Gå til innhold

Flertall av Løvetann

Anbefalte innlegg

Skrevet
De sier maskros på svensk, de tullingene :roll:

Høres ut som Dagros :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Tusen takk for svar. Sorry at jeg skrev løvetann med stor L, big mistake!

Men nå gikk det jo opp flere lys for meg! Flertall planterike: løvetanner, flertall dyrerike: løvetenner! :klappe:

Skrevet (endret)
På dansk heter den Løvetand, men i daglig tale blir det Melkebøtte

Siden tråden allerede ligger på snikk-snakk, tillater jeg meg en liten digresjon... Vi hadde besøk av en oversetter på høyskolen en gang, som bl.a. oversatte danske bøker til norsk, og hadde vært borti en setning om en som gikk i engen og plukket melkebøtter. han var ikke klar over at det også kunne bety løvetann, og oversatte derfor direkte, selv om han stusset litt på sammenhengen... :ler: (feilen ble forøvrig fanget opp før boka ble utgitt...)

Forøvrig har jeg alltid sagt løvetenner, men jeg skjønner jo nå at det er feil...

Endret av HildeSol
Skrevet

Forøvrig har jeg alltid sagt løvetenner, men jeg skjønner jo nå at det er feil...

Neida, du kan godt SI løvetenner. Det er forskjell på dialekter og skriftspråk, og i dialektene har man gjerne ord og vendinger som ikke "tillates" i skriftspråket.

Skrevet

Apropos digresjon: Svensker er rare, hvordan kan hallon bli bringebær, og hjortron multe? (Forøvrig er jo multe et snodig navn og).

Skrevet
(Forøvrig er jo multe et snodig navn og).

Hvis jeg husker riktig, heter multe cloudberry på engesk. Og det er jo forståelig... :)

Skrevet
Apropos digresjon: Svensker er rare, hvordan kan hallon bli bringebær, og hjortron multe? (Forøvrig er jo multe et snodig navn og).

Eller er det nordmenn som er rare? :ler: Hva er "bring" i bringebær, og hva i huleste er opphavet til multe/molte (gidder ikke slå opp nå).

Skrevet
Siden tråden allerede ligger på snikk-snakk, tillater jeg meg en liten digresjon... Vi hadde besøk av en oversetter på høyskolen en gang, som bl.a. oversatte danske bøker til norsk, og hadde vært borti en setning om en som gikk i engen og plukket melkebøtter. han var ikke klar over at det også kunne bety løvetann, og oversatte derfor direkte, selv om han stusset litt på sammenhengen...  :ler:  (feilen ble forøvrig fanget opp før boka ble utgitt...)

:ler: så bra at feilen ble rettet.

Skrevet

I Molde og omeng er det mange som kaller løvetann (blomsten altså) for koppeloppe... :overrasket:

Skrevet
Hei! Tusen takk for svar. Sorry at jeg skrev løvetann med stor L, big mistake!

Men nå gikk det jo opp flere lys for meg! Flertall planterike: løvetanner, flertall dyrerike: løvetenner! :klappe:

Siden du skrev løvetann med L regnet jeg med at du mente planterikeløvetann.

Var det planteriketøvetann du tenkte på?

Skrevet

Svenskene kaller vel også markjordbær for smultron. Har forvekslet det med smultringer mange ganger... :ler:

Skrevet
Eller er det nordmenn som er rare? :ler: Hva er "bring" i bringebær

Vet ikke, men på dansk er det hindbær.

Skrevet

Ja, det var planterikeløvetann! Men nå har jo jeg og begynt å lure på hva bringe i bringebær er! For ikke å snakke om tytte i tyttebær! Cloudberry var jo logisk da, men hjortron? Ja smultron ja, der har vi og en raring! :ler:

Gjest Litjmæ
Skrevet

Japp, et herlig svensk ord er smultronställe! Det brukes altså ikke bare om et sted du finner markjordbær, men et herlig, kanskje litt uvanlig sted - ja som er bra da :ler:

Skrevet

Har vi ikke det på norsk og? Mitt jordbærsted?

Skrevet
Japp, et herlig svensk ord er smultronställe! Det brukes altså ikke bare om et sted du finner markjordbær, men et herlig, kanskje litt uvanlig sted - ja som er bra da :ler:

"...vårt liv var som junikvällen, som et smultronställe..." :digge: (fra en eller annen sang Peter Jöback synger). Det høres jo ut som et bra liv det :)

Skrevet
Ja, hva er flertall av Løvetann da?

Flertall av løvetann er ugress.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...