Gå til innhold

10 uker tilvenning i barnehagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leste denne saken; https://www.nrk.no/mr/langevag-barnehage-brukar-10-veker-pa-barnehagetilvenning-1.16449559

Synes 10 uker var voldsomt lenge, men noen barn trenger så klart mer enn to-tre dagers tilvenning, som mange har i dag.

Uansett, jeg tror noen ganger tilvenningen er verst for foreldrene og at vi overtolker litt hvor ille vi tror barna har det. Jeg syntes det var helt grusomt å se barnet mitt gråte i vinduet da jeg kjørte fra barnehagen, men personalet forsikret om at barnet var i godt humør nesten med en gang. Barnet ville ikke alltid være med hjem ved henting og nesten morgen var det stas med barnehagen da vi kom dit, for så en ny runde med grining da jeg dro, så repeat fra dagen før. Så litt separasjonsangst noen minutter betyr ikke nødvendigvis at barnet har det jævlig i barnehagen. 

Lurer også litt på hvor nøye enkelte foreldre som kjører flere ukers tilvenning i barnehagen er med tilvenning til andre voksne i barnas liv, f eks besteforeldrene. Jeg tror nemlig ikke alle besteforeldrene kjenner barnebarna spesielt godt før de settes til barnepass, t o m med overnatting. For barnet kan mormor være like fremmed som en ansatt i barnehagen. 😉

Anonymkode: 001d7...316

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes og 10 uker hørtes lenge ut.

Med første barnet, så fikk vi ikke barnehageplass før barnet var 2 år, og barnet var over sosial, og svært aktiv. Så hun elsket barnehagen fra første stund, og kunne ikke ha brydd seg mindre om jeg var der, eller ikke. Og første måneden, så gråt hun hver gang jeg kom og hentet. Helt til hun forsto at hun skulle få komme tilbake.

Andre startet da han var 10 mnd, jeg hadde 2 uker jeg kunne bruke på tilvenning, men gikk veldig bra med han og, han koste seg masse i barnehagen. Og gråt aldri da jeg dro.

Anonymkode: f1f1a...2e0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Leste denne saken; https://www.nrk.no/mr/langevag-barnehage-brukar-10-veker-pa-barnehagetilvenning-1.16449559

Synes 10 uker var voldsomt lenge, men noen barn trenger så klart mer enn to-tre dagers tilvenning, som mange har i dag.

Uansett, jeg tror noen ganger tilvenningen er verst for foreldrene og at vi overtolker litt hvor ille vi tror barna har det. Jeg syntes det var helt grusomt å se barnet mitt gråte i vinduet da jeg kjørte fra barnehagen, men personalet forsikret om at barnet var i godt humør nesten med en gang. Barnet ville ikke alltid være med hjem ved henting og nesten morgen var det stas med barnehagen da vi kom dit, for så en ny runde med grining da jeg dro, så repeat fra dagen før. Så litt separasjonsangst noen minutter betyr ikke nødvendigvis at barnet har det jævlig i barnehagen. 

Lurer også litt på hvor nøye enkelte foreldre som kjører flere ukers tilvenning i barnehagen er med tilvenning til andre voksne i barnas liv, f eks besteforeldrene. Jeg tror nemlig ikke alle besteforeldrene kjenner barnebarna spesielt godt før de settes til barnepass, t o m med overnatting. For barnet kan mormor være like fremmed som en ansatt i barnehagen. 😉

Her er det nok mer du som er blottet for kunnskap om hvordan så små barn egentlig reagerer på barnehage start. Spesielt de minste tilpasser seg tilsynelatende godt men det måles skyhøye stress hormoner på disse barna. 

De blir forlatt med fremmede i en fremmed situasjon og må håndtere dette. Og det er de for små til når de er ett år. 
denne tilvenningen høres veldig bra ut

Anonymkode: fb6de...929

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det er lenge i det hele tatt, men et meget positivt tiltak. Her får de minste være med i en lekegruppe én time i uken i 10 uker. Det vil si 10 timer med tilvenning, noe som teknisk sett ikke er lenge.

Men det gir kontinuitet og forutsigbarhet, og gir barnet en mulighet til å bli kjent med omgivelser, barn og voksne.

Det samme gjelder foreldrene - de får bli kjent med de ansatte, samt de andre foreldrene.

Nei, jeg synes absolutt at flere barnehager burde teste ut denne formelen. Jeg ser kun positive ting ved denne formen for tilvenning.

Anonymkode: ebd61...2ed

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Lenge og ikke noe vi hadde trengt , tenker man går se an barna og stole på at foreldre kjenner eget Barn

Anonymkode: 1b0c2...676

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Synes og 10 uker hørtes lenge ut.

Med første barnet, så fikk vi ikke barnehageplass før barnet var 2 år, og barnet var over sosial, og svært aktiv. Så hun elsket barnehagen fra første stund, og kunne ikke ha brydd seg mindre om jeg var der, eller ikke. Og første måneden, så gråt hun hver gang jeg kom og hentet. Helt til hun forsto at hun skulle få komme tilbake.

Andre startet da han var 10 mnd, jeg hadde 2 uker jeg kunne bruke på tilvenning, men gikk veldig bra med han og, han koste seg masse i barnehagen. Og gråt aldri da jeg dro.

Anonymkode: f1f1a...2e0

Det at barnet gråter når du kommer og henter, handler ikke om at han/hun ikke forstår at hun skal få komme tilbake. Det betyr at hun har maskert følelsene sine, ikke klart å vise at hun er redd eller lei seg fordi hun ikke er trygg på de som var rundt henne. Og når du kommer, hennes trygge base, så slippes det hun har bært på gjennom dagen løs.

Anonymkode: 263b5...bc1

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Visste du at barnet gjerne slutter å gråte med en gang du drar, fordi barnet ikke føler seg trygg nok med de tilsette? Derfor opplever mange foreldre at barnet begynner å gråte ved henting. Innestengte følelser slippes ut.

Jeg har hatt både 3 dager og mange uker. Ulike barn, og litt tryggere på hva jeg kan kreve som mor på barn nummer tre.

Anonymkode: e3edc...eb4

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her er det nok mer du som er blottet for kunnskap om hvordan så små barn egentlig reagerer på barnehage start. Spesielt de minste tilpasser seg tilsynelatende godt men det måles skyhøye stress hormoner på disse barna. 

De blir forlatt med fremmede i en fremmed situasjon og må håndtere dette. Og det er de for små til når de er ett år. 

Ikke meg diu kommenterer, men man behøver ikke være blottet for kunnskap fordi man ønsker å løfte noe til debatt. Det er å være åpen og lyttende, noe som er en positiv kontrast til å være lukket og dømmende slik du er. 
Hva mener du selv at du bidrar med av kunnskap i dette innlegget?

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg syntes absolutt ikke det er lenge. Jeg syntes det at barnehage konseptet er såpass normalisert i dag egentlig er mer rart. Rart at det er helt normalt at foreldre setter bort barna i et helt nytt miljø til fremmede mennesker. At barna skal være nærmest hele sin våkentid med andre er spesielt. Dette er jo noe samfunnet har skapt for at begge foreldrene skal være i jobb. Det er jo ikke skapt på vegne av barna. 

Likestilling er fint, men det vi etterstreber i dagens samfunn nå er ikke bra for barna. Barn som har oppegående og ressurssterke foreldre med god omsorgsevne Bør være mest med foreldrene/omsorgspersonene i ung alder. 

hvis du leser forskning på barnehage og ettåringer, så kommer den Aldri i ettåringens favør. De får en forhøyet stressreaksjon i ett halvt år pluss i etterkant av en barnehagestart. Det er urovekkende. 

Jeg syntes forøvrig også det er rart at folk er lite kritisk til barnevakt. Der bør det såklart helst utvikles en relasjon og tilknytning til barnet først. Men jeg kan også forstå at det kanskje ikke alltid er mulig. For eksempel ved sykdom hos foreldre eller lignende. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
gjest 321 skrev (1 time siden):

Jeg syntes absolutt ikke det er lenge. Jeg syntes det at barnehage konseptet er såpass normalisert i dag egentlig er mer rart. Rart at det er helt normalt at foreldre setter bort barna i et helt nytt miljø til fremmede mennesker. At barna skal være nærmest hele sin våkentid med andre er spesielt. Dette er jo noe samfunnet har skapt for at begge foreldrene skal være i jobb. Det er jo ikke skapt på vegne av barna. 

Likestilling er fint, men det vi etterstreber i dagens samfunn nå er ikke bra for barna. Barn som har oppegående og ressurssterke foreldre med god omsorgsevne Bør være mest med foreldrene/omsorgspersonene i ung alder. 

hvis du leser forskning på barnehage og ettåringer, så kommer den Aldri i ettåringens favør. De får en forhøyet stressreaksjon i ett halvt år pluss i etterkant av en barnehagestart. Det er urovekkende. 

Jeg syntes forøvrig også det er rart at folk er lite kritisk til barnevakt. Der bør det såklart helst utvikles en relasjon og tilknytning til barnet først. Men jeg kan også forstå at det kanskje ikke alltid er mulig. For eksempel ved sykdom hos foreldre eller lignende. 

Du synes ikke det er lenge å bruke ti uker på å bli nok kjent med nye mennesker? Da regner jeg med du aldri har latt f eks foreldrene dine passe barna dine før etter minst ett år. For med mindre du er sammen med dem tre-fire dager i uka, vil det ta mange måneder før de kjenner barnebarnet sitt godt nok, i din målestokk. 

Kan det rett og slett være at vi skaper lite robuste barn ved å behandle dem som skjøre persilleblader? Etter fem dager bør de aller fleste barn kunne være noen timer alene i barnehagen, mener nå jeg.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det at barnet gråter når du kommer og henter, handler ikke om at han/hun ikke forstår at hun skal få komme tilbake. Det betyr at hun har maskert følelsene sine, ikke klart å vise at hun er redd eller lei seg fordi hun ikke er trygg på de som var rundt henne. Og når du kommer, hennes trygge base, så slippes det hun har bært på gjennom dagen løs.

Ofte er gråting ved henting tegn på utrygg tilknytning til forelderen.

Barn med trygg tilknytning til foreldrene viser gjensynsglede når de ser foreldrene igjen. 

Anonymkode: 187bd...241

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

men skulle foreldrene ra seg fri fra jobb 4 uker hver eller tok de det som ferie?

• Liker 2
AnonymBruker
AnonymBruker
Skrevet

Nå orket ikke jeg å lese artikkelen, men regner med det betyr 10 timer og ikke at foreldrene skal være med i barnehagen hver dag i 10 uker😂 i kommunen vår er det sånn, at foreldre og barn møtes en time i uka våren før barnehagestart og blir kjent med hverandre og området. Deretter er foreldrene med i barnehagen den første uka. Synes ikke det er for mye, vi hadde kjempegodt utnytte av de ti timene med gruppetilvenning før han startet med fulle dager :) man må jo strengt talt ikke være med på det, men ettersom at en av foreldrene har permisjon uansett er det jo ikke sånn at man tar seg fri fra jobben og det bare er noe prakk. Synes det er et bra opplegg🥰

Anonymkode: e66ab...26a

• Liker 4
Skrevet

Hvis alle skal kjøre 10 ukers tilvenning, og foreldrene skal være på besøk i barnehagen i tilvenningsperioden, så blir det jo veldig mange foreldre innom barnehagen i løpet av en uke. Og disse voksne er ukjente for de fleste barna i barnehagen. Så man må jo passe på at det ikke fører til mer utrygghet for de barna som allerede er i barnehagen fra før med masse fremmede innom.

• Liker 3
Skrevet

En annen ting er vel at mange begynner i barnehagen i august. Hvis en 9 måneder gammel baby har "tilvenning" i mai/juni, og så tar en lang sommerferie, hvor mye nytte har man egentlig hatt av den tilvenningen? Med så små barn må man vel uansett regne med å "starte på nytt" etter en lang ferie.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tok ikke mange dagene før mitt barn var tryggere på de ansatte i barnehagen, enn besteforeldrene og tantene sine som hun ser en gang i måneden. 

Anonymkode: 460d3...de7

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det var da svært så vanskelig å faktisk lese artikkelen før man kommenterer... Det er ikke snakk om hver dag i 10 uker. Det er lekegeruppe i barnehagen 1 time i uken i 10 uker. Det blir totalt 10 timer det. På våren før barnet begynner i barnehagen. Altså samtidig som en av foreldrene har permisjon.

Sønnen min har brukt flere timer enn det på å bli trygg i åpen barnehage, og der er vi gjerne flere dager i uken i 2-3 timer. Skulle ønske barnehagen han skal begynne i til høsten hadde dette tilbudet. 

Yodas skrev (1 time siden):

Hvis alle skal kjøre 10 ukers tilvenning, og foreldrene skal være på besøk i barnehagen i tilvenningsperioden, så blir det jo veldig mange foreldre innom barnehagen i løpet av en uke. Og disse voksne er ukjente for de fleste barna i barnehagen. Så man må jo passe på at det ikke fører til mer utrygghet for de barna som allerede er i barnehagen fra før med masse fremmede innom.

Maleficenta skrev (1 time siden):

men skulle foreldrene ra seg fri fra jobb 4 uker hver eller tok de det som ferie?

Du synes ikke det er lenge å bruke ti uker på å bli nok kjent med nye mennesker? Da regner jeg med du aldri har latt f eks foreldrene dine passe barna dine før etter minst ett år. For med mindre du er sammen med dem tre-fire dager i uka, vil det ta mange måneder før de kjenner barnebarnet sitt godt nok, i din målestokk. 

Kan det rett og slett være at vi skaper lite robuste barn ved å behandle dem som skjøre persilleblader? Etter fem dager bør de aller fleste barn kunne være noen timer alene i barnehagen, mener nå jeg.

Endret av Shallan
Trykkfeil
  • Liker 4
Skrevet

Barn med trygg tilknytning til foreldrene viser gjensynsglede når de ser foreldrene igjen. 

Nei. Gråting i den situasjonen betyr mye oftere at barnet er overveldet av så mange store følelser at det ikke kan uttrykke dem på noen annen måte enn gråt.

Jeg synes ti uker med lekegruppe i bhg høres helt nydelig ut! En kjempegod og rolig start for barna, fint for foreldrene som får se mer av de ansatte og barnegruppen/foreldrene, og godt for de ansatte som får bygge tillitt til barna mer på deres premisser. Man er jo fortsatt i permisjon, og kan like gjerne gjøre dette som åpen bhg eller lignende.

Vår bhg tilbyr dessverre bare "vanlig" oppstart over et par dager, men siden det er mitt andre barn som skal starte i august så har vi brukt mye tid allerede ved henting og levering. Nå kjenner han plassen og flere av de ansatte. Ser så godt hvor stor fordel det er å være lillebror i denne situasjonen.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt feil. Begge deler er vanlig ved trygg tilknytning.  Når barnet derimot ikke ser ut til å ense at foreldrene er tilbake,  er et tegn på utrygg tilknytning.  Når barnet etterhvert har opprettet tilknytning til de ansatte,  så kan de velge å overse foreldre ved henting uten at det er et varseltegn.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...