AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #1 Skrevet 28. juni 2023 I snart 20 år har det vært forbudt å ta med væske gjennom sikkerhetskontrollen på flyplasser verden over, med noen få unntak. Forbudet har blitt kritisert fra flere hold, men det er en annen diskusjon. Teknologien som skal til for å fjerne dette forbudet finnes og har vært tilgjengelig i mange år. Spørsmålet er om flyplasser rundt om i verden har noen grunn til å investere i ny teknologi. Siden det vil gå hardt utover inntjeningen til kiosker og butikker dersom folk igjen får ta med seg væske utenfra. Jeg tipper at flyplassene utsetter så lenge som mulig. Og vil gjøre alt de kan for å slippe å investere i teknologien som gjør at de mister salg. Dette forbudet har vært en gullgruve for flyplasser i snart 20 år. De kommer ikke til å gi opp dette uten kamp. Og de har dyktige lobbyister. Vi må nok leve med væskeforbud i all overskuelig fremtid. Anonymkode: 820f6...e7c 1
Rotemor Skrevet 28. juni 2023 #3 Skrevet 28. juni 2023 (endret) Jeg tror ikke det går hardt utover kioskene. Folk som drikker vann betaler ingenting. Folk som vil ha brus og kaffe kjøper det gjerne der uansett om det er før eller etter sikkerhetskontrollen. Shampo etc kjøper vel folk på stedet de skal, eller har med småflasker. Har du noe å vise til? Endret 28. juni 2023 av Rotemor 10
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #4 Skrevet 28. juni 2023 Hva snakker du om? De fjerner forbudet på Heathrow allerede i år. Flere og flere flyplasser blir med etter hvert. Anonymkode: cc109...fe6 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #5 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hva snakker du om? De fjerner forbudet på Heathrow allerede i år. Flere og flere flyplasser blir med etter hvert. Anonymkode: cc109...fe6 Tvilsomt. Politikere sa at forbudet skulle fjernes i 2021. Så ble utsatt til 2022. Og nå er det igjen utsatt til desember 2024. Det blir neppe den siste utsettelsen. Heathrow har ingenting å vinne på å fjerne forbudet og alt å tape. De kommer til å finne grunner til å utsette flere ganger. Anonymkode: c1d1b...570
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #6 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Tvilsomt. Politikere sa at forbudet skulle fjernes i 2021. Så ble utsatt til 2022. Og nå er det igjen utsatt til desember 2024. Det blir neppe den siste utsettelsen. Heathrow har ingenting å vinne på å fjerne forbudet og alt å tape. De kommer til å finne grunner til å utsette flere ganger. Anonymkode: c1d1b...570 Nei, dette blir innført asap. London City airport har allerede sluttet med 100 ml regelen. Nå kan folk ha 2 liters flasker i håndbagasjen Anonymkode: cc109...fe6
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #7 Skrevet 28. juni 2023 Avinor trekker det ut i det lengste, men blir nok nødt til å følge etter når alle andre gjør det. Flyplassbutikkene overlever, som de gjorde før væskeforbudet. Og mange kommer nok til å kjøpe dyrt på innsiden uansett. Folk kjøper jo flaskevann, selv om de kunne fylt på en flaske drikkefontenene. Anonymkode: 400da...4de
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #8 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Avinor trekker det ut i det lengste, men blir nok nødt til å følge etter når alle andre gjør det. Flyplassbutikkene overlever, som de gjorde før væskeforbudet. Og mange kommer nok til å kjøpe dyrt på innsiden uansett. Folk kjøper jo flaskevann, selv om de kunne fylt på en flaske drikkefontenene. Anonymkode: 400da...4de Mange vet ikke at de kan ta med tom flaske. De er jo som regel større enn 100ml så det er ikke akkurat intuitivt at det skulle være lov. Man hører jo hele tiden at maks størrelse er 100ml uavhengig av hvor mye væske den innholder. Dersom forbudet oppheves og folk igjen kan ta med seg sminke, yogurt, vannflaske etc så merks det nok kraftig på omsetningen til butikkene. Så de må omstille seg og tilby andre ting folk vil ha. Anonymkode: 146a2...a7e
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #9 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Mange vet ikke at de kan ta med tom flaske. De er jo som regel større enn 100ml så det er ikke akkurat intuitivt at det skulle være lov. Man hører jo hele tiden at maks størrelse er 100ml uavhengig av hvor mye væske den innholder. Dersom forbudet oppheves og folk igjen kan ta med seg sminke, yogurt, vannflaske etc så merks det nok kraftig på omsetningen til butikkene. Så de må omstille seg og tilby andre ting folk vil ha. Anonymkode: 146a2...a7e Er ikke noe problem å ta med sminke i dag heller. Anonymkode: 8ba86...307 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #10 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Er ikke noe problem å ta med sminke i dag heller. Anonymkode: 8ba86...307 Kommer an på. Det er begrensinger på blant annet concealer, foundation og mascara. Og selv om det som regel ikke er noe problem, så skal de få plass i den gjennomsiktige posen, tas ut av bagen og gjennomsøkes separat. Det er både irriterende og begrensende for totale mengden væske du kan ta med deg, siden du bare får ta med deg 1 pose. Anonymkode: 146a2...a7e
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #11 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kommer an på. Det er begrensinger på blant annet concealer, foundation og mascara. Og selv om det som regel ikke er noe problem, så skal de få plass i den gjennomsiktige posen, tas ut av bagen og gjennomsøkes separat. Det er både irriterende og begrensende for totale mengden væske du kan ta med deg, siden du bare får ta med deg 1 pose. Anonymkode: 146a2...a7e For oss som ikke bruker heldekkende krigsmaling i trynet er det ikke noe problem ta få plass til sminken i en liten pose. Anonymkode: 8ba86...307 7
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #12 Skrevet 29. juni 2023 Det blir som det var før reglene kom. Butikkene og kioskene på flyplassene eksisterte den gangen også. Anonymkode: 48979...176 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #13 Skrevet 29. juni 2023 Jeg tror nok ikke akkurat det, drikke til flyturen har jeg alltid kjøpt på flyplassen eller på flyet uavhengig av forbudet. De selger jo som bare det i nøtter, tyggis, chips, sjokolade etc som man allerede kunne kjøpt på Kiwi og tatt med inn, men folk handler på flyplassen likevel selv om Point på Gardermoen må være verdens dyreste kiosk. Det blir nok flere som har en vannflaske i veska bare fordi man ofte har det når man skal på tur, men jeg tror ikke akkurat en marginal prosentnedgang i salg av Imsdal vil gå hardt utover flyplassbutikkene. Anonymkode: 98f70...4bf 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #14 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Kommer an på. Det er begrensinger på blant annet concealer, foundation og mascara. Og selv om det som regel ikke er noe problem, så skal de få plass i den gjennomsiktige posen, tas ut av bagen og gjennomsøkes separat. Det er både irriterende og begrensende for totale mengden væske du kan ta med deg, siden du bare får ta med deg 1 pose. Anonymkode: 146a2...a7e Men man flyr jo tur/retur. Jeg tror de færreste kjøper en dyr foundation på gardermoen bare for å bruke på en dags/helgetur (for på de lengre reisene sjekker man uansett inn bagasjen), for så å kaste den når man kommer hjem. Snarere tvert imot, reiser jeg med hånbagasje og soser rundt på flyplassen og ser et godt tilbud på en parfyme eller solkrem eller kanskje en stor body lotion så er det litt sånn hælvete, jeg kan ikke kjøpe den for jeg får den ikke med meg hjem igjen uten å sjekke inn bagasjen. Jeg vil heller tro at akkurat på kosmetikken på innlands så taper de penger på væskeforbudet. Anonymkode: 98f70...4bf 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #15 Skrevet 29. juni 2023 35 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tror nok ikke akkurat det, drikke til flyturen har jeg alltid kjøpt på flyplassen eller på flyet uavhengig av forbudet. De selger jo som bare det i nøtter, tyggis, chips, sjokolade etc som man allerede kunne kjøpt på Kiwi og tatt med inn, men folk handler på flyplassen likevel selv om Point på Gardermoen må være verdens dyreste kiosk. Anonymkode: 98f70...4bf Ja nettopp, hvis man bare ser på pris burde jo ikke butikkene på Gardermoen solgt noe i det hele tatt. Men det gjør de, fordi de fleste ikke er spesielt prisbevisst når de reiser. Man skal heller ikke undervurdere effekten av ekstra shopping fordi folk har et par timer på flyplassen og kjeder seg. Anonymkode: 400da...4de 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #16 Skrevet 29. juni 2023 Jeg ser ikke at det skal utgjøre noen forskjell? De som fyller opp en vannflaske kommer nok fortsatt til å gjøre det. Jeg med flere kjøper gjerne kjølig drikke, en kaffe, eller vin, på flyplassen. Anonymkode: 02f17...b45 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #17 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Kommer an på. Det er begrensinger på blant annet concealer, foundation og mascara. Og selv om det som regel ikke er noe problem, så skal de få plass i den gjennomsiktige posen, tas ut av bagen og gjennomsøkes separat. Det er både irriterende og begrensende for totale mengden væske du kan ta med deg, siden du bare får ta med deg 1 pose. Anonymkode: 146a2...a7e Jeg reiser nesten ukentlig. Ingen av produktene du nevner er over maks-størrelsen, og kommer heller ikke til å være det om forbudet forsvinner. Jeg kommer heller ikke til å gidde å dra på mer enn jeg gjør i dag. Det gjorde jeg heller ikke før forbudet. Jeg har aldri opplevd at de begynner å plukke ting ut av posen. Jeg kommer nok til å fortsatt bruke samme mappa (en gjennomsiktig mappe i tykk plast) på reise, da jeg enkelt ser hvor ting er. Anonymkode: 02f17...b45 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #18 Skrevet 29. juni 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ser ikke at det skal utgjøre noen forskjell? De som fyller opp en vannflaske kommer nok fortsatt til å gjøre det. Anonymkode: 02f17...b45 Stemmer, dvs jeg kommer til å fylle opp flaska hjemme istedenfor å stå i kø ved fontenen eller lete etter en kran på toalettene som ikke har bare varmtvann. Men butikkene har aldri solgt vann til meg uansett, så det gjør ingen forskjell. Og mange vil ha brus, da venter de nok heller fortsatt til de kommer på flyplassen med å kjøpe, så den holder seg kald. Anonymkode: 400da...4de 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #19 Skrevet 29. juni 2023 Regelen er fjernet i Helsinki, fra i dag av Anonymkode: cc109...fe6 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #20 Skrevet 29. juni 2023 30 minutter siden, AnonymBruker said: Regelen er fjernet i Helsinki, fra i dag av Anonymkode: cc109...fe6 Snart kommer vel hun finske bloggeren med et innlegg om hvor langt Norge ligger etter Finland på alle områder, og denne gangen vil hun ha rett Anonymkode: 400da...4de 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå