Gå til innhold

Mangel på impulskontroll.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er flaut. Jeg er voksen (30+) men har lav impulskontroll. Fikk en betalingsanmerkning allerede som 22 åring. Jeg forsøker alltid å betale regninger i tide, men kan glemme av feks bøker fra biblioteket og får da purring på 600 kr. 

Akkurat nå sliter jeg med at jeg kjøper for mye mat. Vet man bør skrive handleliste og ikke trekke kortet evt legge det hjemme, men bruker for mye penger på mat rett og slett selv om jeg vet jeg ikke bør handle den dagen!! Elsker ting som gir meg en bra "boost" (koffein, snus, godteri etc). Har kuttet ut alkohol så godt som, da det virker som mangel på impuls blir mye mye verre med alkohol innabords. Det føles ut som jeg har en konstant indre urolighet inni meg og shopping, mat, drikke etc fyller det. For en liten stund...

Startet på antidepressiv i vinter, men det har ikke dempet på den indre uroen selvom den fysiske angsten er borte. Skal legge igjen kortet mitt resten av uka, men lurer på om noen kjenner seg igjen? Hvordan skjerpe seg? Skammer meg over meg selv. 

Anonymkode: 2b280...4e0

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du noen gang blitt utredet for adhd?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mulig du har diagnose. Mangler selv impulskontroll og har diagnose på det. På meg handler det også om at jeg sliter med tidsfrister selv omd er viktige og koster mye penger.  Det går ikke bare på regniger, det går også på inntekt, hvor jeg glemmer å melde i fra om penger folk skylder meg. Utleiere har måttet purre  i over ett år for å få meg til å ta depositumet jeg har hos dem. 

Anonymkode: 147d3...eac

AnonymBruker
Skrevet
Blod skrev (5 timer siden):

Har du noen gang blitt utredet for adhd?

Nei, men skal vurderes til høsten. Har bestilt konsultasjon hos nevropsykolog. Da kartlegger de bredt vil jeg tro? :)

Som barn kunne jeg f.eks stikke av hjemmefra ved noen anledninger. Slåss litt med broren min, men var ganske snill på skolen.

Som ungdom ble jeg ganske spenningssøkende.. Chattet med eldre menn fra jeg var rundt 12-13. Drakk meg full første gang allerede som 12 åring. Testet røyking i rundt samme alder, 11-12.

Husker jeg dro for å besøke en fyr jeg trodde "bare" var 8 år eldre. Husker vi lå i senga å koste.. I voksen alder fant jeg ut fyren er 18 år eldre enn meg!!🤢 Kom over bildet hans på fb.. da var jeg 14 år bare, når jeg traff han! Var ganske naiv. 

Ellers har jeg vært i minst en turbulent forhold, har også flere aborter bak meg da de ikke var planlagte. 

20 årene mine var vanskelige, mye angst/depresjon. 

Vil dere si dette høres normalt ut? Vet at ADHD er blitt en motegreie...

AnonymBruker
Skrevet

Hørtes ikke så ille ut at det er noe å være flau over. Jeg shopper ustanselig, finner på hundre nye prosjekter i uken. Kan aldri planlegge noe for impulsene kommer stadig med nye ideer. Er du sånn og?

Anonymkode: f9e1a...b4e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hørtes ikke så ille ut at det er noe å være flau over. Jeg shopper ustanselig, finner på hundre nye prosjekter i uken. Kan aldri planlegge noe for impulsene kommer stadig med nye ideer. Er du sånn og?

Anonymkode: f9e1a...b4e

Til dels og på noen områder ja? Kan feks ikke planlegge middag, for om middagen er handlet inn dagen før, så vil jeg som oftest ikke spise maten jeg selv har kjøpt. Får lyst på noe heelt annet. Får ofte "dilla" på noe så får jeg totalt avsmak like etterpå. Kaster dessverre mye mat!😣

Prøvde feks strikking i noen dager. Satte 8 timer en gang for å få det til/lære meg. Orket ikke mer noen dager etterpå!! Begynte på et type kurs og det var gøy først, men kjedet meg etter å ha deltatt noen få ganger. 

Melder meg på utdanninger, kurs ++ så angrer jeg ofte etterpå. Har startet og sluttet på 4 videreutdanninger de siste 4 årene 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei, men skal vurderes til høsten. Har bestilt konsultasjon hos nevropsykolog. Da kartlegger de bredt vil jeg tro? :)

Som barn kunne jeg f.eks stikke av hjemmefra ved noen anledninger. Slåss litt med broren min, men var ganske snill på skolen.

Som ungdom ble jeg ganske spenningssøkende.. Chattet med eldre menn fra jeg var rundt 12-13. Drakk meg full første gang allerede som 12 åring. Testet røyking i rundt samme alder, 11-12.

Husker jeg dro for å besøke en fyr jeg trodde "bare" var 8 år eldre. Husker vi lå i senga å koste.. I voksen alder fant jeg ut fyren er 18 år eldre enn meg!!🤢 Kom over bildet hans på fb.. da var jeg 14 år bare, når jeg traff han! Var ganske naiv. 

Ellers har jeg vært i minst en turbulent forhold, har også flere aborter bak meg da de ikke var planlagte. 

20 årene mine var vanskelige, mye angst/depresjon. 

Vil dere si dette høres normalt ut? Vet at ADHD er blitt en motegreie...

Høres mer ut som emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse enn adhd

Anonymkode: 902ff...eca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Høres mer ut som emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse enn adhd

Anonymkode: 902ff...eca

Jaja, nevropsykolog kan vel kartlegge bredt hvertfall :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...