AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #1 Del Skrevet 27. juni 2023 Når jeg leser dødsannonser å det står tekst som: flytte hjem til jesus.. så undres jeg om den som døde ble skuffet? For jeg tenker at den som er død, ikke vet at den er død. En annen stygg uskikk jeg ser, det blir mer å mer av i dødsannonsene. Er alle pårørende som allerede er døde. Men blir påført med et kors ved siden av. Jeg tenker at nærmeste familie VET at familiemedlemmer er døde. Fremmede, naboer og kjente gir fae.. i å vit hvem som er hva i en dødsannonse. De leser kun den dødes navn og vil vite når personen døde å når evt. begravelsen blir. Er det en ny kulturskikk som ruller innover landet? Anonymkode: f834b...cb5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Khloe P.T Skrevet 27. juni 2023 #2 Del Skrevet 27. juni 2023 Jeg synes at dødsannonser er ganske så personlige og at man kan skrive de akkurat slik det føles riktig for de pårørende. Om lesere gir fae.. i å vite hvem som er hva, så betyr det vel lite om de avdødes navn er der eller ikke. Om den avdøde blir skuffet pga hva som skjer etter døden ... vel, hva som skjer da er nok en av de tingene vi må akseptere å aldri få svar på før vi er der selv. 11 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #3 Del Skrevet 27. juni 2023 Tenker at det er helt opp til hver familien om avdøde barn eller andre medlemmer av familien skal stå oppført med et kors bak! Det er ingen uskikk med det! Anonymkode: bca3d...8e3 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #4 Del Skrevet 27. juni 2023 Khloe P.T skrev (8 minutter siden): Jeg synes at dødsannonser er ganske så personlige og at man kan skrive de akkurat slik det føles riktig for de pårørende. Om lesere gir fae.. i å vite hvem som er hva, så betyr det vel lite om de avdødes navn er der eller ikke. Om den avdøde blir skuffet pga hva som skjer etter døden ... vel, hva som skjer da er nok en av de tingene vi må akseptere å aldri få svar på før vi er der selv. Jeg tenker at pårørende overtenker hva som skal komme frem i en dødsannonse. Mange er opptatt av at det er viktig at alle skal vite mest mulig. De som "flytter hjem til jesus" får seg et sjokk eller blir skuffet etter døden inntreffer. For det skjer ikke. Anonymkode: f834b...cb5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #5 Del Skrevet 27. juni 2023 Det blir enkelt å «identifisere» hvem som er død i dødsannonsen hvis nære slektninger som også er avdødd står nevnt og med kors. La oss si at en venninne er død. Du var også glad i hennes mor, og ser en dødsannonse for «Kari Nordmann». For å være sikker på at det er «riktig» Kari Nordmann som er død, den du kjente, så er det fint at den avdøde datteren også står der sånn at du kan linke Anonymkode: 24df0...efb 2 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Khloe P.T Skrevet 27. juni 2023 #6 Del Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tenker at pårørende overtenker hva som skal komme frem i en dødsannonse. Mange er opptatt av at det er viktig at alle skal vite mest mulig. De som "flytter hjem til jesus" får seg et sjokk eller blir skuffet etter døden inntreffer. For det skjer ikke. Anonymkode: f834b...cb5 Nå er det ikke slik at jeg tror man flytter hjem til Jesus - men ingen VET faktisk ikke hva som skjer, så i mine øyne kan det gjerne skrives det en tror/ønsker. At avdøde familiemedlemmer nevnes forteller mer om hvem som var viktig i livet til avdøde. Jeg synes det er rart at du er så kritisk til hva som står i dødsannonser, all den tid der er skrevet i en svært sårbar situasjon. 2 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #7 Del Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det blir enkelt å «identifisere» hvem som er død i dødsannonsen hvis nære slektninger som også er avdødd står nevnt og med kors. La oss si at en venninne er død. Du var også glad i hennes mor, og ser en dødsannonse for «Kari Nordmann». For å være sikker på at det er «riktig» Kari Nordmann som er død, den du kjente, så er det fint at den avdøde datteren også står der sånn at du kan linke Anonymkode: 24df0...efb Som feks. denne? 👇 16 personer som pårørende. 13 som er døde med kors bak. Veldig spesielt. Anonymkode: f834b...cb5 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #8 Del Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Som feks. denne? 👇 16 personer som pårørende. 13 som er døde med kors bak. Veldig spesielt. Anonymkode: f834b...cb5 Ja denne var veldig spesiell. Men nå må man huske på at det er familiens sin annonse. Dem bestemmer hva som skal stå. Så om den blir feil for deg kan ikke en familie tenke på. Dem må tenke på hva sol er rett for dem selv. Jeg kommer alltid med råd om annonsen. Men jeg legger alltid vekt på at det må føles riktig for dem. Ikke hva alle andre synes. De bruker mye tid på denne planleggingen. Så jeg synes vi skal respektere andre sine valg. Anonymkode: 69c8b...4f0 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #9 Del Skrevet 27. juni 2023 Khloe P.T skrev (10 minutter siden): Nå er det ikke slik at jeg tror man flytter hjem til Jesus - men ingen VET faktisk ikke hva som skjer, så i mine øyne kan det gjerne skrives det en tror/ønsker. At avdøde familiemedlemmer nevnes forteller mer om hvem som var viktig i livet til avdøde. Jeg synes det er rart at du er så kritisk til hva som står i dødsannonser, all den tid der er skrevet i en svært sårbar situasjon. Ja, det var kritisk i 2004 å, da Dagfinn Høybråten innført røykeloven. Men du ser vi overlevde kritikken den gangen å. Sårbar situasjon blant røykere. Det går over. Anonymkode: f834b...cb5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #10 Del Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja denne var veldig spesiell. Men nå må man huske på at det er familiens sin annonse. Dem bestemmer hva som skal stå. Så om den blir feil for deg kan ikke en familie tenke på. Dem må tenke på hva sol er rett for dem selv. Jeg kommer alltid med råd om annonsen. Men jeg legger alltid vekt på at det må føles riktig for dem. Ikke hva alle andre synes. De bruker mye tid på denne planleggingen. Så jeg synes vi skal respektere andre sine valg. Anonymkode: 69c8b...4f0 Øvrig familie ja.. der kunne de ha skrevet navnene på å. Men nei, de døde var heller viktig å få med. Amen! Anonymkode: f834b...cb5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #11 Del Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Øvrig familie ja.. der kunne de ha skrevet navnene på å. Men nei, de døde var heller viktig å få med. Amen! Anonymkode: f834b...cb5 Hva har det å si for deg? Øvrige familie gjelder resten av slekta. For at alle skal være nevnt og ingen glemt. Det sier seg selv at man ikke skriver alle navn der. Som jeg tolker i den annonsen du refererer til så sitter det igjen et barn og et svigerbarn. Så jeg forstår logikken i alle navnene og korsene. Anonymkode: 69c8b...4f0 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #12 Del Skrevet 27. juni 2023 Hvordan kan en død bli skuffet når den er død? Anonymkode: 7a349...635 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #13 Del Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hvordan kan en død bli skuffet når den er død? Anonymkode: 7a349...635 Hvordan kan en levende tro man flytter hjem til jesus etter sin død? Anonymkode: f834b...cb5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #14 Del Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Som feks. denne? 👇 16 personer som pårørende. 13 som er døde med kors bak. Veldig spesielt. Anonymkode: f834b...cb5 Det betyr vel noe for familien å vise at dette var en person som har hatt mange, nære rundt seg. I stedet for at man fremstår som ensom og uten familie i det siste offentlige "notatet" som ligger igjen etter en. Jeg fatter ikke at dette er noe man kan ha så mange meninger om... utover å respektere familiens valg. Anonymkode: e9a8e...b05 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #15 Del Skrevet 28. juni 2023 Jeg tror bare det blir tomt, at døden er slutten. Men skulle mye heller trodd at noe større venter, og at jeg faktisk skulle få møte alle jeg har mistet igjen. Er det misunnelse som gjør at så mange reagerer på at noen er så heldige at de går gjennom livet og tror dette? Religion, uansett hvilken, er for mange en fin ting å ha med seg når livet er krevende. Og hva så om man tar feil? Da er det jo uansett bare tomt den dagen døden treffer. Anonymkode: e9a8e...b05 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #16 Del Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er det misunnelse som gjør at så mange reagerer på at noen er så heldige at de går gjennom livet og tror dette? Anonymkode: e9a8e...b05 Hvorfor skal alle, absolutt alle, som står uten argumenter som betyr noe, trekke frem "er sikkert misunnelig"kortet? Det er så utbrukt, og kommer alltid trekkende med det for å liksom være litt slem. Nå skal jeg påstå du er misunnelig, så da får du et skikkelig stikk, liksom. Det er så tåpelig! Det siste på kloden jeg ville vært, er jo å være misunnelig på noen religiøse tullebukker. Misunnelig!?? Anonymkode: 0e4a2...4d5 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #17 Del Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvorfor skal alle, absolutt alle, som står uten argumenter som betyr noe, trekke frem "er sikkert misunnelig"kortet? Det er så utbrukt, og kommer alltid trekkende med det for å liksom være litt slem. Nå skal jeg påstå du er misunnelig, så da får du et skikkelig stikk, liksom. Det er så tåpelig! Det siste på kloden jeg ville vært, er jo å være misunnelig på noen religiøse tullebukker. Misunnelig!?? Anonymkode: 0e4a2...4d5 Men jeg forstår ikke hvorfor det kan bety noe for deg at enkelte tror de skal "reise hjem til gud"? Du har urovekkende mange følelser og ordbruk knyttet til dette. Når de fleste ikke-kristne rett og slett ikke bryr seg. Anonymkode: e9a8e...b05 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #18 Del Skrevet 28. juni 2023 Jeg er enig i at det er veldig merkelig å føre på de som er døde. Anonymkode: 1e6e1...5d7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #19 Del Skrevet 28. juni 2023 Jeg tenker at det er fint at de inkluderer de som har stått avdøde nær uansett om de fortsatt lever eller ikke. Og det er et så personlig valg for de etterlate, hva de velger å ha i annonsen. Det er ikke noe vi skal bry oss om. Det som er raust av oss er å anerkjenne dette som noe som er dypt personlig og godta at det er det de har valgt. Verden har blitt litt gal om vi skal henge oss opp i slike ting. Vi må ha nok empati til å forstå at det å stå i sorg er noe helt spesielt, personlig, trist med mange følelser involvert. Gode følelser også. Og noen ganger så har avdød i forkant levd i sykdom hvor avdød selv har bestemt hva som skal stå i annonsen. Slikt kan jo ikke vi vite. Og hva man velger å ha i en slik annonse, det er ikke vår sak, så lenge vi ikke er pårørende selv. Anonymkode: 9953b...268 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #20 Del Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hvorfor skal alle, absolutt alle, som står uten argumenter som betyr noe, trekke frem "er sikkert misunnelig"kortet? Det er så utbrukt, og kommer alltid trekkende med det for å liksom være litt slem. Nå skal jeg påstå du er misunnelig, så da får du et skikkelig stikk, liksom. Det er så tåpelig! Det siste på kloden jeg ville vært, er jo å være misunnelig på noen religiøse tullebukker. Misunnelig!?? Anonymkode: 0e4a2...4d5 Så hvorfor bry du deg så sterkt da? Så lenge folk ikke skader andre fysisk eller psykisk, så kan man faktisk velge selv hvordan man vil leve livet. Og det trenger su faktisk ikke bry deg stort om. Anonymkode: 9953b...268 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå