Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår at man er sent ute, og at man burde bindt for lengst. Men det ser ikke ut til at rentetoppen er nådd, og jeg sitter litt på gjerdet når det kommer til å binde renten.

Vi har lånt maks, og har barn, og vurderer nå å binde renten for å få forutsigbarhet i hverdagen og slippe søvnløse netter. Hva tenker dere andre om dette?  Er det en dum avgjørelse? Vi klarer nok en rente opp mot 6-7 prosent, men spesielt jeg blir veldig engstelig av å ikke vite når toppen er. 

Anonymkode: 91e9b...0d5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg søkte litt kjapt for å se hva fastrentene lå på nå, men fant egentlig ingenting konkret.

Det eneste jeg fant var at at effektiv rente på Nordeas "Boliglån UNG" lå rundt 5 %, og jeg antar at vanlig effektiv fastrente vil ligge noe høyere enn dette.

Når forutsigbarhet er veldig viktig for deg tror jeg en fastrenteavtale på for eksempel 5 år kan være riktig-
Å gå inn på en fastrenteavtale blir som en forsikring å regne, der man betaler for noe som man forhåpentligvis aldri vil få bruk for.

Det eneste du må tenke på i den sammenhengen er om du skal selge eller refinansiere i løpet av bindingstiden.  Jeg kjenner flere som har brent seg på å måtte betale overkurs ved innløsing/refinansiering av fastrentelånet.

Anonymkode: 4c41e...bf9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg forstår at man er sent ute, og at man burde bindt for lengst. Men det ser ikke ut til at rentetoppen er nådd, og jeg sitter litt på gjerdet når det kommer til å binde renten.

Vi har lånt maks, og har barn, og vurderer nå å binde renten for å få forutsigbarhet i hverdagen og slippe søvnløse netter. Hva tenker dere andre om dette?  Er det en dum avgjørelse? Vi klarer nok en rente opp mot 6-7 prosent, men spesielt jeg blir veldig engstelig av å ikke vite når toppen er. 

Jeg vet ikke om jeg syns det er så smart. Har du mulighet for avdragsfrihet en periode hvis renta stiger til 6-7%? Hva kan du få i fastrente i 3 år? Hadde nok ikke låst på den prosenten noe lengre.

Anonymkode: a41ca...617

AnonymBruker
Skrevet

Kjipt ts. ❤️

Hvis det er sånn at dere ikke klarer særlig større rentehopp hadde jeg vurdert det. Men husk at hvis du skal ut av avtalen og flytende rente er høyere enn fast, må du betale banken.  I motsatt tilfelle får du penger av banken. 

Men kan dere se på avdragsfrihet i stede? 

Anonymkode: 78c7c...05e

AnonymBruker
Skrevet

Å binde renten er som å kjøpe forsikring.

I snitt taper du, fordi forsikringsselskaper skal ta inn nok penger fra deg til å dekke deres utgifter, risiko for dem, og profitt til dem

Så, det er egentlig bare ønsker du/kan du ta risikoen, bør du droppe forsikring, kan du ikke, bør du forsikre. 

Ingen her kan spå fretidig rente, da ville vi vært milliarderer ikke KG-troll ;) 

Anonymkode: 3dc6e...5b7

• Liker 2
Skrevet

Å binde renta er som å kjøpe forsikring.

over tid vil du måtte betale for det, men det gir trygghet og forutsigbarhet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for fine svar alle sammen, har ikke tenkt det på den måten som dere sier, at det blir som en forsikring. Vi skal sjekke ut hva slags tilbud vi får på fastrente. 

Ts ❤️

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan legge til at det faktisk kan være lurt å tenke korte bindingstider. Det skjer mye med rentene akkurat nå og har du en lang bindingstid risikerer du å bli stående på en for høy rente. Løpetider på mer enn 5 år kan være for langt og bør nøye vurderes.

Det andre jeg kan legge til er at du kan binde deler av lånet ditt. Det kan muligens være nok om f.eks. halve boliglånet får fastrente mens den andre halvparten forblir flytende. Det øker fleksibilitet og du får en pen gjennomsnittsrente av begge former. Går renten plutselig veldig opp rammes du ikke like mye av det og går renten plutselig veldig ned så kan du nyte litt av det også.

Schmuhu

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bandt nettopp av samme grunn, for å få sove om natten. Fikk bundet den på 4,8 i tre år. Var som en bør ble løftet av skuldrene mine. Kanskje taper jeg på det, men det er en befrielse å vite akkurat hva jeg skal betale de neste tre årene - og gjør at jeg ikke får angst hver gang jeg ser en nyhetssak om Norges bank. 

Anonymkode: 363aa...641

• Liker 2
Skrevet

Du er jo ikke sent ute. Renta skal mye mer opp, minst til det dobbelte i løpet av første kvartal neste år og det er en gavepakke for alle som sitter på gjerdet at man nøler sånn med å sette opp renten. Det er bare å binde den nå. Det er ikke noe å vente med..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du blir uansett å betale mer over tid - spørsmålet er om du vil ha jevne og forutsigbare regninger, eller har råd til å betale høyere regninger et par år frem, før de eventuelt synker igjen. 

Anonymkode: d806c...f81

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, kar90 said:

Du er jo ikke sent ute. Renta skal mye mer opp, minst til det dobbelte i løpet av første kvartal neste år og det er en gavepakke for alle som sitter på gjerdet at man nøler sånn med å sette opp renten. Det er bare å binde den nå. Det er ikke noe å vente med..

Jeg har hørt andre også kaste ut at renta skal mye mer opp, selv om det skiller seg fra spådommene fra økonomer i media. Hvorfor mener du renta skal opp til minste det dobbelte i løpet av første kvartal neste år?

Anonymkode: 09666...903

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, kar90 said:

Det var da en ganske drastisk og bombastisk påstand. Hvilke finansielle analyser legger du til grunn for at vi i tidsrommet jarnuar-mars-24 skal ha en boliglånsrente på over 9%? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
On 6/28/2023 at 12:09 PM, AnonymBruker said:

Jeg har hørt andre også kaste ut at renta skal mye mer opp, selv om det skiller seg fra spådommene fra økonomer i media. Hvorfor mener du renta skal opp til minste det dobbelte i løpet av første kvartal neste år?

On 6/28/2023 at 11:58 AM, kar90 said:

Så???

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.6.2023 den 10.17):

Kjipt ts. ❤️

Hvis det er sånn at dere ikke klarer særlig større rentehopp hadde jeg vurdert det. Men husk at hvis du skal ut av avtalen og flytende rente er høyere enn fast, må du betale banken.  I motsatt tilfelle får du penger av banken. 

Men kan dere se på avdragsfrihet i stede? 

Anonymkode: 78c7c...05e

Det er fastrente vs fastrente de ser på, ikke fastrente vs flytende rente.

Anonymkode: da6da...9b5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...