Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Baby 6 uker - stramt tungebånd bekreftet hos kiropraktor. Skal få time på sykehuset for vurdering. 

Jeg har ikke så veldig mye symptomer annet enn leppestiftformet brystvorte, og ubehag ved amming, da baby biter mer enn å suge. Dårlig vakuum. 
Baby derimot ammer veldig raskt og urolig. 
sliter med å svelge unna. Har også litt brystvegring enda jeg passer på å tømme litt før jeg legger til. 
Gulper MYE. 
Sliter noe med uro i perioder (stort sett dagtid) på 2-4 timer av gangen. 

Så har vi også hatt behandlinger hos fysioterapeut i tillegg til kiropraktor. Baby har blant annet noe stram nakke, og ganske stram kjeve. 

Problemet er nå at jeg blir så usikker hva som er rett å gjøre. Helsestasjonen er tydelig uenig i klipp av tungebånd, og mener jeg heller må få baby til å trene tungen. I tillegg til ammeveiledning. 

Jeg har hatt et barn før med dårlig tak og som hadde skikkelig brystvegring fra 3 mnd, og hver amming var en kamp. Det orker jeg rett og slett ikke nå. Jeg har en annen også som trenger litt oppmerksomhet. I tillegg syns jeg denne ammeveiledningen er mer stressende enn bra, fordi jeg er ikke komfortabel eller avslappet, og liker heller ikke stillingene som brukes. 

Så siden hs er så imot klipp, så har jeg såklart lest noen skrekkhistorier der og, og er jo veldig redd det skal bli verre eller ødelegge tunga på noe vis.

Samtidig så tenker jeg kanskje at hvis noe annet ikke funker så ønsker jeg å avslutte ammingen. Noe som iallefall blir sett ned på av helsestasjonen. Noen som har erfaringer eller positive historier? 
Jeg kjenner bare at det blir så mye nå, og det er overhodet ikke noe som er «enkelt» med denne ammingen, selvom jeg såklart skulle ønske det var det. 

Anonymkode: 9b115...797

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet du hva, helsestasjonen kan ta seg en bolle. Det som teller er hvordan DU og BABYEN har det med ammingen. Man skal ikke amme for enhver pris. Det er supert når det funker! Men hvis det er smertefullt og stressende å amme og babyen strever, så er det en belastning og det er ikke feil å gi seg. 

Går det evt. an å få ammeveiledning et annet sted? De er jo ulike individer de også, med ulike metoder. Kanskje noen andre klarer bedre å hjelpe dere.

Min hadde noe stramt tungebånd, men det gikk seg til med ammingen og ammet vel til ca. 10mnd (lite på slutten, da sluttet hun selv). Men svigerinnen min slet med gjentatte brystbetennelser og helsestasjonen foreslo aldri at det kunne være tungebåndet. Tilfeldigvis fant de ut at det kunne være det og etter klipp ble ammingen uproblematisk. Det er sikkert noen ganger at det blir feil å klippe, men det er fader meg mange som får det bedre av å klippe også!

Anonymkode: 37dbd...b9c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi klipte eldste, etter mye fram og tilbake. Ammingen ble kjempebra, og vi ammet til han sluttet selv etter 1,5 år. 

Stramt tungebånd er arvelig. Mannen min har også stramt tungebånd, men det er ubehandlet. Han mener det forklarer hodepine, nakkevondt og mageproblemer i oppveksten og voksen alder. Han kan ikke stikke ut tunga heller. 

Hvis du har anledning vil jeg anbefale Tine Greve på Bambusklinikken på det varmeste. Hun er utrolig dyktig med tungebåndsproblematikk og er ammeveileder. Koster litt, men vi var strålende fornøyde med oppfølgingen vi fikk av henne!

Anonymkode: ca34f...023

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...