...b64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #3 Del Skrevet 28. juni 2023 Om du skal sy et "full sirkel" skjørt" så tar det mye stoff. Se for deg en rund duk med et hull i midten som tilsvarer midjen din. Så må lengden av skjørtet - med oppbrett måles utenfor det. Så godt som ingen stoff har en slik bredde, pg da trenger man mye lengde for å klippe flere panel. Her er et mønster på et skjørt som avhengig av størrelse og stoffbredde krever 1 - 1,5 meter https://melilot.no/collections/frontpage/products/siv Her er en forklaring på hvordan du kan tegne eget mønster etter egne mål - og hvordan du regner ut hvor mye stoff du trenger. https://sewguide.com/a-basic-skirt-pattern/ Ferdig oppklipte tøystykker kan brukes til forskjellige ting. F.eks en ermeløs bluse, en veske, patchwork, ... Et forslag til - et enkelt kneppet skjørt av et stykke stoff. Lykke til 😊 Anonymkode: d6383...703 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå