Kalikalinka Skrevet 28. juni 2023 #21 Del Skrevet 28. juni 2023 Trente på SATS før, men svetter som en liten foss og blir så intenst usjarmerende rød i trynet at jeg kjøpte tredemølle og masse vekter for å trene svært privat hjemme i stedet 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #22 Del Skrevet 28. juni 2023 Trener alltid cardio, omså bare 10 minutter på mølla eller på ellipsemaskinen før jeg går i gang med styrke. Jeg blir så syykt svett og rød i fjeset. Har lagt merke til det samme at de fleste andre ikke hverken er rød i fjeset eller svett. Spesielt mange jenter virker som at de er mer opptatt av hvordan de ser ut enn hvor hardt de trener. Da er det ikke rart at de ikke får noen fremgang. Anonymkode: 12397...2e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #23 Del Skrevet 28. juni 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Så enkelt er det ikke. Jeg fikk alltid så mye pes fra venninnene mine på trening før, jeg tok meg hardt ut, men jeg var ikke særlig svett/så ikke veldig svett ut (jeg svettet mest under brystene og ryggen, så det var ikke så synlig). De skjønte ikke hvordan det var mulig å se så lite svett ut. Jeg synest faktisk det var irriterende, fordi jeg følte jeg trente veldig hardt, men følte ikke jeg fikk så god effekt (forbrente kalorier) av det siden jeg svettet så lite. Svettet også lite utenom, hadde sjeldent behov for å bruke deodorant, det stinket ikke av meg. Nå i 30-åra har det hele snudd om. Jeg svetter av ingenting. Kan bli helt svett av å sitte å jobbe om det er bare litt varmt i rommet eller det er høyt tempo på jobb. Har en skade nå, så får ikke testa hvor mye jeg hadde svetta nå ved en skikkelig økt, men mistenker at det hadde vært mye. Det renner meg av meg om jeg sitter i sola også. Dette har ikke noe med aktivitetsnivået mitt å gjøre, for jeg er veldig utrent nå etter skaden (det begynte forøvrig før skaden), men dette har nok med hormoner å gjøre. Og ja, jeg er helt nødt til å bruke deo nå, kan plutselig merke at det lukter skikkelig svette fra armhulene om jeg har glemt å ta på. Anonymkode: 76024...417 Så rart. Hormonnivået skal vel ikke forandre seg så mye i 30-åra? Etter overgangsalderen blir jo noe annet. Anonymkode: 50966...067 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #24 Del Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Så rart. Hormonnivået skal vel ikke forandre seg så mye i 30-åra? Etter overgangsalderen blir jo noe annet. Anonymkode: 50966...067 Ja synest det er rart. Stoffskifte og alt er normalt. Prøvde å ta det opp med legen og han sa at det ikke var noe poeng å ta prøver for å sjekke ulike hormoner fordi han ikke kunne tolke noe ut av prøvene uansett, bort sett fra de vanlige stoffskifteprøvene. Han nevnte jo det med overgangsalderen, at i sjeldne tilfeller så kom noen i tidlig overgangsalder og at det kunne forklare svettingen, men sa det virket veldig usannsynlig at man skulle komme så tidlig i det som i starten av 30-åra. Hadde likevel ikke forundret meg om jeg var en av de, mistenker egentlig at jeg kan ha PCOS og hatt det i mange år. Jeg har alltid hatt veldig korte, men kraftige menstruasjoner der jeg blør kraftig 1-2 dager og så 3 dagen bare litt rester. Og kraftige mensensmerter den første dagen, der jeg helst vil bli sengeliggende. Har alltid tenkt at dette var normalt at det er så ulikt fra person til person, og tenkte alltid jeg var heldig som hadde så kort mens, men så har jeg lest i ettertid at dette er typisk for kvinner med PCOS. Og jeg mener PCOS kan spille en rolle i eventuelt veldig tidlig overgangsalder. Anonymkode: 76024...417 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #25 Del Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Så rart. Hormonnivået skal vel ikke forandre seg så mye i 30-åra? Etter overgangsalderen blir jo noe annet. Anonymkode: 50966...067 Forøvrig, meg over. Jeg har hørt mye på podcaster om kvinnehelse, og det er visst ganske vanlig at kvinner får litt endringer av hormoner i 30-åra også. Noe skyldes jo graviditet, men ikke alltid. Tror kanskje bare den prosessen opp mot overgangsalder der hormonene endrer seg starter ganske tidlig selv man ikke er i overgangsalder før en del år senere. Anonymkode: 76024...417 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #26 Del Skrevet 28. juni 2023 Ja, spesielt når jeg trener kardio. Da renner det bekker av meg. Rart nok så svetter jeg mer nå når jeg er godt trent, og har holdt på i noen år, enn det jeg gjorde i begynnelsen. Vet ikke hvorfor det er sånn. Skulle trodd det ville være omvendt. Anonymkode: 684f0...dd6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #27 Del Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Ja synest det er rart. Stoffskifte og alt er normalt. Prøvde å ta det opp med legen og han sa at det ikke var noe poeng å ta prøver for å sjekke ulike hormoner fordi han ikke kunne tolke noe ut av prøvene uansett, bort sett fra de vanlige stoffskifteprøvene. Han nevnte jo det med overgangsalderen, at i sjeldne tilfeller så kom noen i tidlig overgangsalder og at det kunne forklare svettingen, men sa det virket veldig usannsynlig at man skulle komme så tidlig i det som i starten av 30-åra. Hadde likevel ikke forundret meg om jeg var en av de, mistenker egentlig at jeg kan ha PCOS og hatt det i mange år. Jeg har alltid hatt veldig korte, men kraftige menstruasjoner der jeg blør kraftig 1-2 dager og så 3 dagen bare litt rester. Og kraftige mensensmerter den første dagen, der jeg helst vil bli sengeliggende. Har alltid tenkt at dette var normalt at det er så ulikt fra person til person, og tenkte alltid jeg var heldig som hadde så kort mens, men så har jeg lest i ettertid at dette er typisk for kvinner med PCOS. Og jeg mener PCOS kan spille en rolle i eventuelt veldig tidlig overgangsalder. Anonymkode: 76024...417 Det er riktig at hormoner har innvirkning på svette. Jeg vet ikke hva som gjelder ved høyt stoffskifte, men ved lavt stoffskifte svetter man mindre. Ikke mer. Anonymkode: f0e83...404 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #28 Del Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Virkelig? Det ante jeg ikke! Jeg svetter også mye mer nå enn som utrent, men jeg trodde det var fordi treningsøktene ble mer effektive når man har den rette teknikken innøvd. Anonymkode: 50966...067 Virkelig, ja. Kroppen danner flere svettekjertler for å tilpasse seg når man blir veldig varm over tid. https://www.maastrichtuniversity.nl/news/you-can-train-your-sweat-glands Anonymkode: 8c695...9ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #29 Del Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Så enkelt er det ikke. Jeg fikk alltid så mye pes fra venninnene mine på trening før, jeg tok meg hardt ut, men jeg var ikke særlig svett/så ikke veldig svett ut (jeg svettet mest under brystene og ryggen, så det var ikke så synlig). De skjønte ikke hvordan det var mulig å se så lite svett ut. Jeg synest faktisk det var irriterende, fordi jeg følte jeg trente veldig hardt, men følte ikke jeg fikk så god effekt (forbrente kalorier) av det siden jeg svettet så lite. Svettet også lite utenom, hadde sjeldent behov for å bruke deodorant, det stinket ikke av meg. Nå i 30-åra har det hele snudd om. Jeg svetter av ingenting. Kan bli helt svett av å sitte å jobbe om det er bare litt varmt i rommet eller det er høyt tempo på jobb. Har en skade nå, så får ikke testa hvor mye jeg hadde svetta nå ved en skikkelig økt, men mistenker at det hadde vært mye. Det renner meg av meg om jeg sitter i sola også. Dette har ikke noe med aktivitetsnivået mitt å gjøre, for jeg er veldig utrent nå etter skaden (det begynte forøvrig før skaden), men dette har nok med hormoner å gjøre. Og ja, jeg er helt nødt til å bruke deo nå, kan plutselig merke at det lukter skikkelig svette fra armhulene om jeg har glemt å ta på. Anonymkode: 76024...417 Hva i alle dager har det med det du siterte å gjøre...? Jo, det er vitenskapelig vist at når man trener mye, så produserer kroppen flere svettekjertler for å produsere nok svette. Hvor mye man svetter kommer an på en god del faktorer, men det er altså sant at jo, man kan oppleve å få økt svetteproduksjon jo bedre trent man er. Anonymkode: 8c695...9ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #30 Del Skrevet 29. juni 2023 Jeg blir vanligvis ikke så veldig svett. Litt fuktig etter cardio, relativt tørr etter styrketrening. Men i denne varmen så føler jeg at jeg renner vekk nesten uansett hva jeg trener - selv når jeg går turer i litt tempo så blir jeg våt gjennom klærne 😅 Anonymkode: a63fc...985 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #31 Del Skrevet 1. juli 2023 Blir veldig svett og rød i fjeset. Tenkte før at det hadde med dårlig form å gjøre, men det har det visst ikke:) Den best trente jeg kjenner svetter ekstremt når hun trener:) Anonymkode: b1f0e...f8d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 1. juli 2023 #32 Del Skrevet 1. juli 2023 Det kommer an på økta. Jeg svetter ikke veldig mye av styrkettening, men det er ikke mulig for noen å trene kardio ordentlig uten å bli svett. Man svetter kanskje mer av å være veltrent alt annet likt, men man svetter enda mer av å være overvektig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellah Skrevet 3. juli 2023 #33 Del Skrevet 3. juli 2023 Spørs helt hva jeg trener. Etter en crossfitøkt er jeg som oftest gjennomsvett, særlig i varmen som har vært nå. Etter en rolig styrkeøkt er jeg sjelden veldig svett, noe mer om jeg trener bein enn overkropp, men ingenting i forhold til crossfitøktene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #34 Del Skrevet 4. juli 2023 Når jeg trener cardio med høy intensitet blir jeg svett og knallrød i fjeset. Rødfargen sitter i leeenge Anonymkode: 575cc...755 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #35 Del Skrevet 4. juli 2023 Jeg blir enten rød som en tomat eller lilla som en aubergine, håret mitt blir så søkkvått at jeg kan vri opp fletta mi, svetten renner nedover ansiktet og drypper fra haka mi, og det blir en dam på gulvet av meg. Er godt over snitt trent, og ser at de jeg trener med som ligger på 8-15 timer i uka også svetter mye fortere og mer enn de slække hobbyfolka som trener 3-4 timer i uka. Er slank mot tynn, mye muskler og lav fettprosent. Anonymkode: cf077...9f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå