AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #21 Del Skrevet 3. juli 2023 Enig. Vi giftet oss på rådhuset fordi vi ikke er kristne. Har flere venninner som har hatt kirkebryllup men som er ateister. Jeg forstår dem oppriktig talt ikke, de sier det er pga tradisjonen, men for meg ville det blitt helt feil å love noe foran noe jeg ikke tror på. Anonymkode: 967a5...707 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #22 Del Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 27.6.2023 den 23.56): Var en på jobben i dag som skal gifte seg om ikke lenge, i 30-åra. Han sa at de skulle gifte seg i kirka, men at han sa til presten «helst ikke så mye gud og jesus« og de andre rundt bordet sa seg helt enig i at «det kan bli litt mye» og « må være lov å komme med ønsker», merker at jeg ble mektig irritert! det er så typisk nordmenn : Gifte oss i kirka skal vi, og dåp og begravelser og alt, men orker ikke de religiøse greiene. Ja, så la vær å gift deg i kirka da! jeg synes det er på kanten til frekt å be en prest om dette, kirka er ikke et selskapslokale, det er et religiøst bygg, hva forventer du? presten sin jobb er å formidle og samle gjennom gud. Så om du ikke vil det, dra på rådhuset. Anonymkode: 1489b...9ba Kirken finansieres, som andre overtroiske samfunn, av mine skattepenger. Det håper jeg inderlig er vås som opphører innen få år. Men inntil staten slutter kaste bort penger på bygninger som kirker og plasser som kirkegårder tilhører de oss alle. Vil du at de bare skal tilhøre kristne? Ok. Dekk kostnadene selv. Anonymkode: e6a45...8b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #23 Del Skrevet 3. juli 2023 Kokeplate skrev (7 minutter siden): Hvorfor mener du de ikke har noe der å gjøre? Det var det du som skrev. Kokeplate skrev (2 timer siden): Å gifte seg i kirken og forvente at det kirken er til for ikke skal ha en rolle er en jævla s odig ti g å gjøre. Da bør man ta vielsen et annet sted. Anonymkode: 1ffa8...c67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 3. juli 2023 #24 Del Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 28.6.2023 den 0.07): Hvis man er medlem i kirka er det gratis. Vi betalte ikke noe for bryllupet der. Begravelsen betalte vi noe for pga avdøde ikke var medlem. Anonymkode: 9aacf...e63 Alle må betale for begravelse om de er medlem av kirka eller ei. Men det er jo kista, begravelsesbyrå, gravøl evt innleide musikere som koster. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokeplate Skrevet 3. juli 2023 #25 Del Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det var det du som skrev. Anonymkode: 1ffa8...c67 Der står det ikke det du påstår, nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #26 Del Skrevet 3. juli 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Kirken finansieres, som andre overtroiske samfunn, av mine skattepenger. Det håper jeg inderlig er vås som opphører innen få år. Men inntil staten slutter kaste bort penger på bygninger som kirker og plasser som kirkegårder tilhører de oss alle. Vil du at de bare skal tilhøre kristne? Ok. Dekk kostnadene selv. Anonymkode: e6a45...8b7 Dette blir som å si at siden det offentlige finansierer bibliotekene så bør biblitotekene tilrettelegges for de som ikke ønsker å se bøker. Det gir ingen mening å tvinge prestene til å slutte å snakke om jesus. Anonymkode: 26652...511 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #27 Del Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Kirken finansieres, som andre overtroiske samfunn, av mine skattepenger. Det håper jeg inderlig er vås som opphører innen få år. Men inntil staten slutter kaste bort penger på bygninger som kirker og plasser som kirkegårder tilhører de oss alle. Vil du at de bare skal tilhøre kristne? Ok. Dekk kostnadene selv. Anonymkode: e6a45...8b7 Hva tenker du er alternativet til kirkegårder? Døden er ikke engang overtro og som friluftsmenneske ønsker jeg ikke å vasse i aske rundt omkring i fjellheimen. Anonymkode: 8f234...654 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #28 Del Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 27.6.2023 den 23.56): Var en på jobben i dag som skal gifte seg om ikke lenge, i 30-åra. Han sa at de skulle gifte seg i kirka, men at han sa til presten «helst ikke så mye gud og jesus« og de andre rundt bordet sa seg helt enig i at «det kan bli litt mye» og « må være lov å komme med ønsker», merker at jeg ble mektig irritert! det er så typisk nordmenn : Gifte oss i kirka skal vi, og dåp og begravelser og alt, men orker ikke de religiøse greiene. Ja, så la vær å gift deg i kirka da! jeg synes det er på kanten til frekt å be en prest om dette, kirka er ikke et selskapslokale, det er et religiøst bygg, hva forventer du? presten sin jobb er å formidle og samle gjennom gud. Så om du ikke vil det, dra på rådhuset. Anonymkode: 1489b...9ba Det er kirken i form av å være et høytidelig kulturbygg som folk vil ha. Ikke religionen. Hadde det ligget i nærheten kunne vel både Taj Mahal , notre dame, Vatikanet eller en synagoge vært et sted som ble valgt. Fantastiske og høytidelige byggverk vil folk ha. Ikke nitrist selskapslokale. Eller rådhuset: ufint og en viselse tar 5 min. Ikke særlig høytidelig. Anonymkode: f23c4...9ca 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #29 Del Skrevet 3. juli 2023 On 6/27/2023 at 11:56 PM, AnonymBruker said: Var en på jobben i dag som skal gifte seg om ikke lenge, i 30-åra. Han sa at de skulle gifte seg i kirka, men at han sa til presten «helst ikke så mye gud og jesus« og de andre rundt bordet sa seg helt enig i at «det kan bli litt mye» og « må være lov å komme med ønsker», merker at jeg ble mektig irritert! det er så typisk nordmenn : Gifte oss i kirka skal vi, og dåp og begravelser og alt, men orker ikke de religiøse greiene. Ja, så la vær å gift deg i kirka da! Anonymkode: 1489b...9ba De skulle ha prøvd det der innenfor islam. Tror neppe en imam hadde ønsket å gjøre noe som helst, men det er jo sånn(?) med kristendommen at man er så forbanna ettergivende at den eventuelle presten gjør sikkert det det bes om. KNEFALL, det er det det er. Anonymkode: bbbcd...7ea 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 3. juli 2023 #30 Del Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er kirken i form av å være et høytidelig kulturbygg som folk vil ha. Ikke religionen. Hadde det ligget i nærheten kunne vel både Taj Mahal , notre dame, Vatikanet eller en synagoge vært et sted som ble valgt. Fantastiske og høytidelige byggverk vil folk ha. Ikke nitrist selskapslokale. Eller rådhuset: ufint og en viselse tar 5 min. Ikke særlig høytidelig. Anonymkode: f23c4...9ca Javel, og sikkert sant, men nå bygger de ikke kirker bare for at folk skal ha noe fint å se på eller være i. Det er Guds hus og et sted hvor det skal snakkes og prise Gud og det er frekkhetens nådegave å innbille seg at 'nå kommer jeg så nå må må Gud vike unna her'. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #31 Del Skrevet 3. juli 2023 Kokeplate skrev (2 timer siden): Der står det ikke det du påstår, nei. At de som ikke er kristne får ta vielsen et annet sted..? Det var det du skrev. Om det ikke var det du mente formulerer du deg veldig dårlig. Anonymkode: 1ffa8...c67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokeplate Skrevet 3. juli 2023 #32 Del Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): At de som ikke er kristne får ta vielsen et annet sted..? Det var det du skrev. Om det ikke var det du mente formulerer du deg veldig dårlig. Anonymkode: 1ffa8...c67 Om du har et snev av leseforståelse så ser du at det ikke vat jeg skrev. Det er ikke noe galt med formuleringen her, de4 står akkurat det det skal stå, og det er altså ikke det du innbiller deg står. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #33 Del Skrevet 3. juli 2023 Kokeplate skrev (18 minutter siden): Om du har et snev av leseforståelse så ser du at det ikke vat jeg skrev. Det er ikke noe galt med formuleringen her, de4 står akkurat det det skal stå, og det er altså ikke det du innbiller deg står. OK 😜 Anonymkode: 1ffa8...c67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blod Skrevet 5. juli 2023 #34 Del Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 1.7.2023 den 22.01): Kirka er vel tilgjengelige for alle, men da må man jo selvsagt tåle at det prates om Gud og Jesus. Det er respektløst å be en prest om å ikke snakke om kristendommen, i kristne seremonier. Da har man ikke helt skjønt poenget med å gifte seg i kirka. Vi har jo andre alternativ, om man ikke er kristen. Anonymkode: eb413...a66 Hvorfor gjør kirker og prester det mulig å ha borgerlige eller til og med seremonier for andre religioner i kirka da? Hvis det ikke skal være lov å be om å ikke snakke om gud og jesus må de slutte å låne ut kirka til folk som vil benytte seg av det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokeplate Skrevet 5. juli 2023 #35 Del Skrevet 5. juli 2023 Blod skrev (2 timer siden): Hvorfor gjør kirker og prester det mulig å ha borgerlige eller til og med seremonier for andre religioner i kirka da? Hvis det ikke skal være lov å be om å ikke snakke om gud og jesus må de slutte å låne ut kirka til folk som vil benytte seg av det. Der de tilbyr det må de selvsagt akseptere det, selv om det er tåpelig å tilby det I utgangspunktet. Der det ikke tilbys skal man ikke kunne forlange det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 5. juli 2023 #36 Del Skrevet 5. juli 2023 Lawyam skrev (På 28.6.2023 den 5.01): Ja. Hvis noen har problem med Gud eller Jesus er rådhuset bedre egnet. Rydde Guds hus for Gud....? Presten som godtar det er heller ikke bedre. Synes det oser falskhet av folk som gifter seg i kirken uten å være kristne. Det samme gjelder for dåp og konfirmasjon. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 5. juli 2023 #37 Del Skrevet 5. juli 2023 (endret) Honey Dew skrev (7 minutter siden): Synes det oser falskhet av folk som gifter seg i kirken uten å være kristne. Det samme gjelder for dåp og konfirmasjon. De har kanskje et snev av barnetro eller litt tro på Gud, så jeg føler ikke det falskt. Det finnes dem som er litt 'in the middle' eller ikke helt hva de skal tro og føler de får noe der, søkende. De må få lov å komme. Hvis ikke tror jeg på veldig tomme kirker. Det er jo der vi kommer for å høre Guds ord. Komme dem som vil, men ikke prøve å gjøre det til et 'ikke Guds hus'. Hvis noen går i kirken for å late som de er kristne er det falskt. Endret 5. juli 2023 av Lawyam 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #38 Del Skrevet 5. juli 2023 Det er ekstremt merkelig, spesielt dersom ingen av partene tror i det hele tatt. «Vi ønsker å gifte oss i Guds hus, men for all del: ikke nevn Gud.» Anonymkode: 9bb40...f6e 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 5. juli 2023 #39 Del Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ekstremt merkelig, spesielt dersom ingen av partene tror i det hele tatt. «Vi ønsker å gifte oss i Guds hus, men for all del: ikke nevn Gud.» Anonymkode: 9bb40...f6e Frekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 5. juli 2023 #40 Del Skrevet 5. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 27.6.2023 den 23.56): Var en på jobben i dag som skal gifte seg om ikke lenge, i 30-åra. Han sa at de skulle gifte seg i kirka, men at han sa til presten «helst ikke så mye gud og jesus« og de andre rundt bordet sa seg helt enig i at «det kan bli litt mye» og « må være lov å komme med ønsker», merker at jeg ble mektig irritert! det er så typisk nordmenn : Gifte oss i kirka skal vi, og dåp og begravelser og alt, men orker ikke de religiøse greiene. Ja, så la vær å gift deg i kirka da! jeg synes det er på kanten til frekt å be en prest om dette, kirka er ikke et selskapslokale, det er et religiøst bygg, hva forventer du? presten sin jobb er å formidle og samle gjennom gud. Så om du ikke vil det, dra på rådhuset. Anonymkode: 1489b...9ba Jeg ser poenget til begge. På den ene side forstår jeg frustrasjonen med at kirken av og til blir brukt til sermonihus, og at man på et nivå forflater religionens betydning. På den annen side: ekteskapsinngåelse er ikke et sakrament. Der er i utgangspunktet lite Gud og Jesus i det, så det kan være greit å sikre at presten har fokus på menneskene som skal vies og ikke tar av i misjonsgjerning. Kan ikke si det var et problem med vår prest, men jeg kan ikke huske jeg hadde noen mening om det. Jeg var i kjerka, presten hadde en jobb, jeg gledet meg stort sett til det var over og jeg kunne gå til sengs… Endret 5. juli 2023 av Druid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå