Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vært med min samboer i 8 år, jeg har et barn fra før av, ingen felles barn. Vi bor i mitt hus som jeg kjøpte av mine foreldre, min samboer av de 8 år vi har vært sammen har vært i jobb i max 1 år til sammen. Han har solgt litt data på finn og spilt masse spilleautomater der han har vunnet en sum en gang i blant, men selvfølgelig tapt mye mer enn tjent. Nå har han vært uten noe inntekt i snart 6 mnd. Saken er at nå har jeg slått opp med han, han har selvfølgelig ikke noe penger, ikke noe sted å bo men jeg slutta å bry meg, han har en mor, han har masse venner som tar han imot. Men han nekter å flytte ut. Av de pengene han har vunnet på automater har han kjøpt brukt kjøkken til huset, men der var jeg med å betalte for flere ting, vi har spleiset på nytt terrasse, nå truer han med at han skal ødelegge kjøkkenet, han skal ødelegge terrassen, han skal ta med sofa som han henta gratis på finn osv med mindre viktige ting. Hva kan jeg gjøre? Kan jeg ringe politiet for å kaste han ut? Har han rett på 50% kjøkken og terassen? Mannen har bodd på meg i mange mange år, der han ikke har bidratt med økonomisk hjelp ...

Anonymkode: 797e0...429

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med politiet angående truslene om materiell vold. 

Dette alene kan gi besøks og kontaktforbud så han må holde seg unna deg og bo et annet sted fordi han er til fare for deg. 

Utenom det så kan ikke politiet kaste han ut, men da er det via namsmannen tror jeg. 

Dokumenter alle krangler og trusler, gå med lydopptaker påslått på telefonen din når du er rundt han og spar på alle sms osv. Ødelegger han noe blir han erstatningspliktig. Han har ingen juridisk rett på å få 50% av verdien på kjøkken og terrasse. 

Anonymkode: 67c4f...fde

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Gjør som første svarer sier, Ts!

Gå til politiet i morgen den dag!

Få med hvor lenge det er siden du klart ba ham om å flytte, for da er det nok lettere å få ham raskere ut. Hvis ikke kan det være du må skrive en formell oppsigelse med f.eks. en måned oppsigelse - pass i så fall på at han får den før månedsskiftet!

Siden han ikke har betalt leie hos deg, så kan han ikke kreve noe for kjøkken og terasse.

Men sofaen tenker jeg du kan la ham få med seg, den er bare et symbol for ham, noe håndfast han vil krangle om - så ikke gi ham gleden av å krangle om sofaen. Truslene han kommer med ang. kjøkkenet og terassen, det er slikt du tar opp med politiet når du er hos dem!

Anonymkode: 34b02...e91

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du råd til å betale han for kjøkkenet (det han faktisk betalte) og terrassen (det han betalte)? 

Sofaen må han bare ta med, samt andre ting han har fått tak i. 

Det er kanskje ikke mest rettferdig, men mest fredelig? Hvor mye penger er det snakk om? 

Om han har rett til dette vet jeg ikke. Men det kan hende det smaker bedre å «gi» han litt startkapital? 

Anonymkode: a0d65...202

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Gjør som første svarer sier, Ts!

Gå til politiet i morgen den dag!

Få med hvor lenge det er siden du klart ba ham om å flytte, for da er det nok lettere å få ham raskere ut. Hvis ikke kan det være du må skrive en formell oppsigelse med f.eks. en måned oppsigelse - pass i så fall på at han får den før månedsskiftet!

Siden han ikke har betalt leie hos deg, så kan han ikke kreve noe for kjøkken og terasse.

Men sofaen tenker jeg du kan la ham få med seg, den er bare et symbol for ham, noe håndfast han vil krangle om - så ikke gi ham gleden av å krangle om sofaen. Truslene han kommer med ang. kjøkkenet og terassen, det er slikt du tar opp med politiet når du er hos dem!

Anonymkode: 34b02...e91

Men ifht loven, siden de ikke har hatt avtale om husleie, så er det ikke sikkert det er greit å ta «leie» i etterkant. 

TS: kan du høre med advokat eller noe? Kanskje det finnes noe tjeneste hvor du kan spørre? Men da bør du forberede deg. Skriv ned historien og spørsmål. 

Ville iallfall sjekket at du følger loven. Da har du ditt på det tørre  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn til info... Om han har bodd der mer enn 2 år har han faktisk endel rettigheter på det som kan ses på som "felles" og på verdistigning av bolig. Selv om det er ditt hus. Jeg ville ikke kranglet for mye. Gi han penger for terrasse, kjøkken og sofa. Det blir billigst sånn om han oppsøker advokat. 

Anonymkode: 40b14...f72

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg støtter forslaget om advokat. H*n vil kunne skrive et brev til ham med en frist for utflytting. Sannsynligvis kan kan ikke kreve noe som helst for kjøkken og terrasse, da dette blir en slags kompensasjon for at han ikke har betalt husleie. Hadde han bodd et annet sted, ville han betalt leie.

Anonymkode: 949fc...b4d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sånn til info... Om han har bodd der mer enn 2 år har han faktisk endel rettigheter på det som kan ses på som "felles" og på verdistigning av bolig. Selv om det er ditt hus. Jeg ville ikke kranglet for mye. Gi han penger for terrasse, kjøkken og sofa. Det blir billigst sånn om han oppsøker advokat. 

Kilde?

Anonymkode: 949fc...b4d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har du råd til å betale han for kjøkkenet (det han faktisk betalte) og terrassen (det han betalte)? 

Sofaen må han bare ta med, samt andre ting han har fått tak i. 

Det er kanskje ikke mest rettferdig, men mest fredelig? Hvor mye penger er det snakk om? 

Om han har rett til dette vet jeg ikke. Men det kan hende det smaker bedre å «gi» han litt startkapital? 

Har desverre ikke råd, for all min lønn gikk til regninger, mat og alt det vi trengte da det er kun jeg som har inntekt. Hadde jeg hatt råd så hadde jeg gitt han alt det jeg kunne bare for å gjøre det fredelig...

Skrevet

Morn! Søkte dette opp, og virker som din gamle samboer har en del rettigheter her som følge av lengden på boforholdet. 

For det første kan du ikke bare kaste han ut, ettersom han har bodd i boligen såpass lenge vil han etter husstandsfellesskapsloven §3 kunne kreve å fortsette å bo i boligen mot leie i en overgangsfase. Her får du nok finne ut hva boligen kunne blitt utleid for og delt på to, for å finne en passende sum å kreve.

Angående kjøkkenet og terrassen er dette sameie ettersom dere har begge gått ut for å skaffe eiendelene. Du kan evt. prøve å utregne en eierbrøk av dette etter hvor mye penger dere har hver brukt, men dette kan være vanskelig dersom det skjedde en stund tilbake. Men i utgangspunktet så skylder du han penger dersom du kaster han ut.

Når det gjelder sofaen og lignende er dette juridisk sett hans eiendeler dersom det er han som har kjøpt eller anskaffet dem, så disse kan han lovlig ta med seg dersom han ønsker.

Det blir ofte stygt når samboerskap slutter i Norge, så min største anbefaling til andre er å sørge for en samboeravtale når man flytter sammen. Lykke til TS, dette kommer til å bli en hodepine.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
MicroMais skrev (5 minutter siden):

Morn! Søkte dette opp, og virker som din gamle samboer har en del rettigheter her som følge av lengden på boforholdet. 

For det første kan du ikke bare kaste han ut, ettersom han har bodd i boligen såpass lenge vil han etter husstandsfellesskapsloven §3 kunne kreve å fortsette å bo i boligen mot leie i en overgangsfase. Her får du nok finne ut hva boligen kunne blitt utleid for og delt på to, for å finne en passende sum å kreve.

Angående kjøkkenet og terrassen er dette sameie ettersom dere har begge gått ut for å skaffe eiendelene. Du kan evt. prøve å utregne en eierbrøk av dette etter hvor mye penger dere har hver brukt, men dette kan være vanskelig dersom det skjedde en stund tilbake. Men i utgangspunktet så skylder du han penger dersom du kaster han ut.

Når det gjelder sofaen og lignende er dette juridisk sett hans eiendeler dersom det er han som har kjøpt eller anskaffet dem, så disse kan han lovlig ta med seg dersom han ønsker.

Det blir ofte stygt når samboerskap slutter i Norge, så min største anbefaling til andre er å sørge for en samboeravtale når man flytter sammen. Lykke til TS, dette kommer til å bli en hodepine.

Det springende punktet her er vel "mot leie". I følge TS har han ikke betalt leie tidligere, og har neppe penger til å betale nå heller. Men hun bør absolutt kontakte advokat.

Anonymkode: ac1a1...4aa

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er foreldrene? Kan ikke de komme og hente sønnen sin? Evt hadde jeg satt ut klær og personlige eiendeler en dag han er ute, skiftet lås på døra og sendt han en melding om at alt står utenfor og at resten som han mener han skal ha kan dere snakke om senere.

Anonymkode: bc8a2...959

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan er foreldrene? Kan ikke de komme og hente sønnen sin? Evt hadde jeg satt ut klær og personlige eiendeler en dag han er ute, skiftet lås på døra og sendt han en melding om at alt står utenfor og at resten som han mener han skal ha kan dere snakke om senere.

Anonymkode: bc8a2...959

Han har en mor som er alkoholiker, hun begynte å bry seg om sin sønn for noen få år siden, det var jeg som arrangerte møte for at de skulle møtes og prate sammen, men mor er veldig egoistisk, kan tro hun lar han bo hos henne i et par uker, hun leier forresten kommunalt bolig, så jeg vet ikke om han får lov å bo der av kommunen. Jeg får ikke skiftet lås eller kastet ut tingene hans da han er hjemme 24/7, han kun spiller dataspill og en sjelden gang lufter han hunden våres

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
MicroMais skrev (22 minutter siden):

Utregninga er enkel, jeg betaler 12.000,- for boliglån og fellesutgifter, men han har ikke penger, altså virkelig 0,- i inntekt.

Sofa og de små eiendelene bryr jeg meg ikke om, hva skal jeg og mitt barn gjøre hvis vi ikke har fungerende kjøkken? 

Hadde jeg bare tenkt på samboeravtale før....

• Hjerte 1
Skrevet

Hovedregel ved samlivsbrudd for samboere er at hver av partene beholder sine verdier og gjeld. Huset er ditt, derfor beholder du selvfølgelig det. I noen tilfeller vil eier kunne måtte betale et vederlagskrav. Dette er sjelden og  for at det skal skje måtte det samlede bidraget fra samboeren ha medført en betydelig økonomisk berikelse (eller besparelse) hos TS og det er ingenting som tyder på at det er tilfelle (heller tvertimot).

Selvfølgelig eier han ikke en del av kjøkkenet eller terrassen, begge disse er en del av huset som er ditt og så lenge han ikke har bidratt mer enn det du beskriver i HI, eller at det foreligger avtale, har han ikke krav på noe. Sofaen derimot, den er hans siden det var han som skaffet den. 

Du bør også kreve leie, han har ikke krav på å bo der gratis, hvis han ikke kan betale må han flytte. 

Hvis han ikke gir seg anbefaler jeg å ta kontakt med en advokat. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, han har ikke noe rett på verdistigningen av huset. Bare tøv. 

Anonymkode: 71df4...80e

• Liker 2
Skrevet

Han kan vel umulig kreve å bo der uten å betale leie? Samboerkontrakt er veldig viktig å ha. Regner med at du har det skriftlig at huset er ditt

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dersom han truer er politiet rette instans. Kanskje han tar til fornuften om de dukker opp. Hva hindrer deg i å ringe dem og fortelle at du føler deg truet i eget hjem? 

Anonymkode: c92e5...10a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er du sikker på at han kan ha rett på verdistiging på bustaden når han aldri har betalt leige på dei 8 åra?

Anonymkode: 94d6d...b92

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...