AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #1 Skrevet 28. juni 2023 Eller kan man bruke det når man slanker seg? Gjør søtningsmidlene at man går opp i vekt på samme måte som sukker? Har nemlig lest at hjernen ikke klarer å skille på om det er ekte eller kunstig sukker og setter igang de samme prosessene i kroppen som ved ekte sukker? Anonymkode: 0391a...7d7
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #3 Skrevet 28. juni 2023 Nei. Ja, det hevdes at man føler på mer sult, gjelder dog absolutt ikke alle, og at man derfor spiser mer = går opp i vekt. men dersom du ikke øker matinntaket så vil det ikke påvirke vekten, nei. En gang for alle 😅 Anonymkode: 552c6...007 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #4 Skrevet 28. juni 2023 Alle anorektikere jeg har vært borti drikker mye lettbrus. Nei, du går ikke opp i vekt av lettbrus, men enkelte får mer søtsug av det, og hvis de da ikke klarer å kontrollere søtsuget eller sultfølelsen kan de ende opp med å spise mer og dermed gå opp i vekt. Men ikke pga lettbrusen i seg selv. Lettbrus er imidlertid ikke sunt, og ikke noe du bør drikke hver dag, diett eller ikke. Men du legger ikke på deg av et glass cola zero på lørdagen. Anonymkode: 5824c...430 4
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #5 Skrevet 28. juni 2023 Du oppretter jo en uvane, der kroppen blir vant med å få noe den egentlig ikke trenger. Da er veien kort til sug etter andre ting, eller falsk sultfølelse. Jeg kjenner ingen med en eller sunn kropp og livsstil som drikker lettbrus jevnlig. Anonymkode: 8b0bb...8f1 2
Fighter83 Skrevet 28. juni 2023 #6 Skrevet 28. juni 2023 https://www.fhi.no/nyheter/2018/ikke-grunn-til-a-tro-at-lettbrus-gjor-deg-tjukk/ 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #7 Skrevet 28. juni 2023 Jeg hadde vært mer redd for alt det andre forskning på aspartam viser, enn akkurat vekt. Ødelagt tarmflora kan definitivt påvirke vekt, så ønsker du å være trygg, så velger du annen drikke (vann med smak, naturlig iste, osv.) Anonymkode: 1255c...f66 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #8 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du oppretter jo en uvane, der kroppen blir vant med å få noe den egentlig ikke trenger. Da er veien kort til sug etter andre ting, eller falsk sultfølelse. Jeg kjenner ingen med en eller sunn kropp og livsstil som drikker lettbrus jevnlig. Anonymkode: 8b0bb...8f1 Urelevant om du kjenner noen. Anonymkode: 846aa...31b 1 2
Snok1 Skrevet 28. juni 2023 #9 Skrevet 28. juni 2023 Du går ikke opp av kaloriene i lettbrus, men søtsmaken trigger spiserefleksen vår hos mange, og gjør at vi spiser mer og legger på oss. Søtsmaken gjør at primathjernen vår sender ut signaler om at her er det lagringsenergi som kroppen trenger å ha i reserve. Problemet at i dag er karbohydratrik mat den billigste og lettest tilgjengelige maten som også er mest skadelig. Den som har minst moderasjon i forhold til hjernens belønningssignaler ender opp med å spise for mye usunn og kalorririk mat, og lettbris er en trigger for disse reaksjonene I tillegg er (lett-)brus en del av det høyprosesserte kostholdet vi skal holde oss unna. For å svare på spørsmålet: Nei, lettbrus inneholder nesten ingen energi, og innholdet i lettbrus gjør ikke at du legger på deg. (…..men alle feite folk drikker PepsiMax) 1 1
Snok1 Skrevet 28. juni 2023 #10 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Urelevant om du kjenner noen. Anonymkode: 846aa...31b Det heter irrelevant. 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #11 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Urelevant om du kjenner noen. Anonymkode: 846aa...31b Irrelevant innlegg 😜 Anonymkode: 8b0bb...8f1 4
Hotwife Skrevet 28. juni 2023 #12 Skrevet 28. juni 2023 Nei. Det er ikke lettbrusa, frukten eller brødskiva som gjør at du går opp i vekt. Det er mangel på viljestyrke.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #13 Skrevet 28. juni 2023 Jeg har gått ned 30 kilo og drikker masse lettbrus 😊 Anonymkode: 3763c...193 2 1
Snok1 Skrevet 28. juni 2023 #14 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har gått ned 30 kilo og drikker masse lettbrus 😊 Anonymkode: 3763c...193 Gratulerer, det er litt av en prestasjon! Dersom du deopper lettbrusen vil du hjelpe kroppen din med å holda vekta nede ved at du slutter å trigge matsug når du drikker søtt. Lykke til, jeg heier på helter som deg!
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #15 Skrevet 28. juni 2023 Jeg drakk mye lettbrus på veien mot overvekt og fedme, men det var ikke den som gjorde at jeg la på meg som jeg gjorde! Det var alt det andre jeg dyttet i gapet. Nå har jeg gått ned en god del, men lettbrusinntaket er det samme. Ikke har jeg søtsug eller matsug heller, jeg har bare bestemt meg for å ta gode valg og holder telling med kaloriene. Jeg tviler ikke på at det kan trigge søtsug osv for noen, men det gjelder på langt nær ikke alle. Anonymkode: 75ab7...4f9 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #16 Skrevet 28. juni 2023 Snok1 skrev (2 timer siden): Du går ikke opp av kaloriene i lettbrus, men søtsmaken trigger spiserefleksen vår hos mange, og gjør at vi spiser mer og legger på oss. Søtsmaken gjør at primathjernen vår sender ut signaler om at her er det lagringsenergi som kroppen trenger å ha i reserve. Problemet at i dag er karbohydratrik mat den billigste og lettest tilgjengelige maten som også er mest skadelig. Den som har minst moderasjon i forhold til hjernens belønningssignaler ender opp med å spise for mye usunn og kalorririk mat, og lettbris er en trigger for disse reaksjonene Da er det jo brusen som er årsaken til at du legger på deg. Det er alltid noe som er bakenforliggende og hvis man slutter med deg så forandrer ting seg. Dumt å ro seg bort fra det. Snok1 skrev (2 timer siden): I tillegg er (lett-)brus en del av det høyprosesserte kostholdet vi skal holde oss unna. For å svare på spørsmålet: Nei, lettbrus inneholder nesten ingen energi, og innholdet i lettbrus gjør ikke at du legger på deg. (…..men alle feite folk drikker PepsiMax) Anonymkode: 95a4d...5ae
Snok1 Skrevet 28. juni 2023 #17 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da er det jo brusen som er årsaken til at du legger på deg. Dette er kanskje flisespikking, men det var viktig for å svare på spørsmålet i HI. Det er nesten ingen energi i lettbrus, så den forårsaker ikke fedme. Men lettbrus trigger søtsug, så lettbrusen forsterker alt annet som forårsaker fedme.
Million Skrevet 28. juni 2023 #18 Skrevet 28. juni 2023 Nei. Da skulle jeg vært trill rund! Jeg drikker MYE sukkerfri brus (Pepsi). Jeg veier 56 kilo. Normalt for min høyde på 160.
RockyRose Skrevet 28. juni 2023 #19 Skrevet 28. juni 2023 Nei. Eg drikk pepsi max med good samvittighet 😂 Men forskarar/forfattarar fokusera på ulik forsking som gjer at dei er ueinige. Sukkerfri = null kalorier, så det kan ein ikkje legge på seg av. Likevel kan det setje igang prosessar i hjernen som gjer at ein et meir/trur den får mat...
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #20 Skrevet 28. juni 2023 Jeg gikk ned nesten 30 kg i fjor vår ved å telle kalorier. Pepsimax reddet meg mange kvelder når lysten på noe søtt kom. Ved å drikke det klarte jeg å unngå søtsaker. Anonymkode: 84b1c...1d1 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå