AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #1 Skrevet 27. juni 2023 Altså i hvilken alder pleier de tidligst å gå inn? Anonymkode: 37a8b...2ca
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #2 Skrevet 27. juni 2023 Spørs jo hvilke vansker barnet har? Anonymkode: 2d68d...096
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #3 Skrevet 27. juni 2023 PPT utreder ikke/setter ikke diagnoser. De kan kartlegge og vurdere utvikling med tanke på tilpasning i barnehage og skole, og henvise videre til BUP for selve utredningen. Min venninnes sønn ble observert og kartlagt i barnehagen når han var 2.5 år av PPT. De innvilget maks antall timer oppfølging i barnehagen (17 timer i uka, tror jeg det var), henviste også videre til BUP, og han ble kartlagt og fikk autismediagnose når han var 3.5 år. Kjenner flere lignende tilfeller, så tror 2-3 år er det tidligste PPT og BUP går inn. Anonymkode: bb972...858 2 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #4 Skrevet 27. juni 2023 PPT kommer først og så BUP, en venninne av meg var gjennom dette og da fikk de faktisk en autismediagnose før barnet var 3 år. Anonymkode: fb2bb...733
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #5 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): PPT utreder ikke/setter ikke diagnoser. De kan kartlegge og vurdere utvikling med tanke på tilpasning i barnehage og skole, og henvise videre til BUP for selve utredningen. Min venninnes sønn ble observert og kartlagt i barnehagen når han var 2.5 år av PPT. De innvilget maks antall timer oppfølging i barnehagen (17 timer i uka, tror jeg det var), henviste også videre til BUP, og han ble kartlagt og fikk autismediagnose når han var 3.5 år. Kjenner flere lignende tilfeller, så tror 2-3 år er det tidligste PPT og BUP går inn. Anonymkode: bb972...858 Nei ppt går inn flr 3 år Anonymkode: 96bb4...51f 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #6 Skrevet 27. juni 2023 Ppt utreder språkproblemer og får inn hjelp om det trengs , andre diagnoser er det bup Anonymkode: 96bb4...51f
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #7 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): PPT kommer først og så BUP, en venninne av meg var gjennom dette og da fikk de faktisk en autismediagnose før barnet var 3 år. Anonymkode: fb2bb...733 Nei, ppt er ikke BUPs førstelinjetjeneste. Anonymkode: e727f...d25 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #8 Skrevet 27. juni 2023 Jeg jobber i PPT. Det er ingen nedre aldersgrense, men ofte er barna minst 2 år pga de starter i bhg, vansker vises, tiltak prøves ut osv, også henvises de. En sjelden gang henvises barn før bhg, men da er det spesielle ting som f.eks ulike syndrom e.l. Mitt råd er å snakke med bhg om du er bekymret og ta det derfra. PPT utreder i form av kartlegginger, tester (språk og evner bl.a), observasjoner osv. Vi setter ikke diagnoser utenom språk/lesing/matematikk, men anbefaler BUP om det er mistanke om eks. ADHD eller autismespekterforstyrrelser. Er det mistanke om den slags kan man gå direkte til BUP også. PPT er på ingen måte en nødvendig omvei for å få helsehjelp (selv om BUP prøver seg på å si dette for å slippe flere pasienter). Anonymkode: db4e2...eea 3 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 27. juni 2023 #9 Skrevet 27. juni 2023 (endret) PPT kan settes inn når barnet er ca 2 år om du mistenker en diagnose. Og så sende dere videre til Habiliteringstjenesten om dere mistenker autisme. Bup for andre diagnoser. Beste er en diagnose før 3 år. Endret 27. juni 2023 av WhisperingWind
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #10 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): PPT utreder ikke/setter ikke diagnoser. De kan kartlegge og vurdere utvikling med tanke på tilpasning i barnehage og skole, og henvise videre til BUP for selve utredningen. Min venninnes sønn ble observert og kartlagt i barnehagen når han var 2.5 år av PPT. De innvilget maks antall timer oppfølging i barnehagen (17 timer i uka, tror jeg det var), henviste også videre til BUP, og han ble kartlagt og fikk autismediagnose når han var 3.5 år. Kjenner flere lignende tilfeller, så tror 2-3 år er det tidligste PPT og BUP går inn. Anonymkode: bb972...858 Vi begynte ved halvannet, da først barnehabilitering på sykehus. Så PPT ved 2 års alder. Så BUP ved 3 år, og diagnosen ble satt type rett før skolestart (autisme). De var usikre hele veien fordi han var veldig høytfungerende. Gikk noen ekstra runder også før diagnose internt. Anonymkode: 04fe4...c8b
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #11 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Vi begynte ved halvannet, da først barnehabilitering på sykehus. Så PPT ved 2 års alder. Så BUP ved 3 år, og diagnosen ble satt type rett før skolestart (autisme). De var usikre hele veien fordi han var veldig høytfungerende. Gikk noen ekstra runder også før diagnose internt. Anonymkode: 04fe4...c8b Hvilken atferd gjorde at dere fikk begynne så tidlig som 1,5 ved barnehabiliteringen? Og hvorfor gikk det tre år fra bup til diagnose satt? Anonymkode: 37a8b...2ca
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #12 Skrevet 27. juni 2023 WhisperingWind skrev (1 time siden): PPT kan settes inn når barnet er ca 2 år om du mistenker en diagnose. Og så sende dere videre til Habiliteringstjenesten om dere mistenker autisme. Bup for andre diagnoser. Beste er en diagnose før 3 år. Trenger ikke mistenke diagnose. Barnehage/foreldre kan kontakte ppt dersom barnet har vansker på et eller flere utviklingsområder. Ppt vurderer om barnet har behov for spesialpedagogisk hjelp i barnehagen (og teoretisk sett hjemme). Ppt henviser ikke rutinemessig til verken habu eller bup, men kan anbefale at foreldre ber fastlege henvise om det er mistanke om større vansker/diagnoser. Anonymkode: 913ad...5dd
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #13 Skrevet 27. juni 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Nei ppt går inn flr 3 år Anonymkode: 96bb4...51f Jeg skrev 2-3 år Tror det er sjelden med utredning før 2 års alder, med mindre man mistenker syndromer pga utseende, grovt avvikende motorikk osv. Anonymkode: bb972...858
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #14 Skrevet 28. juni 2023 Bup kan også veilede før ungen i det hele tatt er født. Mange fastleger som ikke vet at de kan henvise gravide til BUP. Anonymkode: e0980...4f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå