AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #1 Skrevet 28. juni 2023 Jeg spør for min eldre nabo, som dessverre er blitt syk, og som må tenke på livets siste fase: Må man ha en begravelsesseremoni? Hun er utmeldt av statskirken og har ingen livsarvinger eller naere pårørende. Hun ønsker verken at de slektningene hun har, skal måtte betale for en begravelse, eller at deler av arven hennes (hun har testamentert formuen sin til et veldedig formål 😍) skal brukes til dette formålet. Er det mulig å "komme i jorda" uten at det koster noen et rødt øre? Det er noe snakk om å donere kroppen til forskning... Anonymkode: 0f15f...277 3 1
Million Skrevet 28. juni 2023 #2 Skrevet 28. juni 2023 (endret) Nei, man må absolutt ikke det om man ikke ønsker det. Staten kan i slike tilfeller dekke kostnadene for en enkel begravelse (når man ikke har barn eller nær slekt som kan betale) for en kiste koster jo litt penger, så det må man ha til en kropp. Skal det annonseres i avisen at vedkommende er gått bort, står det ofte "sørgehøytideligheten avsluttes ved graven". Noe lignende kan man ha for din nabo. MEN hvis hun skal donere kroppen til forskning, blir det jo ingen begravelse. Når de er ferdig med forskningen sin, tror jeg de sender slike forskningskropper til forbrenningskammer og gjør dem til aske, og så gravlegges de vel i en anonym og umerket fellesgrav eller noe? Endret 28. juni 2023 av Million
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #3 Skrevet 28. juni 2023 En form for bisettelse må det være, men den kan være helt uten religion. Enkleste er vel å få advokat til å ordne dette med for eksempel kremering med aske spredning på en godkjent plass. Anonymkode: 0cf47...e21 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #4 Skrevet 28. juni 2023 Det finnes masse informasjon på internett, og anbefaler det heller enn å spørre her på kvinneguiden. Googlet "ønsker å levere kroppen til forskning". Får opp troverdige kilder som for eksempel denne: https://organdonasjon.no/sporsmal/donere-kroppen-til-forskning-og-undervisning/ Sånn i henhold til begravelse, så trenger man ikke å ha en bisettelse, man MÅ ingenting. Men dessverre koster det noe med kiste, og transport. Så noe vil det koste uansett. Anonymkode: 4383f...b09 2
applestories Skrevet 28. juni 2023 #5 Skrevet 28. juni 2023 Min onkel som døde nylig ble kremert. Med kone på sykehus og barn i utlandet ble det ikke gjort noe mer umiddelbart. Noen måneder etter var det samling av familie og en slags minnestund, men den kan man jo bare hoppe over.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #6 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): En form for bisettelse må det være, men den kan være helt uten religion. Enkleste er vel å få advokat til å ordne dette med for eksempel kremering med aske spredning på en godkjent plass. Anonymkode: 0cf47...e21 Kan man ikke ha urnenedsettelse og en gravstein selvom man ikke er medlem av statskirken? Anonymkode: 56d09...99e
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #7 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg spør for min eldre nabo, som dessverre er blitt syk, og som må tenke på livets siste fase: Må man ha en begravelsesseremoni? Hun er utmeldt av statskirken og har ingen livsarvinger eller naere pårørende. Hun ønsker verken at de slektningene hun har, skal måtte betale for en begravelse, eller at deler av arven hennes (hun har testamentert formuen sin til et veldedig formål 😍) skal brukes til dette formålet. Er det mulig å "komme i jorda" uten at det koster noen et rødt øre? Det er noe snakk om å donere kroppen til forskning... Anonymkode: 0f15f...277 Det går an å ikke ha begravelse ja. Vet om at det har skjedd. Jeg har også hørt at man kan donere kroppen til forskning. Da tror jeg man blir lagt på en sånn minnelund. Anonymkode: c7202...dfe
Hedda-78 Skrevet 28. juni 2023 #8 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Kan man ikke ha urnenedsettelse og en gravstein selvom man ikke er medlem av statskirken? Anonymkode: 56d09...99e Jo. Kirken har absolutt ikke enerett på gravplassen. Også muslimer og andre som ikke er medlem i den norske kirke blir jo gravlagt. Jeg vil tro at et begravelsesbyrå har oversikt over hva må og ikke må. Man må f.eks gravlegges/ (urnen nedsettes) på en gravplass. Man kan ikke gravlegge noen i hagen. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #9 Skrevet 28. juni 2023 Noen velger bisettelse ved kremasjon i stedet for begravelse. Jeg tror det er de to eneste lovlige formene i Norge unntatt noen kongelige som ligger i en sarkofag i et musoleum. I tillegg har vi de som er savnet og antatt døde, f eks ved drukning, uten levninger. Noen velger å ha sermoni utenfor kirken, ofte fordi de er muslimer, jøder, budister, ateister, syklister eller hva. Disse kan også velge kirken hvis f eks mange av de etterlatte foretrekker det selv om avdøde var svoren ateist. Ved kremasjon kan man velge askenedsettelse i en grav eller om asken skal bevares i en urne. For spredning av aske i naturen må man søke staten om det, men de fleste får vel ja hvis stedet ikke er alt for sært. Anonymkode: 4ade1...8ae
iNord Skrevet 28. juni 2023 #10 Skrevet 28. juni 2023 man kan skrive i dødsannonsen feks; "bisettelsen har funnet sted i stillhet etter avdødes ønske" tror dere kan forhøre dere med ett begravelsesbyrå om mulighetene for type bisettelse, ang donering til forskning kan man kanskje høre med nærmeste sykehus evt fastlegen? ❤️
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #11 Skrevet 28. juni 2023 Hedda-78 skrev (5 minutter siden): Jo. Kirken har absolutt ikke enerett på gravplassen. Også muslimer og andre som ikke er medlem i den norske kirke blir jo gravlagt. Jeg vil tro at et begravelsesbyrå har oversikt over hva må og ikke må. Man må f.eks gravlegges/ (urnen nedsettes) på en gravplass. Man kan ikke gravlegge noen i hagen. Ok, det er jo bra det da. Ja alle må jo gravlegges på en gravplass. Takk for svar Anonymkode: 56d09...99e
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #12 Skrevet 28. juni 2023 iNord skrev (7 minutter siden): man kan skrive i dødsannonsen feks; "bisettelsen har funnet sted i stillhet etter avdødes ønske" tror dere kan forhøre dere med ett begravelsesbyrå om mulighetene for type bisettelse, ang donering til forskning kan man kanskje høre med nærmeste sykehus evt fastlegen? ❤️ Man må ikke ha dødsannonse. Anonymkode: 5ce75...ef0 1 2
Kjetil E Skrevet 28. juni 2023 #13 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg spør for min eldre nabo, som dessverre er blitt syk, og som må tenke på livets siste fase: Må man ha en begravelsesseremoni? Hun er utmeldt av statskirken og har ingen livsarvinger eller naere pårørende. Hun ønsker verken at de slektningene hun har, skal måtte betale for en begravelse, eller at deler av arven hennes (hun har testamentert formuen sin til et veldedig formål 😍) skal brukes til dette formålet. Er det mulig å "komme i jorda" uten at det koster noen et rødt øre? Det er noe snakk om å donere kroppen til forskning... Anonymkode: 0f15f...277 Kan kommunal begravelse være et alternativ. Hvis det ikke finnes slektninger eller slektningene ikke ønsker å ta på seg ansvaret for en begravelse vil kommen sørge for en enkel sermoni. https://jolstad.no/faq/til-seremonien/hva-er-kommunal-gravferd/
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #15 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Man må ikke ha dødsannonse. Anonymkode: 5ce75...ef0 Signerer denne. Man må overhodet ikke ha det. Man må heller ikke ha kiste, man kan kremeres og bli stedt til hvile på minnelund. Da skal man heller ikke ha gravstein. Anonymkode: 5a6b5...fa9
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #16 Skrevet 28. juni 2023 Hun burde utpeke en testamentfullbyrder i testamentet og gi denne en kopi av testamentet/hennes ønsker for gravferd slik at hun vet at hennes ønsker blir gjennomført. Gravferden skal normalt skje innen kun et par dager så det er viktig at den som har ansvaret umiddelbart kan ta styringen Anonymkode: 27a2e...829
iNord Skrevet 28. juni 2023 #17 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Man må ikke ha dødsannonse. Anonymkode: 5ce75...ef0 det vet jeg, men det skrev ikke TS, så da regnet jeg med at de skulle ha det.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #18 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Man må ikke ha dødsannonse. Anonymkode: 5ce75...ef0 Riktig. Besteforeldrene mine valgte bort dødsannonse da min ugifte og barnløse tante døde brått for tjue år siden. Det førte sikkert til lavere oppmøte i bisettelsen (dette var jo før sosiale medier), men på den annen side var det vel ikke noe stort tap at ikke alle tidligere skolekamerater og lignende møtte opp. Mamma ringte uansett og fortalte dødsbudskapet til dem det føltes naturlig å dele med. Etterhvert gjorde vel jungeltelegrafen sitt til at de fleste vet det. Anonymkode: 7d8f5...249
Hedda-78 Skrevet 28. juni 2023 #19 Skrevet 28. juni 2023 Helt gratis er det ikke å dø. Jeg ser at en del begravelsesbyrå tilbyr en pakkepris uten seremoni til rundt 10 000,-. Det inkluderer diverse meldinger til det offentlige, stell og nedlegging i kiste, enkel kiste og transport til krematorium. Så kommer vel kostnad til krematorium i tillegg, og urne og urnenedsettelse.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #20 Skrevet 28. juni 2023 Hedda-78 skrev (1 time siden): Jo. Kirken har absolutt ikke enerett på gravplassen. Også muslimer og andre som ikke er medlem i den norske kirke blir jo gravlagt. Jeg vil tro at et begravelsesbyrå har oversikt over hva må og ikke må. Man må f.eks gravlegges/ (urnen nedsettes) på en gravplass. Man kan ikke gravlegge noen i hagen. Jeg kjenner til ei som kremerte mannen etter å hatt "sermoni" i samfunnshuset. Hun grov ned urnen i hagen, der hun bor. Anonymkode: 2229d...1fe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå