Gå til innhold

Alenemamma med 9000,- i inntekt pr. mnd.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg er alenemamma og kronisk syk med intens hodepine og oppkast hver dag.

Jeg har vært igjennom et rent helvette med politianmeldelser, voldsalarm og rettsaker etter samlivsbrudd for 3 år siden, men har nylig begynt å følt på bedring på alle plan.

Nå tar NAV i fra meg 12.000,- i mnd.(overgangsstønad), og jeg sitter igjen med 9000,- (AAP) i mnd.

9000,- til husleie, strøm, mat, klær, bil, forsikringer, behandlinger for smertene mine, hygieneartikler osv. (bil et et must da det ikke går busser her vi bor). Kostnader på min behandlig for hodepine koster 700,- i uka.

Jeg ba om et møte og spurte hvordan det er mulig å leve på 9000,- som 100% alenemamma, og svaret jeg fikk var at det må jeg klare å fikse på et vis selv. Bli god til å spare.

Hadde noen av dere klart å leve på 9000,- som alenemamma? Hvordan hadde dere evnt. klar det? Hvor spare inn?

Jeg tenker at barnet mitt nå blir under fattigdom som aldri får oppleve ferieturer osv. Tenker også at jeg på 50 kg nå må begynne å hoppe over middager og servere kun til barnet. Og at jeg må velge billige alternativer som havregryn til meg selv.

Jeg må også velge husleie og mat fremfor behandling, så formen min kommer til å bli svært mye værre- jeg blir en dårligere mamma og kommer meg aldri ut i jobb når jeg ikke får holdt smertene i sjakk.

Å kontakte nav igjen er utelukket. De har nå gitt klar beskjed at jeg skal klare meg på 9000,- og at de ikke hadde noen andre stønader å tilby. 

Er det overhode mulig å leve på 9000,- som alenemamma? Trenger at noen der ute ser den muligheten og forteller meg det- når jeg selv ser mørkt på livet etter juli 🤪

Anonymkode: bcded...6c6

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor høy husleie har du? 

Anonymkode: 7dbbf...c35

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med barnebidrag og utvidet barnetrygd? 

Anonymkode: 26ae3...319

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville bedt om et møte med de. Dette høres jo ikke riktig ut.

Anonymkode: 7a5f0...599

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Minstebeløpet på aap er jo langt over 9000...  Jeg får 16000 + 3000 i bostøtte+ barnetrygd på aap (alene med ett barn)

Anonymkode: 59794...0ff

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bostøtte kan du også søke på 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har de tatt i fra deg overgangsstønaden?

Søk om supplerende sosialstønad. Om du får avslag, les vurderingen nøye og ev klag. 

Søk bostøtte.

Anonymkode: 38c32...62d

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva med barnebidrag og utvidet barnetrygd? 

Ja, dette får jeg- og det vil gå til barnehage, klær, utstyr og mat til barnet.

AnonymBruker
Skrevet

Tror kanskje du har misforstått. Har selv AAP og får 7700 utbetalt hver 14. dag, men da med to barn. + barnetrygd på 2800.

Så du skal ha mye mer enn 9000.

Anonymkode: 2b2eb...91e

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Minstebeløpet på aap er jo langt over 9000...  Jeg får 16000 + 3000 i bostøtte+ barnetrygd på aap (alene med ett barn)

Anonymkode: 59794...0ff

Jeg fikk 14.000,- til sammen, men det kom restskatt på 27.000,- nå i mai, så jeg måtte be de trekke mer skatt. Da endte det opp på 9000,-.. 

Skrevet

Da må du få sosialstønad i tillegg da! Det er ikke mulig å klare seg på 9000 i måneden! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror kanskje du har misforstått. Har selv AAP og får 7700 utbetalt hver 14. dag, men da med to barn. + barnetrygd på 2800.

Så du skal ha mye mer enn 9000.

Jeg fikk 14.000,- til sammen, men det kom restskatt på 27.000,- nå i mai, så jeg måtte be de trekke mer skatt. Da endte det opp på 9000,-.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hei.

Jeg har vært igjennom et rent helvette med politianmeldelser, voldsalarm og rettsaker etter samlivsbrudd for 3 år siden, men har nylig begynt å følt på bedring på alle plan.

Nå tar NAV i fra meg 12.000,- i mnd.(overgangsstønad), og jeg sitter igjen med 9000,- (AAP) i mnd.

9000,- til husleie, strøm, mat, klær, bil, forsikringer, behandlinger for smertene mine, hygieneartikler osv. (bil et et must da det ikke går busser her vi bor). Kostnader på min behandlig for hodepine koster 700,- i uka.

Jeg ba om et møte og spurte hvordan det er mulig å leve på 9000,- som 100% alenemamma, og svaret jeg fikk var at det må jeg klare å fikse på et vis selv. Bli god til å spare.

Hadde noen av dere klart å leve på 9000,- som alenemamma? Hvordan hadde dere evnt. klar det? Hvor spare inn?

Jeg tenker at barnet mitt nå blir under fattigdom som aldri får oppleve ferieturer osv. Tenker også at jeg på 50 kg nå må begynne å hoppe over middager og servere kun til barnet. Og at jeg må velge billige alternativer som havregryn til meg selv.

Jeg må også velge husleie og mat fremfor behandling, så formen min kommer til å bli svært mye værre- jeg blir en dårligere mamma og kommer meg aldri ut i jobb når jeg ikke får holdt smertene i sjakk.

Å kontakte nav igjen er utelukket. De har nå gitt klar beskjed at jeg skal klare meg på 9000,- og at de ikke hadde noen andre stønader å tilby. 

Er det overhode mulig å leve på 9000,- som alenemamma? Trenger at noen der ute ser den muligheten og forteller meg det- når jeg selv ser mørkt på livet etter juli 🤪

Dette kan da umulig stemme. Her bør du rådføre deg med NAV igjen om det du sier stemmer.

Husleie kommer i tillegg til livsopphold. Så om ikke du bor gratis så er det noe riv ruskende gale her.

Anonymkode: ebe73...2ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvor høy husleie har du? 

Anonymkode: 7dbbf...c35

6000,-

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei.

Nav "tar ikke ifra deg " overgangsstønad. Det er en stønad som gjelder i 3 år fra du ble alene. Dvs du fikk info om dette for 3 år siden i vedtaket.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, dette får jeg- og det vil gå til barnehage, klær, utstyr og mat til barnet.

Selv om du bruker pengene så telle de som inntekt. Dvs du får 9000+ ?

Du kan søke, og har rett på, supplerende sosialstønad. Og bostøtte. 

Og har du gått på aap 3 år så er vedtaket ditt der også på vei mot avslutning. Du har vel noen utredninger, behandlinger og samtaler om veien videre? 

Anonymkode: a31f1...589

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Men bostøtte, supplerende sosialstønad. Flytte til mindre bolig (om mulig), kutte ned på det man kan.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo din egen feil at du ikke har betalt skatt. Og helt feil opplysning at du får 9000 i mnd

Anonymkode: a31f1...589

• Liker 23
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Da er det faktisk lurere å ringe skattekontoret og be de kjøre trekk. Da vil du sitte igjen med mer siden de da sørger for at du har det du trenger it i fra SIFO sitt referansebudsjett.

Anonymkode: ebe73...2ba

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei. Du har krav på sosialhjelp dersom du har for lav inntekt med aap.du bør ha rundt 9-11000 til livsopphold for deg og ditt barn etter at du har fått dekket husleien ut fra veiledende satser.  

de ser på dine inntekter, bidrag inkludert (men ikke barnetrygd) og trekker fra godkjente utgifter (husleie og strøm) for å beregne sosialhjelpsbehov.

du kan også søke om å få ekstra til feks høytid, vinterklær og sko til barnet etc

Anonymkode: 10c17...65d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1. Søk om bostøtte fra Husbanken

2. Søk om supplerende sosialhjelp fra NAV

2. Sett ned skattekortet ditt, så du slipper å få restskatt neste år

Jeg får 13 900 kr på AAP og 1 200 kr fra Husbanken, enslig, bor i kollektivt. Fikk tilbake 9120 kr på skatten i år.

Anonymkode: 910e9...130

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...