Gå til innhold

Uendelig mange spørsmål på ettermiddagene!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ettermiddagen går i spørsmål om hjelp til alt mulig. Får nesten ikke laget middag en gang.

Vil ha yoghurt,  finne eple, hjelpe med blyantspisser, finne blokk og tegnesaker, hente noe ned fra hyller, hjelpe med sokker, hjelpe, finne vann, lete etter dukker, det er noe hvert 5 minutt. Jeg leker og bruker mye tid på gulvet på ettermiddagene, men det er utrolig mye mas.

Andre med 4 åringer som spør om noe hele tiden? 

Anonymkode: 066e6...f53

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres kjent ut. Tror det er for å få fylt på med oppmerksomhet etter en lang dag i barnehagen.

Anonymkode: 81a0d...701

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Chiller heller med noen pils etter jobb og gir FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAEN i det

Anonymkode: 906cc...5be

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Slik er det med vår to åring også. Helt normalt.

Anonymkode: 79596...d3a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ettermiddagen går i spørsmål om hjelp til alt mulig. Får nesten ikke laget middag en gang.

Vil ha yoghurt,  finne eple, hjelpe med blyantspisser, finne blokk og tegnesaker, hente noe ned fra hyller, hjelpe med sokker, hjelpe, finne vann, lete etter dukker, det er noe hvert 5 minutt. Jeg leker og bruker mye tid på gulvet på ettermiddagene, men det er utrolig mye mas.

Blokk og tegnesaker, dukker o l bør du ha lett tilgjengelig

Barnet er 4 og bør kunne selvaktivisere seg litt

Vann kan barnet hente selv i springen

Anonymkode: 30e32...184

• Liker 1
Skrevet

Samme her. En konstant strøm av forespørsler og "hvorfor det mamma?". Hos oss skyldes det ikke så mye behov for oppmerksomhet da, men at han er sliten og det sikkert er fulstendig kaos i hodet hans. Jeg tar del i en del av det, men sier også nei og ber han ordne det selv når det blir for intenst for meg.

Da blir han sint og lei seg, også håndterer vi det sammen. Tror han har behov for å lufte noen store følelser etter å ha holdt mye inne gjennom dagen i bhg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bare vent. Om noen år når skjermen tar de savner du dette maset.

Anonymkode: 38f9b...7c8

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å ha litt rolig tid sammen etter barnehagen? Spise litt frukt, lese/se i ei bok sammen på sofaen, snakke sammen... dekke barnets behov for nærhet og roe litt ned sammen.

Anonymkode: 12a01...0be

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei. Chiller heller med noen pils etter jobb og gir FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAEN i det

Anonymkode: 906cc...5be

I samme båt her, det derre får kona styre med, gidder ikke å drive å surre rundt med leker og annet tull når jeg er sliten etter jobb. Da blir det en kald pils og litt tv titting

Anonymkode: 8199b...017

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du må jo lære 4 åringen å gjøre noe selv. Alle disse tingene gjør han selv i bhg. 

Anonymkode: 6a5c6...c53

• Liker 1
Skrevet

4 åringen min snakker i ett kjør! Nevøen min sa så fint: «jeg tror «Adam» har sagt minst en million ord bare i dag» 

Jeg holder på å bli gal! 😂 men så er det hyggelig også, når man ikke er stresset

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en 3 åring som spør mye. Vi har løst det ganske greit med å ha et eget skap i stuen til "aktiviteter" som puslespill, perler, tegnesaker, klistremerker osv. Spør barnet om å få gjøre noe av dette, ber jeg barnet finne frem. Det gjør hn med glede og blir så stolt når hn får gå i skapet sitt. Leker har vi også lett tilgjengelig på stuen (oppi kurver). Barnet klarer dermed fint å aktivisere seg selv. Blir jo spørsmål likevel, men om jeg står midt i middagslaging/oppvask, så ber jeg barnet finne frem selv og gjerne ta det med bort til kjøkkenet hvor jeg er. Så er det veeeeldig mye "hvorfor det" spørsmål om dagen. Må jo bare telle til 10 og svare så godt man kan 😅

Anonymkode: 58439...646

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sett han i gang med en rolig aktivitet, og si at nå skal mamma lage middag/slappe av. Så kan vi heller snakke om noe koselig under middagen. Problem løst.

Du må legge tilrette for at gutten klarer å aktivisere seg selv.

Anonymkode: 39f36...63f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Sett han i gang med en rolig aktivitet, og si at nå skal mamma lage middag/slappe av. Så kan vi heller snakke om noe koselig under middagen. Problem løst.

Du må legge tilrette for at gutten klarer å aktivisere seg selv.

Anonymkode: 39f36...63f

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Har du prøvd å ha litt rolig tid sammen etter barnehagen? Spise litt frukt, lese/se i ei bok sammen på sofaen, snakke sammen... dekke barnets behov for nærhet og roe litt ned sammen.

Anonymkode: 12a01...0be

Det er en jente.

Jada, det er prøvd. Det fungerer ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver å få min 3-åring med på matlagingen. Setter meg ved spisebordet sammen og kutter opp mat der. Vi hører på lydbok og så setter jeg frem hobbyting (perler og tegnesaker). Når hun blir lei av å «hjelpe til» begynner hun ofte å tegne/perle. Dette fungerer i 50% av gangene😂😅

Anonymkode: 56967...eca

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt vanlig. Det er en måte å få kontakt på. Og ja, selv om du allerede gir masse kontakt, kan ungen ønske mer.. Min eldste er sånn, det er ALDRI nok kontakt.. Han spiser oss litt opp. 

Vi har alt av tegnesaker, spill, leker, osv, slik at han får tak i det selv. Noe har vi måttet legge sånn at lillebror ikke får fatt i det og kan putte farlige ting i munnen, og da må vi jo hjelpe å få fatt i det. Ellers er svaret "Det klarer du selv". 

Og så prøver jeg å ha i bakhodet at alle spørsmålene om hjelp ofte egentlig er et spørsmål om kontakt. Så jeg kan si "Du klarer fint å finne tegnesakene selv. Vil du sitte her ved siden av meg på kjøkkenet og tegne mens jeg lager middag?", så får han kanskje dekket litt av det behovet sitt.. 

Anonymkode: 2178a...8f3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, og det er maaaange år igjen. 7 åringen er sånn enda 🥵

Anonymkode: d1589...e8b

Skrevet

Kan ikke barnet få være med å lage middag? Dekke bordet? 
da får dere verdifull tid sammen 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Januar2 skrev (Akkurat nå):

Kan ikke barnet få være med å lage middag? Dekke bordet? 
da får dere verdifull tid sammen 

Problemet er at barn ofte ikke VIL ;) Her prøver vi desperat å få ungene med på sånt, men ikke pokker. De skal ha kontakt, men på sine egne premisser. Heller henge og sutre i buksebeinet for at jeg skal komme og lese bok, men ikke pokker om ungen skal være med å hjelpe med maten.. 

Anonymkode: 2178a...8f3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

I min erfaring er det at unger ber om hjelp til ting veldig ofte fordi de søker oppmerksomhet. Det er mye tid som går til det, men jeg har gjort et poeng av å vise min fireåring hvordan hen kan gjøre visse ting selv(selvsagt aldersadekvate). Eksempelvis å hente vann eller en yoghurt selv, helle oppi melka, finne frem den skjeen hen vil ha, øve seg på å smøre brødskiven ved frokostbordet osv. Det gir barnet den samme effekten med oppmerksomhet og omsorg, fordi jeg er med på oppgaven, men litt på sidelinjen, og det blir også mestring for barnet👍 Og så blir det lettere for mor/far 😊

Det er mye ungene kan selv eller kan være med på men kanskje trenger veiledning og oppmuntring for å skjønne at de klarer. Man MÅ altså ikke hjelpe en fireåring med absolutt alle oppgaver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...