AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #1 Skrevet 27. juni 2023 Jeg skal ha mitt første kull på hunden min i år. Har kun tenkt 1 kull for å videreføre de gode genene. Ikke noe å diskutere om det er rett eller galt, men jeg har ingen planer om å drive oppdrett eller å ha flere kull enn denne ene. Jeg skal gjøre alt riktig og jeg gjør det ikke profitt og vil bruke det meste av fortjenesten på valpene på valpene. Men så klart, det skal ikke være et tapsprosjekt heller. Og det vil legges ned mye arbeid, tid, innsats og penger i hver valp. Dillemmaet jeg står i er, mamma "krever" en valp gratis! Hun mener det er frekt av meg å kreve halv pris. Min søster ønsker også en valp, til skampris. Hun ønsker å betale maks 5000 kr, for en valp som er verdt 25 000! Jeg har tilbudt begge valp til 10 000 kr, noe de ikke godtar og de SKAL ha en valp. De vil ikke tilgi meg om jeg sier nei. Jeg vil ikke tjene noe spesielt på å gi vekk 2 valper til halv pris. Det meste av pengene vil gå til div registrering, veterinær og til stell av valpene. Pga pelstype som krever skikkelig stell så har jeg planer om å ta de med til profesjonell for pelstell for øving, det koster penger. Pluss det koster å oppdra et kull med valper og med ormkurer og diverse som kommer med. Så 10 000 kr per valp vil si jeg nesten går ut i 0 og taper mye. Familien er nå sint på meg og kaller meg gjerrig og frekk. Ikke bare mamma og søsteren min, men tante og søskenbarnet mitt er også enige med dem. Er det jeg som er urimelig her? Anonymkode: b3b80...16f 8
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #2 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): jeg gjør det ikke for profitt Men du krever dine nærmeste som store pengesummer? Anonymkode: 03d59...b49 14 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #3 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men du krever dine nærmeste som store pengesummer? Anonymkode: 03d59...b49 For store pengesummer Anonymkode: 03d59...b49 4
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #4 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg skal ha mitt første kull på hunden min i år. Har kun tenkt 1 kull for å videreføre de gode genene. Ikke noe å diskutere om det er rett eller galt, men jeg har ingen planer om å drive oppdrett eller å ha flere kull enn denne ene. Jeg skal gjøre alt riktig og jeg gjør det ikke profitt og vil bruke det meste av fortjenesten på valpene på valpene. Men så klart, det skal ikke være et tapsprosjekt heller. Og det vil legges ned mye arbeid, tid, innsats og penger i hver valp. Dillemmaet jeg står i er, mamma "krever" en valp gratis! Hun mener det er frekt av meg å kreve halv pris. Min søster ønsker også en valp, til skampris. Hun ønsker å betale maks 5000 kr, for en valp som er verdt 25 000! Jeg har tilbudt begge valp til 10 000 kr, noe de ikke godtar og de SKAL ha en valp. De vil ikke tilgi meg om jeg sier nei. Jeg vil ikke tjene noe spesielt på å gi vekk 2 valper til halv pris. Det meste av pengene vil gå til div registrering, veterinær og til stell av valpene. Pga pelstype som krever skikkelig stell så har jeg planer om å ta de med til profesjonell for pelstell for øving, det koster penger. Pluss det koster å oppdra et kull med valper og med ormkurer og diverse som kommer med. Så 10 000 kr per valp vil si jeg nesten går ut i 0 og taper mye. Familien er nå sint på meg og kaller meg gjerrig og frekk. Ikke bare mamma og søsteren min, men tante og søskenbarnet mitt er også enige med dem. Er det jeg som er urimelig her? Anonymkode: b3b80...16f Nei! Anonymkode: d7d28...0f3 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #5 Skrevet 27. juni 2023 Du nevner ikke med et ord om det vil være viltig for deg at valpene kommer til gode hjem. Bare penger penger penger. man driver ikke oppdrett for P tjene penger, man skal drive med det for å gjøre en rase bedre: hvis din søster og mor er velegnede hundeeiere der du vet valpene får det bra, er det bare å kjøre på. De kan jo betale veterinær selv da, men ja; du er urimelig (og har veldig merkelig motivasjon) Anonymkode: e84f4...ae8 19 1
norw Skrevet 27. juni 2023 #6 Skrevet 27. juni 2023 Hvordan ser regnestykket ut omtrentlig? Mye oppdrett handler tilsynelatende om profitt, og det selges blandinger for over 20k. 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #7 Skrevet 27. juni 2023 Si 0 kr da, men at utgifter skal dekkes, og det er viktig for deg at x og x utføres. Skriv i kontrakten summer for alle utgiftene, og at det skal være betaling. Da kan ingen si at du er gjerrig, fordi du tjener ingenting, og samtidig får du sikret at det som er viktig for deg blir gjort. Anonymkode: a3c29...953 31 4
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #8 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du nevner ikke med et ord om det vil være viltig for deg at valpene kommer til gode hjem. Bare penger penger penger. man driver ikke oppdrett for P tjene penger, man skal drive med det for å gjøre en rase bedre: hvis din søster og mor er velegnede hundeeiere der du vet valpene får det bra, er det bare å kjøre på. De kan jo betale veterinær selv da, men ja; du er urimelig (og har veldig merkelig motivasjon) Anonymkode: e84f4...ae8 Det er vel indirekte tap da, hvis det å gå i null innebærer at hun ikke kan selge hundene til noen som betaler markedspris. Anonymkode: 06d1f...beb 4 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #9 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du nevner ikke med et ord om det vil være viltig for deg at valpene kommer til gode hjem. Bare penger penger penger. man driver ikke oppdrett for P tjene penger, man skal drive med det for å gjøre en rase bedre: hvis din søster og mor er velegnede hundeeiere der du vet valpene får det bra, er det bare å kjøre på. De kan jo betale veterinær selv da, men ja; du er urimelig (og har veldig merkelig motivasjon) Anonymkode: e84f4...ae8 Leser du ikke hva jeg skriver? Pengene som tjenes på valpene, vil gå til valpene og ikke til meg. Det koster å ha et kull valper. De pengene jeg krever av min søster og min mor, vil brukes på valpene fra fødsel av og frem til de skal til dem. Jeg vil ikke tjene noe på de to valpene. Hvis de får dem gratis, så går jeg ut i minus. Anonymkode: b3b80...16f 17 1
Sydvesta Orkana Skrevet 27. juni 2023 #10 Skrevet 27. juni 2023 Det er de som er frekke! En ting er at du ikke har noen garanti for at det blir mere enn to levedyktige valper, en annen ting er at de har ikke "krav" på noe som helst- ikke engang ½ pris. Så om noen av dem skulle selge f.eks en bil, ei campingvogn rl.l så skulle du kunne kreve å overta for en lattelig lav som 🙄. Går utifra at du ikke krever andel av deres lønn osv. La de være sure! En mye viktigere ting er jo spørsmålet om hvordan du vurderer drm som evt hundeeiere? Er dette rett rase for rette hundeeiere? Min filosofi er at om du ikke har råd til å betale for en valp , så har du ikke råd til å ha hund- anskaffelsen er den minste utgiften i det lange løp. Syns 10.000,- i stedenfor 25.000,- er generøst. Jeg ville evt forutsatt at tispa får minimum x antall levedyktige valper for at de får kjøpe til så lav pris. Lykke til ❤️ 21 1 7
Lacy Skrevet 27. juni 2023 #11 Skrevet 27. juni 2023 De er jo urimelige. Hvis markedsprisen på hundene er 25 K og du klarer å få dem til å betale 10 K, har du et indirekte tap på 30 K for to valper. Valper er veldig mye jobb og du skal jo ha betalt for det, rent teknisk sett. Hadde jeg vært deg hadde jeg bedt dem kjøpe valper et annet sted, heller enn å la en innbilt forpliktelse skape problemer i relasjonene deres. 15 4
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #12 Skrevet 27. juni 2023 Så kjip situasjon da. Hvis mor og søster skulle kjøpt valp hos oppdretter så måtte de betle full pris. Synes det er utrolig frekt av dem. Hva hvis hunden kun får to valper, å du har lovet bort begge gratis? Anonymkode: 5dd7e...1e6 7
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #13 Skrevet 27. juni 2023 Synes det rimeligste er at mor og søster betaler for hva det koster å ta seg av valpene (veterinær,pelsstell ++) slik at du ikke ender opp med å betale masse penger for at de skal få ferdig oppfulgte valper. Prøv å forklare om alle kostnadene dine som må dekkes per valp. Du er ikke urimelig. De er korttenkte og tenker ikke på alt av oppfølging en hund krever. Sikker på at de er egnet som hundeeiere? Anonymkode: 68320...4cf 12 6
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #14 Skrevet 27. juni 2023 Selvfølgelig skal de ikke ha gratis valp, jeg hadde ikke solgt til så rabatert engang. Å få et kul med valper er ikke gratis, det er mye utgifter. Utstyr, vetrinær, vaksiner tapt lønn da du må være mye ekstra hjemme ++ I tilleg skal valpefaren ha en valp, eller prisen av en. Latterlig hvor mange her som mener at du er urimelig. Anonymkode: 8b637...90a 16 1 5
Lorieen Skrevet 27. juni 2023 #15 Skrevet 27. juni 2023 De er frekke. Det er dyrt å ha valper. Forsikring, fôr, registrering, chipping, ormekur… Jeg hadde sagt nei. 16 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #16 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Si 0 kr da, men at utgifter skal dekkes, og det er viktig for deg at x og x utføres. Skriv i kontrakten summer for alle utgiftene, og at det skal være betaling. Da kan ingen si at du er gjerrig, fordi du tjener ingenting, og samtidig får du sikret at det som er viktig for deg blir gjort. Anonymkode: a3c29...953 Det er ikke så enkelt. Det koster først å gjøre hunden min klar for godkjent avl (noe som skal betales av valpesalg), jeg må ha div helseattester, og rundt godkjenning rundt rasestandard, leie av hannhund og eventuelt reise dit m.m. og det er kun moren, valpene har sine egne utgifter. Det koster å registrere valpene, id, vaksine, veterinær oppfølging osv. Avl gjort riktig koster mangfoldig tusen. Det er ikke snakk om mange tusen i profitt på et kull på 2-4 valper og spesielt ikke på første kullet. Og om jeg gir bort 2 gratis så vil jeg ha mange tusen i utgifter på kullet. Jeg gjør det ikke for profitt, hele poenget er å betale for dette med selve valpene. Mitt mål er å gå i 0. Skal jeg tjene penger på valper så må jeg ha et kull til og det har jeg ingen planer om. Anonymkode: b3b80...16f 10 2 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #17 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Leser du ikke hva jeg skriver? Pengene som tjenes på valpene, vil gå til valpene og ikke til meg. Det koster å ha et kull valper. De pengene jeg krever av min søster og min mor, vil brukes på valpene fra fødsel av og frem til de skal til dem. Jeg vil ikke tjene noe på de to valpene. Hvis de får dem gratis, så går jeg ut i minus. Anonymkode: b3b80...16f Det er jo ditt valg å ville ha kull på hunden din. Da må du regne med utgifter også Anonymkode: 03d59...b49 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #18 Skrevet 27. juni 2023 Fortell de at valper og hunder koster mer enn de smaker. Anonymkode: d765a...e2c 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #19 Skrevet 27. juni 2023 Det er din mor og søster som er urimelige her. Ikke bare urimelige, de er direkte frekke mot deg! Som andre har nevnt, jeg ville blitt svært skeptisk til dem som hundeeiere når de viser så lite forståelse for og respekt for både alt arbeidet du har med tispa, fødsel og ikke minst i alle ukene frem til hundene kan komme til eier. Når de viser så ekstremt lite forståelse for dette, da tenker jeg at de har altfor lite kunnskap om hund og hundehold og hva det krever. I tillegg kommer den totalt manglende forståelsen for alle utgiftene du har på dette. Som andre nevner, du kan også komme til å måtte ta fri fra jobb o.l. Pga. alt dette så tenker jeg at hverken din mor eller søster egentlig er klare for å bli hundeeiere, og derfor bør du hverken gi eller selge valper til dem! For din egen del, sett deg ned og sett opp lister over absolutt alle utgifter du nå vet at du har hatt og vil få med dette - hele prosessen, fra tispa skulle pares (ev. reiseutgifter, veterinær på forhånd og etterpå og ev. oppfølging underveis mens hun har vært drektig, spesialfôr, ekstra utstyr m.m.), fødsel, 8-12 uker med valper og ALT det innebærer, inkl. ev. fri du må ta, drivstoff og bompenger/ferge om du må betale slikt for å komme til veterinær. ALT! Og så oppdaterer du listen underveis, for alle nye utgifter som kommer i tillegg, ev. komplikasjoner eller sykdom som gjør at du får enda større utgifter. Tenker ikke at du nødvendigvis skal presentere de tallene du da får til din mor og søster, men jeg tror at når du ser totalsummen på dette, så blir det lettere for deg å stå trygt i deg selv når du setter grenser for din mor og søster. Jeg har ikke hatt hund selv, men har passet mye hund, også over tid. Dette burde vært ganske elementært for enhver som ønsker seg en hund og seriøst planlegger å skaffe seg en! Jeg skal ikke en gang ha egen hund, men ser på dette som helt grunnleggende logiske ting man må regne med. Vil forresten berømme deg, du virker som en god og ansvarsfull hundeeier med et stort ønske om å gjøre alt riktig på hundenes premisser, for at de skal få det best mulig. Og når det er slik du er, så tenker jeg det er enda større grunn til å kanskje sikre deg at du selger valpene til erfarne hundeeiere som vet å sette pris på gode gener i hundene og som vet hva som må til for at hund (og eier) skal ha et godt liv, og som du også er trygg på vil følge opp med det som ev. må til for å føre gode og friske hundegener videre på en trygg måte for hundene. Ikke minst også at ny eiere av valpene har trygg økonomi og vil og kan prioritere hundens helse fremover også. Slik din mor og søster oppfører seg hadde jeg ikke stolt nok på dem til å la dem overta valpene. Mulig de har erfaring og er dyktige med hund, men i så fall gjør det egentlig saken bare verre, for da kan ikke oppførselen deres unnskyldes med at de ikke vet, for da dreier det seg kun om gjerrighet og å utnytte deg og ikke sette pris på den jobben du gjør med disse valpene og alle utgiftene du vil ha på dem. Stå på egne grenser og gjør det som er best for valpene! Lykke til Anonymkode: 1b971...cc2 8 4
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #20 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er jo ditt valg å ville ha kull på hunden din. Da må du regne med utgifter også Anonymkode: 03d59...b49 Det er mor og søster sitt valg at de vil skaffe seg hund av seriøs oppdretter og hund med gode gener. Da må de regne med utgifter for å skaffe seg slike hunder også. Anonymkode: 1b971...cc2 6 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå