AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #1 Skrevet 28. juni 2023 Kjøpte koriander på coop for en stund siden. Plantet den om i en større potte, har lest på nett at det kan hindre den fra i å dø. Det fungerte ganske godt. Den trivdes greit i vinduskarmen på kjøkkenet. Men den ble full av bladlus og jeg orka ikke styre med det. Så jeg kasta den. Den kosta jo bare 15 kr. Tenkte så at jeg skulle investere i en koriander fra plantasjen. Kjøpte 3 urter for 149 eller hva det var. De to andre urtene har klart seg, men korianderen fikk bladlus! Er dette typisk koriander, eller har jeg hatt uflaks? Jeg er veldig glad i koriander, men gidder ikke kjøpe ny hver gang jeg skal bruke det. Noen tips for å forebygge bladlus? Anonymkode: 11327...c0b
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #2 Skrevet 29. juni 2023 Jeg kjøpte en spray mot bladlus, som het provanto (tror det var på europris), og den fikset luseinvasjonen på noen få dager. Jeg hadde da prøvd alle tips med hjemmelagede blandinger å spraye på mot lus, men det bare spredde seg til alle plantene. Men, som sagt, den jeg kjøpte fikset problemet. Og den varer i 8 uker, så det er ikke sånn at du må spraye flere ganger i uken. Anonymkode: 1cebc...735
Belima Skrevet 29. juni 2023 #3 Skrevet 29. juni 2023 Provanto på noe som kan spises er ikke å anbefale. H301 Giftig ved svelging H310 Dødelig ved hudkontakt H314 Gir alvorlige etseskader på hud og øyne H317 Kan utløse en allergisk hudreaksjon H318 Gir alvorlig øyeskade H330 Dødelig ved innånding H400 Meget giftig for liv i vann. H410 Meget giftig, med langtidsvirkning, for liv i vann. 4
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #4 Skrevet 29. juni 2023 Hvor kommer bladlusene fra? Hvis de følger med plantene fra butikken, er det vel en mulig løsning å kjøpe frø og dyrke selv? Anonymkode: 7db12...886
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #5 Skrevet 29. juni 2023 Belima skrev (3 timer siden): Provanto på noe som kan spises er ikke å anbefale. H301 Giftig ved svelging H310 Dødelig ved hudkontakt H314 Gir alvorlige etseskader på hud og øyne H317 Kan utløse en allergisk hudreaksjon H318 Gir alvorlig øyeskade H330 Dødelig ved innånding H400 Meget giftig for liv i vann. H410 Meget giftig, med langtidsvirkning, for liv i vann. Ja, selvfølgelig! Jeg tenkte meg ikke om! Kan selvfølgelig ikke brukes på urter! Anonymkode: 1cebc...735
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #6 Skrevet 29. juni 2023 12 hours ago, AnonymBruker said: Hvor kommer bladlusene fra? Hvis de følger med plantene fra butikken, er det vel en mulig løsning å kjøpe frø og dyrke selv? Anonymkode: 7db12...886 Aner ikke. Det har bare vært på korianderplantene. Ingen andre. Tror jeg skal teste å så til neste år Anonymkode: 11327...c0b
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #7 Skrevet 29. juni 2023 Plant den ute i en sånn plantebalje, stortrives der. Aldri hatt problemer med lus når den står utendørs. Anonymkode: 4db28...489
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2023 #8 Skrevet 30. juni 2023 On 6/29/2023 at 10:48 PM, AnonymBruker said: Plant den ute i en sånn plantebalje, stortrives der. Aldri hatt problemer med lus når den står utendørs. Anonymkode: 4db28...489 Enig i dette, du kan ha den ute. Jeg har aldri butikkurter og urter fra hagesenter inne, de har alltid hærmygg. Noen ganger planter jeg koriander og basilikum fra frø og har de inne. Dersom du vil ha butikkurter inne, så kan du ha en selvvanningspotte med undervanning samt limfeller som fanger hærmyggen. Når du undervanner blir jorden tørr på toppen og hærmyggen dør etterhvert. Anonymkode: ca381...82e
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #9 Skrevet 1. juli 2023 12 hours ago, AnonymBruker said: Enig i dette, du kan ha den ute. Jeg har aldri butikkurter og urter fra hagesenter inne, de har alltid hærmygg. Noen ganger planter jeg koriander og basilikum fra frø og har de inne. Dersom du vil ha butikkurter inne, så kan du ha en selvvanningspotte med undervanning samt limfeller som fanger hærmyggen. Når du undervanner blir jorden tørr på toppen og hærmyggen dør etterhvert. Anonymkode: ca381...82e Takk for tips! Skal kjøpe en ny og ha den ute. 😊 Lyst til å ha et system med urter inne etterhvert også. Men som du sier er det lurt med vanning fra bunn. Jeg har ikke vært noe flink til det! Anonymkode: 11327...c0b
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2023 #10 Skrevet 1. juli 2023 Jeg har et selvvanningssystem inne og selv med undervanning har jeg fått lus på dem (sådd fra frø). Aner ikke hvorfor, så her blir koriander en utendørs-urt. Anonymkode: 4db28...489
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå