AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #1 Skrevet 27. juni 2023 Jeg er i uke 35 med nr. 2 og er veldig spent på hvordan fødsel og alt kommer til å gå. Fikk første barnet 13 dager før termindato og det gikk 6 timer fra jeg forstod fødselen var i gang til baby var ute. Så gikk fort og rakk ingen smertelindring. Store rifter, så er redd for det igjen.😳 Hadde satt pris på om dere ville svart på noen av spørsmålene mine! 1. Når ble barna deres født i forhold til termindato? Var det slik at begge kom før tiden, eller er det helt tilfeldig at jeg kan risikere å gå overtid denne gangen? 2. Hvor fort gikk fødsel nr. 2 i forhold til nr. 1? Var det stor forskjell? 3. Fikk du mer/mindre rifter, evt blødning med nr. 2 enn med nr. 1? 😊 Anonymkode: 4bf4f...3ea
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #2 Skrevet 27. juni 2023 . Når ble barna deres født i forhold til termindato? Var det slik at begge kom før tiden, eller er det helt tilfeldig at jeg kan risikere å gå overtid denne gangen? Første på termin, andre 2 uker før. Nr 3 kom 17 dager før. 2. Hvor fort gikk fødsel nr. 2 i forhold til nr. 1? Var det stor forskjell? Første tok 2,5 timer, nr 2 tok 3,5 timer. Tredje med keisersnitt. 3. Fikk du mer/mindre rifter, evt blødning med nr. 2 enn med nr. 1? 😊 Nei, blødde minimalt og ingen rifter ved vaginale fødsler. Mistet 1,3 liter blod under KS. Anonymkode: f8b9c...b20
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #3 Skrevet 27. juni 2023 Første kom 10 dager etter termin, andre kom 5 dager før. Første fødsel tok 17 timer fra første rie, til barnet var ute. Andre 1,5 time. Men fikk beskjed ved første fødsel, at ved andre fødsel, så måtte jeg reise til sykehuset med en gang jeg fikk rier, fordi det kom til å gå raskt. For ved første fødsel, så gikk det bare 30 min fra 4 cm åpning, til barnet var ute. Fikk ikke rifter noen av gangene. Anonymkode: 6c494...5ff
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #4 Skrevet 27. juni 2023 Første fødsel, 11 dager før termon, tok 1 time og 15 minutt. Andre fødsel, 13 dager før termin, tok 13 minutt. Ingen rifter, ingen nevneverdig kraftig blødning noen av gangene. Eneste forskjellen var etterriene etter fødsel nr 2 var ganske heftige, sammenlignet med fødsel nr 1. Anonymkode: 54e60...057
RockyRose Skrevet 27. juni 2023 #5 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg er i uke 35 med nr. 2 og er veldig spent på hvordan fødsel og alt kommer til å gå. Fikk første barnet 13 dager før termindato og det gikk 6 timer fra jeg forstod fødselen var i gang til baby var ute. Så gikk fort og rakk ingen smertelindring. Store rifter, så er redd for det igjen.😳 Hadde satt pris på om dere ville svart på noen av spørsmålene mine! 1. Når ble barna deres født i forhold til termindato? Var det slik at begge kom før tiden, eller er det helt tilfeldig at jeg kan risikere å gå overtid denne gangen? 2. Hvor fort gikk fødsel nr. 2 i forhold til nr. 1? Var det stor forskjell? 3. Fikk du mer/mindre rifter, evt blødning med nr. 2 enn med nr. 1? 😊 Anonymkode: 4bf4f...3ea 1. Første: 6 dagar over termin. Andre: 3 dagar før termin. Ei bekjent gjekk 1-2 veker over termin med begge to, så det er nok individuelt, ja 2. Første: 9t frå første rie til babyen var ute. Kjende ingenting før eg vakna av første rie. Andre: 5t frå første skikkelege rie til ho var ute. Hadde 1 døgn med masrier før det tok seg opp, og var mykje meir intens fødsel enn førstemann. 3. Første: måtte klippast og fekk ei innvendig rift. Andre: fekk berre litt rift i arrvevet der eg blei klipt forrige gong.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #6 Skrevet 27. juni 2023 De kom ganske likt, 5 og 4 dager før termindato. Andre fødsel varte lenger enn første, hadde kynnere ganske lenge før jeg skjønte det var rier (stormrier og rask fødsel med første). To helt forskjellige fødsler i både lengde og rier. Revnet en grad 2b med første, revnet ingenting med andre. Totalt sett var første fødsel en bedre opplevelse pga intensiteten i riene I andre fødsel. Anonymkode: 88c78...66b
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #7 Skrevet 27. juni 2023 Nr 1 kom 3 dager før, nr 2 ei uke før Nr 1 var 6t timer som deg, nr 2 var 45 minutter Nr 2 var litt mindre rifter enn nr 1. blødde en del med nr 1 så fikk drypp med noe( vet ikke hva, tror det var for at livmora skulle trekke seg fortere sammen) for å hindre at det skulle skje igjen. Hadde mye mindre blodtap og følte meg mye mer opplagt etter nr 2. Anonymkode: c9b24...d87
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #8 Skrevet 27. juni 2023 Nummer 1 ble født uten smertelindring tre dager på overtid, med vakuum. Nummer 2 ble født 1 dag på overtid, med epidural. Begge fødslene tok omtrent akkurat like lang tid (12 timer fra første rie, 3,5 timer aktiv fødsel). Fødselen uten smertelindring var det verste jeg har opplevd! Forferdelig vondt og jeg kastet opp sikkert 15 ganger av smerter😅 med nummer to fikk jeg epidural da jeg ble innlagt med 4 cm. Den tok all smerte og jeg fikk både til å spise, duppe og lå og snappet og scrollet på tik tok ved 10 cm😅 veldig mye bedre opplevelse! Den tok ikke de verste pressriene (jeg kjente hodet hennes komme ut for å si det sånn), men det var bare snakk om noen minutter så det gikk helt fint gruet meg helt sinnsykt til fødsel nummer to pga. opplevelsen med første fødselen. Men nå gleder jeg meg faktisk til fødsel nummer tre😂 føler jeg har hatt en marerittfødsel og en drømmefødsel, og det var mye takket være ❤️epiduralen❤️ Anonymkode: cb3ba...d09
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #9 Skrevet 27. juni 2023 De var veldig like. Startet med rier. Vannet ble tatt på sykehuset, da det ikke gikk av seg selv. Ingen smertestillende (livredd nåler o.l) Trodde jeg skulle dø, stjernekikkere begge to. Eneste forskjellen var i grunn tiden. Første fødsel tok 16 timer fra første rie, andre fødsel tok 9 timer. Anonymkode: 1ffdd...3b1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #10 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): 1. Når ble barna deres født i forhold til termindato? Var det slik at begge kom før tiden, eller er det helt tilfeldig at jeg kan risikere å gå overtid denne gangen? 2. Hvor fort gikk fødsel nr. 2 i forhold til nr. 1? Var det stor forskjell? 3. Fikk du mer/mindre rifter, evt blødning med nr. 2 enn med nr. 1? 😊 Anonymkode: 4bf4f...3ea 1. Begge ble født i uke 38. 2. Omtrent like fort. Førstemann kom som en kule, kom inn med 2 cm og hadde full åpning ti minutter etter. Med andremann gikk vannet delvis, uten at riene startet, så der ble jeg satt igang. Det gikk halvannen time fra første pille til ungen var ute.. Forskjellen var hovedsaklig at med andremann fikk jeg ikke pressrier, og måtte presse ungen ut helt uten hjelp av kroppen, noe som visstnok er en kjent komplikasjon ved igangsettelse. Det var mildt sagt lite gøy.. 3. Mer eller mindre det samme. Med eldstemann ble jeg klort opp innvendig, og måtte sy en del, men det var pga babyen direkte lå og klorte med hånden hele veien ut. Ingen utvendige rifter. Med andremann fikk jeg en bitte liten rift utvendig. Blødde lite begge gangene. Anonymkode: c51a5...416
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #11 Skrevet 28. juni 2023 1. Når ble barna deres født i forhold til termindato? Var det slik at begge kom før tiden, eller er det helt tilfeldig at jeg kan risikere å gå overtid denne gangen? - Nr 1 er født uke 37+2 - Nr 2 er født uke 40 + 0 2. Hvor fort gikk fødsel nr. 2 i forhold til nr. 1? Var det stor forskjell? - Fødsel med nr 1 var igangsatt pga vannavgang, og tok 2 døgn fra igangsettelsens start. Mye smerter hele veien. 5 timer aktiv fødsel. Epidural og lystgass. - Fødsel nr 2 startet selv med at det begynte å lekke fostervann også begynte riene 30 min senere. Fra vannet begynte å renne og til baby er født tok det 9 timer. Kom på føden pga misfarget vann ca 3-4 timer før baby var ute. 1,5 time aktiv fødsel. Kun lystgass. 3. Fikk du mer/mindre rifter, evt blødning med nr. 2 enn med nr. 1? 😊 - Fikk mindre tror jeg. Et par sting (muligens litt samme med nr 1, men det var mere smerter da) Blødde også mindre med nr 2, både under fødsel og etterpå. Generelt gikk fødsel nr 2 mye raskere og bedre, selv uten epidural. Hadde mer kontroll og følte det var en veldig fin opplevelse. Anonymkode: 870af...617
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #12 Skrevet 28. juni 2023 1. 2 timer og 5 min fra start til slutt. Stjernesmell og klipp. På termindato. 2. 1 time fra de satte igang til slutt. 3 uker før dato, pga svangerskapsforgiftning. Måtte sy litt, men ikke som sist. 3. 1/2-time fra de satte i gang til slutt. 2 uker før dato pga tidligere styrtfødsler. Sydde et par sting. Ingen smertelindring på noen av dem, men det gikk jo så fort at det gikk fint Anonymkode: 6a1fd...648
Arkana Skrevet 28. juni 2023 #13 Skrevet 28. juni 2023 1. Når ble barna deres født i forhold til termindato? Var det slik at begge kom før tiden, eller er det helt tilfeldig at jeg kan risikere å gå overtid denne gangen? Nr 1 kom en uke før termin, nr 2 ble satt i gang på termindato. (Og nr 3 kom en uke før termin.) 2. Hvor fort gikk fødsel nr. 2 i forhold til nr. 1? Var det stor forskjell? Første fødsel tok 16 timer og den andre bare 2. (Nr 3 tok 24 minutter.) 3. Fikk du mer/mindre rifter, evt blødning med nr. 2 enn med nr. 1? Nr 1 var en tangforløsning så da ble jeg rutinemessig klippet, men fikk en tredjegrads ruptur i tillegg med dertil hørende plager i flere uker etterpå. Nr 2 var en normal fødsel, jeg ble klippet pga arrvev etter første ruptur, men det var alt og jeg hadde ingen plager i ettertid. Jeg blødde ikke noe særlig med noen av dem. (Med nr 3 ble jeg ikke klippet og revnet heller ikke, på tross av at det gikk fryktelig fort. Ingen nevneverdig blødning her heller.)
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #14 Skrevet 28. juni 2023 Har noen av dere fått oppleve å ta hjemmefødsel istedet for på sykehus? Anonymkode: 895e7...420
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #15 Skrevet 28. juni 2023 Begge kom mer eller mindre på termindato (40+3 og 40+2). Hovedforskjellen i tid var på latensfasen. Gikk med uregelmessige rier i flere døgn med første før det kom ordentlig igang (og var ca 8 timers aktiv fødsel). Med andre begynte riene om kvelden, hadde 8cm åpning når vi kom inn på sykehuset midt på natta, og baby født 5 timer etter det igjen. Revnet grad 2 med begge, ingen forskjell der. Blødde mer med andremann. Anonymkode: cdfbe...1f6
Eva-Lena Skrevet 28. juni 2023 #16 Skrevet 28. juni 2023 Førstemann kom 3 dager over tiden. Ca 6 timer med rier før akutt ks pga svangerskapsforgiftning. Sistemann kom 18 dager over tiden. Jeg fikk den «store ære» av 75,5 timer med heftige rier før overlege beordret ks.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #17 Skrevet 28. juni 2023 1. Når ble barna deres født i forhold til termindato? Var det slik at begge kom før tiden, eller er det helt tilfeldig at jeg kan risikere å gå overtid denne gangen? Gikk to uker over termin med førstemann, omtrent det samme med nr 2. Ble satt i gang begge gangene. 2. Hvor fort gikk fødsel nr. 2 i forhold til nr. 1? Var det stor forskjell? Fødsel nr 1: Fra første rie til barnet var ute, gikk det 10 timer. Fødsel nr 2 : Fra første rie til barnet var ute, gikk det 4 timer. 3. Fikk du mer/mindre rifter, evt blødning med nr. 2 enn med nr. 1? 😊 Revnet mer under første fødsel. Fødsel nr 2 fikk jeg to rifter. En rift innover, og ett på utsiden. Sydd med pyntesting. Nesten ikke blødning med nr 2. Innenfor normalen med nr 1. Jeg ble satt i gang med nr 2 (for et par uker siden ca). Hadde epidural som smertelindring, men visstnok en ny type epidural. Fødsel nr 2 var vondere, selv med epidural, den tok bare toppene av riene. Hadde epidural med nr 1 også, men da kjente jeg ingenting. Fikk nok mye lindring da kanskje Husker ikke når de satte epidural, men tror det var sent. Hadde ikke epidural ved 4 cm åpning. Fikk etterrier med nr to. Det er ubehagelig! Anonymkode: 5c0cb...3af
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #18 Skrevet 28. juni 2023 1. Første kom fem dager etter termin, andre kom tre dager før termin. 2. Var i aktiv fødsel i ca 4-5 timer med første (fire timer på sykehuset, hadde 5cm da jeg kom inn), andre kom på under to timer fra første rie. 3. Fikk et par sting med første, ingen med andre. Blødde litt mer med andre, men blødde ekstremt lite med første. Hadde lite blødning med begge to egentlig. Anonymkode: 607e0...2a4
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #19 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har noen av dere fått oppleve å ta hjemmefødsel istedet for på sykehus? Anonymkode: 895e7...420 Nei, og jeg hadde aldri gjort det heller. Mitt svangerskap var definisjonen av perfekt. Fødselen også. Også holdt jeg på å blø i hjel og babyen sluttet å puste når den var ute. Vi hadde begge strøket med om jeg var hjemme. Takk for at vi har sykehus! Anonymkode: dc55a...f21 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå