Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i en enebolig uten garasje og lite oppbevarings/skapplass både på kjøkkenet og ellers. Boligen er også uten kjeller. Kjøkkenet har en halvåpen løsning mot spisestue/stue, så det er ingen steder å sette opp en "sorteringsstasjon" utover matavfall og restavfall som jeg har i kildesorteringssett i skapet under kjøkkenvasken. Her jeg bor, hentes plast og papir/kartong kun èn gang i måneden, og papp må man levere selv på det lokale avfallsmottaket, som er åpent en dag i uka. Problemet mitt er at jeg ikke har funnet noen gode oppbevaringsløsninger som også ser sånn noenlunde pene ut. Spesielt plast og papir/kartong tar etterhvert en del plass. Det er mulig jeg er ekstremt lite kreativ/løsningsorientert, men jeg har altså ikke klart å finne noen løsninger som jeg blir fornøyd med. Noen tips og triks? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om det er en enebolig, har du gjerne plass utenfor boligen? 

Har du ikke papir-spann du legger papiret i? 

Du kan kjøpe dine egne spann å ha utenfor. Her jeg bor må vi legge plastavfall i en stor sekk spesielt til det formålet. Den har vi i et spann så det ikke ser stygt ut. 

Du kan også kjøpe deg en billig putekasse, og ha flere små-spann oppi der. 

Anonymkode: fef11...5bd

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke søppeldunker ute? Stor kleskorg med lokk til plastsekken. Til papp og papir bruker vi papirposene vi handler med.

Anonymkode: e6984...77d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte en stor søppeldunk til å ha ute for plastavfall. Vi har heldigvis papp/papir-dunk, men hvis ikke hadde jeg gjort det samme for det. 

Anonymkode: 909db...9d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Papp og papir kaster du vel rett i søppelkassen utenfor huset. Det kan jeg ikke skjønne at er et problem engang.

Anonymkode: 8ae64...ab8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Del opp kartong/papir i i mindre biter, så tar de hvert fall mindre plass. Utrolig kjipt arbeid, men det løser litt av problemet med plassen hvert fall. 

Anonymkode: 62c52...f54

Skrevet (endret)

Trodde de fleste interkommunale gjenvinningsstasjoner leverte ut søppelbøtte for rest, plast og papir, eller tilsvarende fordelinger. Som oppbevares utendørs i påvente av at søppelbilen kommer og henter innholdet

Endret av newman01
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du ikke søppeldunker ute? Stor kleskorg med lokk til plastsekken. Til papp og papir bruker vi papirposene vi handler med.

Anonymkode: e6984...77d

Utendørs har vi til rest og matavfall som vi har fått utlevert fra renovasjonsselskapet. men det er som sagt plast og papp som er problemet. Har faktisk tenkt på en kleskurv med lokk til plastsekken, men det har strandet litt fordi jeg ikke helt har funnet ut hvor jeg skal plassere den. Boligen har dessverre en ganske upraktisk planløsning. Papirposer er vel og bra, men de må jo oppbevares et sted de også mellom leveringsdagene :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Papp og papir kaster du vel rett i søppelkassen utenfor huset. Det kan jeg ikke skjønne at er et problem engang.

Anonymkode: 8ae64...ab8

Renovasjonsselskapet nekter faktisk å tømme søppeldunkene hvis de inneholder "feil" type avfall. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om det er en enebolig, har du gjerne plass utenfor boligen? 

Har du ikke papir-spann du legger papiret i? 

Du kan kjøpe dine egne spann å ha utenfor. Her jeg bor må vi legge plastavfall i en stor sekk spesielt til det formålet. Den har vi i et spann så det ikke ser stygt ut. 

Du kan også kjøpe deg en billig putekasse, og ha flere små-spann oppi der. 

Ja, vi har plass utenfor boligen. Pleier å sette plastsekken ut på hentedagen, men til daglig er det jo greit å ha den i nærheten av kjøkkenet :) Tror jeg skal forsøke forslaget om en klesdunk, og se om jeg kan finne en plass til den der den ikke står alt for mye i veien :) Putekasse var et bra forslag, men det er innendørslagringen som er utfordringen :) 

Skrevet

Tusen takk for tilbakemeldinger og gode forslag, alle sammen :) Fikk faktisk litt inspirasjon nå!

Skrevet

Har ingen gode råd til deg, annet enn at jeg ønsker å vise min sympati.
Når man leser om ulike praksiser rundt kildesortering, så skjønner jeg mer og mer at folk gir opp og/eller gir faen. Systemet er så plasskrevende, regelfullt og tungvint at det halve kunne vært nok. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har denne til plastsekker: https://www.biltema.no/hjem/oppbevaring/avfallshandtering/sekkeholder-2000029983 Tar mindre plass enn kleskurv o.l.

Under vasken på kjøkkenet sorterer vi matavfall, restavfall og glass/metall. Papir og papp har vi i papirposer. Store pappesker må leveres på miljøstasjonen som bare er åpen annenhver uke. Siden vi ikke har kjeller eller garasje sliter vi litt med oppbevaring.

Ute har vi dunker til matavfall (tømmes hver 2. uke), restavfall (hver 4. uke), papir (hver 4. uke sammen med plast) og glass/metall (tømmes ca 4 ganger i året). Vi deler dunker med naboen, og det er bare papir som av og til fylles helt opp.

Anonymkode: f7c97...f1a

AnonymBruker
Skrevet
Roci skrev (2 timer siden):

Ja, vi har plass utenfor boligen. Pleier å sette plastsekken ut på hentedagen, men til daglig er det jo greit å ha den i nærheten av kjøkkenet :) Tror jeg skal forsøke forslaget om en klesdunk, og se om jeg kan finne en plass til den der den ikke står alt for mye i veien :) Putekasse var et bra forslag, men det er innendørslagringen som er utfordringen :) 

Ikke ha hele månedens plast inne i huset.. Det stinker. Ha heller en liten bøtte, som rommer typ en vanlig boss-pose, som du så hiver i den store plastbossekken (som bør stå ute). 

Det er jo ørten boss-systemer, blant annet på ikea, som ser ok ut også inne (og ikke under kjøkkenbenken). Mindre boss-bøtter som står oppi en mer dekorativ beholder, med lokk. Så kan du hive litt og litt der, og ta med ut når det er fullt/før det lukter. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke ha hele månedens plast inne i huset.. Det stinker. Ha heller en liten bøtte, som rommer typ en vanlig boss-pose, som du så hiver i den store plastbossekken (som bør stå ute). 

Det er jo ørten boss-systemer, blant annet på ikea, som ser ok ut også inne (og ikke under kjøkkenbenken). Mindre boss-bøtter som står oppi en mer dekorativ beholder, med lokk. Så kan du hive litt og litt der, og ta med ut når det er fullt/før det lukter. 

Det har faktisk gått bra så langt, jeg er nøye med å skylle/vaske plasten :)  Men ser de har rimelige søppeldunker for utendørsbruk hos Biltema, det er nok tross alt bedre enn å oppbevare innendørs :) Savner de små blå postene for plastsøppel, disse store nye sekkene er no' herk! 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har denne til plastsekker: https://www.biltema.no/hjem/oppbevaring/avfallshandtering/sekkeholder-2000029983 Tar mindre plass enn kleskurv o.l.

Under vasken på kjøkkenet sorterer vi matavfall, restavfall og glass/metall. Papir og papp har vi i papirposer. Store pappesker må leveres på miljøstasjonen som bare er åpen annenhver uke. Siden vi ikke har kjeller eller garasje sliter vi litt med oppbevaring.

Ute har vi dunker til matavfall (tømmes hver 2. uke), restavfall (hver 4. uke), papir (hver 4. uke sammen med plast) og glass/metall (tømmes ca 4 ganger i året). Vi deler dunker med naboen, og det er bare papir som av og til fylles helt opp.

Anonymkode: f7c97...f1a

Har et sånn stativ, men det er så stygt :) Men greit å høre at det ikke bare jeg som synes søppeloppbevaring er litt pes.

Endret av Roci
Skrevet

De fleste kommuner i landet brenner nesten alt søplet vårt. Selv om man kildesorterer, blir det blanda igjen på gjenvinningsanlegget og brent. Ja, Oslo er en av disse kommunene.

Skrevet
Unity skrev (31 minutter siden):

De fleste kommuner i landet brenner nesten alt søplet vårt. Selv om man kildesorterer, blir det blanda igjen på gjenvinningsanlegget og brent. Ja, Oslo er en av disse kommunene.

Ja, det er nok dessverre sånn. Men når renovasjonsselskapet nekter å tømme så lenge søppelet ikke er kildesortert, så er det ikke så mye å gjøre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...