Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal på første kontroll hos jordmor på fredagen. Da vil jeg være 10+ 0. Er det noen som vet om det blir gjennomført UL på denne timen? 

Anonymkode: 8c9a1...99e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min jordmor sjekket hver gang, men de har jo ikke utstyr til å gjøre mer enn å lytte etter hjertet.

Anonymkode: 899b0...de9

AnonymBruker
Skrevet

Aldri tatt ul hos jm

Anonymkode: 9fed5...70c

AnonymBruker
Skrevet

Ultralyd tas normalt kun på sykehuset, med unntak hvis du går privat. Men de lytter etter hjerte og du får høre det.

Anonymkode: 05d16...451

AnonymBruker
Skrevet

De sjekker hjertelyd i andre halvdel av svangerskapet. Jeg spurte om hun kunne gjøre det i uke 14, men hun sa nei. Grunnen var at det kan være vanskelig å finne, så mange kan bli unødig stresset. 

Anonymkode: 3dce0...126

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

De sjekker hjertelyd i andre halvdel av svangerskapet. Jeg spurte om hun kunne gjøre det i uke 14, men hun sa nei. Grunnen var at det kan være vanskelig å finne, så mange kan bli unødig stresset. 

Dette er med doppler-apparat

AnonymBruker
Skrevet

Helsestasjonen jeg gikk til gjorde ikke UL. Men jordmor kan henvise til UL.

Anonymkode: 81b23...55e

Skrevet

Hun henviser til UL og lytter med doppler

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen 💙 Hadde håpet på UL, men da får jeg krysse fingrene for doppler og at det er mulig å høre hjertelyd. Vi skal på ferie på lørdagen i et par uker og hadde håpet vi (jeg) kunne gå inn i ferien med litt lavere skuldre. Veldig redd for MA.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke vanlig å lytte på hjertet så tidlig, som nevnt over kan det gi unødig stress pga vanskelig å finne hjertelyd så tidlig.

Du får et helsekort (a4 ark) som skal fylles ut med diverse informasjon om deg og noe kontaktinfo om barnefar. Dette gjøres vanligvis med jordmor. Du får med deg helsekortet hjem, men husk å ta det med til helsestasjonen hver gang du er på kontroll.

Du skal mest sannsynlig levere en urinprøve (morgenurin). Dette gjøres for å sjekke urinen for blant annet proteiner, blod, leukocytter osv. Du får kjøpt uringlass på apoteket til en 10 kroning, kan være greit å hamstre inn. Du skal levere urinprøve hver gang du er på kontroll hos jordmor.

Det vil bli tatt blodtrykk, og mulig du får spørsmål om å gå på vekta. Begge deler er frivillig!

Det skal også taes blodprøver. Varierer litt når dette gjøres, men vanligvis blir det gjort mellom uke 8-14. Blodprøvene blir tatt for å sjekke blodtype, antistoffer, hemoglobin(blodprosent) og jernlageret ditt blant annet 😊 

I 2022 ble det vedtatt at alle skal få tilbud om tidlig ultralyd i uke 12. Det er dessverre ikke alle som har begynt med dette i praksis enda. Men hvis din helsestasjon/sykehus har det, så vil du få tilbud om tidlig ultralyd. Hvis ikke blir du henvist til ultralyd på sykehuset som skjer mellom graviditetsuke 17-21.

Lykke til!

Anonymkode: ed32b...e84

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke vanlig å lytte på hjertet så tidlig, som nevnt over kan det gi unødig stress pga vanskelig å finne hjertelyd så tidlig.

Du får et helsekort (a4 ark) som skal fylles ut med diverse informasjon om deg og noe kontaktinfo om barnefar. Dette gjøres vanligvis med jordmor. Du får med deg helsekortet hjem, men husk å ta det med til helsestasjonen hver gang du er på kontroll.

Du skal mest sannsynlig levere en urinprøve (morgenurin). Dette gjøres for å sjekke urinen for blant annet proteiner, blod, leukocytter osv. Du får kjøpt uringlass på apoteket til en 10 kroning, kan være greit å hamstre inn. Du skal levere urinprøve hver gang du er på kontroll hos jordmor.

Det vil bli tatt blodtrykk, og mulig du får spørsmål om å gå på vekta. Begge deler er frivillig!

Det skal også taes blodprøver. Varierer litt når dette gjøres, men vanligvis blir det gjort mellom uke 8-14. Blodprøvene blir tatt for å sjekke blodtype, antistoffer, hemoglobin(blodprosent) og jernlageret ditt blant annet 😊 

I 2022 ble det vedtatt at alle skal få tilbud om tidlig ultralyd i uke 12. Det er dessverre ikke alle som har begynt med dette i praksis enda. Men hvis din helsestasjon/sykehus har det, så vil du få tilbud om tidlig ultralyd. Hvis ikke blir du henvist til ultralyd på sykehuset som skjer mellom graviditetsuke 17-21.

Lykke til!

Jeg trodde alle fikk tul nå i 2023? (Vedtsketer frs 2020 og skulle gjelde fra 1.1.22, men det gjorde der ikke)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg trodde alle fikk tul nå i 2023? (Vedtsketer frs 2020 og skulle gjelde fra 1.1.22, men det gjorde der ikke)

På papiret skal alle få det, ja. Men er dessverre ikke alle som har kapasitet/nok folk/nok utstyr osv til å tilby TUL enda. Helsenorge i et nøtteskall 🙂

Skrevet

I begge mine svangerskap har forskjellige jordmødre sagt at de ikke bruker doppler før etter ordinær ultralyd/ca. Uke 20 pga. Vanskelig å finne hjertelyden før dette. Så i uke 10 er det vanligvis bare en prat og sende henvisning til tidlig ultralyd på sykehuset. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange gode svar! Er definitivt klokere 😊 Endte opp med å bestille UL privat neste uke der vi skal i ferien. Det kan hende samtale med jordmor roer litt av alle bekymringene og tankekjøret, men fint å ha i backup 😅

AnonymBruker
Skrevet
On 6/27/2023 at 10:11 PM, AnonymBruker said:

På papiret skal alle få det, ja. Men er dessverre ikke alle som har kapasitet/nok folk/nok utstyr osv til å tilby TUL enda. Helsenorge i et nøtteskall 🙂

Trodde det ble gjennomført nå, men ikke overasket. Vet du hvor det ikke er kapasitet? De fleste hadde jo kapasitet fra 1.1.22, men holdt igjen for å ha samme tilbud til alle 

AnonymBruker
Skrevet

Hos meg sjekker jordmor etter hjertelyd i uke 8 (8 pluss noen dager). Hun sa at det ikke var sikkert vi hørte noe, men det gjorde vi. Det er ikke ultralyd utenom på sykehuset, og det er per 2023 rundt uke 12 og rundt uke 20. Jeg fikk tidlig ultralyd i uke 14. Ser noen skriver at man skal få tilbud men ikke alle sykehus har kapasitet? Av det jeg har forstått er dette noe som gjaldt i 2022, der man kunne få hvis kapasitet? Men fra 1.1.23 skal alle gravide bli tilbudt tidlig ultralyd. Ikke nødvendigvis at du får der i uke 12, men du skal få det. MEN, det er mange leger som enda ikke har dette inne i hodet sitt, så du må be legen/jordmor henvise til sykehuset, og så kan det godt være du må ringe sykehuset og purre.

Anonymkode: 1595b...a40

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Tenkte jeg kunne oppdatere her etter timen 😊 Det var først og fremst en hyggelig samtale om livsstil, fysisk og psykisk helse ++. Det eneste av undersøkelser som ble gjennomført var måling av blodtrykk. Hun henviste så til blodprøvetakning, UL (uke 12) og NIPT. Jeg så hun hadde doppler/jordmorstetoskop liggende på pulten og jeg spurte henne om det var mulig å høre hjertelyd nå i uke 10. Hun sa tja, men var tydelig på at det var for tidlig og at hun ikke ville lytte før etter ordinær UL.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...