AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #1 Skrevet 27. juni 2023 Skjønner at de behandler søknader om sosialhjelp og nødhjelp, men behandler de søknader om uføretrygd? Min søknad om uføretrygd skal egentlig være ferdig behandlet rundt 20/7 (fikk beskjed om 5 mnd), men det er jo midt i ferietid. Ja, jeg vet også at Nav ikke klarer å innfri forventet behandlingstid, men ventetiden blir jo lenger hvis det er full stopp på sommeren. Noen som vet? Anonymkode: 3c933...4a8
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #2 Skrevet 27. juni 2023 Alle har ikke ferie samtidig, men det blir betraktelig mindre søknader som behandles om sommeren. Du får en ny forvaltningsmelding om fristen blir utsatt. Anonymkode: c7cce...bf1 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #3 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alle har ikke ferie samtidig, men det blir betraktelig mindre søknader som behandles om sommeren. Du får en ny forvaltningsmelding om fristen blir utsatt. Anonymkode: c7cce...bf1 Ok, takk Skjønner at ikke alle i Nav har ferie samtidig, men var redd for at det kanskje var full stopp på saker som uføreslknader da. Denne ventetiden er et mareritt, og ser hos mange så blir ikke søknaden ferdig behandlet til fristen de fikk når de søkte. Mange får ikke engang beskjed fra Nav om lenger behandlingstid. Derfor blir jeg veldig stresset Er veldig redd for avslag å at jeg blir helt uten inntekt fra dagen jeg får svaret, redd for at det kan skje midt i ferietiden å at både Nav veileder og lege har ferie. Anonymkode: 3c933...4a8
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #4 Skrevet 27. juni 2023 Saksbehandlingstiden har økt som et uvær utover våren pga store saksmengder, og det tar ca 6 måneder nå. Anbefaler deg å sitte stille i båten en måneds tid, de sender ikke ut oppdatert varsel om saksbehandlingstid for å spare inn tid. Anonymkode: a14d9...2cd
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #5 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Saksbehandlingstiden har økt som et uvær utover våren pga store saksmengder, og det tar ca 6 måneder nå. Anbefaler deg å sitte stille i båten en måneds tid, de sender ikke ut oppdatert varsel om saksbehandlingstid for å spare inn tid. Anonymkode: a14d9...2cd Ja, vet at behandlingstiden har økt i løpet av våren. Det er ca 3 uker igjen av de 5 mnd behandlingstid jeg fikk. Vet ikke om jeg klarer å vente noe særlig over den datoen uten å ringe Nav og høre - hvis jeg ikke får ny dato da. Anonymkode: 3c933...4a8
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #6 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Alle har ikke ferie samtidig, men det blir betraktelig mindre søknader som behandles om sommeren. Du får en ny forvaltningsmelding om fristen blir utsatt. Anonymkode: c7cce...bf1 Det er ikke sikkert. Jeg måtte ringe og purre for å få nytt brev med ny behandlingsfrist etter den originale fristen hadde gått ut. Dette var i slutten av juni i fjor. Anonymkode: a8c67...2e2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #7 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, vet at behandlingstiden har økt i løpet av våren. Det er ca 3 uker igjen av de 5 mnd behandlingstid jeg fikk. Vet ikke om jeg klarer å vente noe særlig over den datoen uten å ringe Nav og høre - hvis jeg ikke får ny dato da. Anonymkode: 3c933...4a8 Det er bare å ringe når det går over dato. Jeg fikk nye 5 måneder estimert, men innvilget uføretrygd én måned etter. Anonymkode: a8c67...2e2 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #8 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det er bare å ringe når det går over dato. Jeg fikk nye 5 måneder estimert, men innvilget uføretrygd én måned etter. Anonymkode: a8c67...2e2 Takk for tips Jeg kommer nok til og gjøre det. Men har enda et lite håp om at jeg får svar til den tiden jeg har fått oppgitt. Noen som vet hva jeg gjør ved et ev avslag? Tenker da om i verste fall både lege og Nav veileder har ferie da, å AAP stopper på dagen. Egentlig så hadde jeg AAP til 30 nov. 23, men fikk nytt vedtak på 8 mnd når jeg søkte om uføretrygd, å det går ut den 20 okt. 23. Må jeg selv kontakte Nav veileder for å fortsette å få AAP, eller går det automatisk? Anonymkode: 3c933...4a8
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #9 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Takk for tips Jeg kommer nok til og gjøre det. Men har enda et lite håp om at jeg får svar til den tiden jeg har fått oppgitt. Noen som vet hva jeg gjør ved et ev avslag? Tenker da om i verste fall både lege og Nav veileder har ferie da, å AAP stopper på dagen. Egentlig så hadde jeg AAP til 30 nov. 23, men fikk nytt vedtak på 8 mnd når jeg søkte om uføretrygd, å det går ut den 20 okt. 23. Må jeg selv kontakte Nav veileder for å fortsette å få AAP, eller går det automatisk? Anonymkode: 3c933...4a8 Ingen som vet? Ts Anonymkode: 3c933...4a8
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #10 Skrevet 28. juni 2023 Får du avslag må du se på begrunnelsen ts. Får du avslag fordi behandling eller utprøving ikke er tilstrekkelig, så er du plutselig ikke ferdig avklart lenger. Da søker du om aap med en gang, samt klager på vedtaket. Får du avslag pga inntekt, medlemskap eller lignende må du bare klage. Da kan du ikke søke om aap. Men slapp av, det går nok fint😊 Anonymkode: a14d9...2cd
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #11 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Får du avslag må du se på begrunnelsen ts. Får du avslag fordi behandling eller utprøving ikke er tilstrekkelig, så er du plutselig ikke ferdig avklart lenger. Da søker du om aap med en gang, samt klager på vedtaket. Får du avslag pga inntekt, medlemskap eller lignende må du bare klage. Da kan du ikke søke om aap. Men slapp av, det går nok fint😊 Anonymkode: a14d9...2cd Medlemsskap og botid er ingen problem da jeg alltid har bodd i Norge. Inntekten jeg har er kun AAP og uførepensjon fra KLP. Får håpe det går bra, er bare så stresset for om jeg får avslag, og midt i ferietiden til veileder og lege, samt at jeg blir uten inntekt til de er tilbake. Anonymkode: 3c933...4a8
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #12 Skrevet 28. juni 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Medlemsskap og botid er ingen problem da jeg alltid har bodd i Norge. Inntekten jeg har er kun AAP og uførepensjon fra KLP. Får håpe det går bra, er bare så stresset for om jeg får avslag, og midt i ferietiden til veileder og lege, samt at jeg blir uten inntekt til de er tilbake. Anonymkode: 3c933...4a8 De fleste som får avslag får det på grunn av inntekt, medlemskap eller at de har søkt for tidlig. Selvfølgelig finnes det unntak der navkontor og avdelingen som behandler søknaden ikke er enig med hverandre, men det gjelder ikke mange saker. I slike tilfeller vil du få rett til aap igjen, så det kommer uansett til å gå bra til slutt. Tenk på noe annet og nyt sommeren 🌞 Anonymkode: a14d9...2cd 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #13 Skrevet 28. juni 2023 Jeg fikk min uføretrygd godkjemt i Juli for få år siden Anonymkode: 9ee8f...209 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #14 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Medlemsskap og botid er ingen problem da jeg alltid har bodd i Norge. Inntekten jeg har er kun AAP og uførepensjon fra KLP. Får håpe det går bra, er bare så stresset for om jeg får avslag, og midt i ferietiden til veileder og lege, samt at jeg blir uten inntekt til de er tilbake. Anonymkode: 3c933...4a8 Men selv om din veileder har ferie, så er det noen på ditt lokalkontor som er tilstede og vikarierer. Om du får avslag så sendes det en melding fra forvaltningen som har behandlet søknaden din til ditt lokalkontor. Da er (avhengig av årsaken til avslaget som beskrevet lenger opp) et av spørsmålene om AAP skal settes i gang igjen. Disse sakene er prioritert på lokalkontoret. Man prøver alltid å sørge for at folk får pengene de skal ha. Det kan da også være lurt å ringe/skrive inn samtidig. Anonymkode: c7cce...bf1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #15 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men selv om din veileder har ferie, så er det noen på ditt lokalkontor som er tilstede og vikarierer. Om du får avslag så sendes det en melding fra forvaltningen som har behandlet søknaden din til ditt lokalkontor. Da er (avhengig av årsaken til avslaget som beskrevet lenger opp) et av spørsmålene om AAP skal settes i gang igjen. Disse sakene er prioritert på lokalkontoret. Man prøver alltid å sørge for at folk får pengene de skal ha. Det kan da også være lurt å ringe/skrive inn samtidig. Anonymkode: c7cce...bf1 Takk for info. Det jeg har uthevet, visste jeg faktisk ikke. Jeg har jo lest om de som mister inntekten på dagen ved avslag, og har blitt livredd for å ende opp der. Anonymkode: 3c933...4a8
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #16 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Takk for info. Det jeg har uthevet, visste jeg faktisk ikke. Jeg har jo lest om de som mister inntekten på dagen ved avslag, og har blitt livredd for å ende opp der. Anonymkode: 3c933...4a8 Ikke stol på alt du leser på nett. Mange tror, mange gjetter og mange misforstår. Jeg har lest så mye rart både her inne og andre steder om hva folk tror de vet. Man kan miste AAP med begrunnelsene av medlemsskap, botid og inntektsevne. Men om avslaget er pga for lite deltakelse i tiltak, som ikke er sjelden grunn, så mister du ikke AAP. Heller ikke om de mener det er annen behandling som kan prøves ut. Da vil AAP settes i gang igjen. Da får du samme maksdato som du hadde på tidligere vedtak. Om det går ut så kan man søke på nytt. Anonymkode: c7cce...bf1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå