Gå til innhold

Kan jobben kreve legeerklæring på syktbarn dag 3?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min krever det nå pga jeg hadde egenmelding for et par uker siden, og nå har barna omgangssyke de må være hjemme på dagtid 3 i morgen men skjønner ikke helt hvordan jeg skal få til det når jeg er på jobb på torsdag og fredag og ungene skal i bhg. Legen krever jo å ta inn pasientene regner jeg med. 

Anonymkode: 72285...b9b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min krever det nå pga jeg hadde egenmelding for et par uker siden, og nå har barna omgangssyke de må være hjemme på dagtid 3 i morgen men skjønner ikke helt hvordan jeg skal få til det når jeg er på jobb på torsdag og fredag og ungene skal i bhg. Legen krever jo å ta inn pasientene regner jeg med. 

Du må jo få legeerklæring imorgen, kan ikke vente til torsdag når du skal på jobb... hvis barnet har omgangssyke godtar vel de fleste leger telefo konsultasjon

• Liker 2
Skrevet

Ring legekontoret, her kan de ta telefonkonsultasjon evt. Bare fortell nøyaktig hva du trenger. Tviler på at du må møte opp når det gjelder omgangssyke..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er jo ikke verre enn å ringe legekontor og forklare de situasjonen. Kan tenkes du kommer inn i morgen. 

Jobben kan stille spørsmål ang sykdom men ikke hva slags sykdom og bestride sykedager. 

Anonymkode: a8f6b...fc8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

«

Det vanligste regelen er at man bruker egenmelding ved fravær inntil tre kalenderdager – akkurat som ved egen sykdom. Ved fravær utover det, kan arbeidsgiver kreve at barnets sykdom dokumenteres med en legeerklæring.

»

Anonymkode: b6627...646

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

«

Det vanligste regelen er at man bruker egenmelding ved fravær inntil tre kalenderdager – akkurat som ved egen sykdom. Ved fravær utover det, kan arbeidsgiver kreve at barnets sykdom dokumenteres med en legeerklæring.

»

Anonymkode: b6627...646

Dog må man opptjene retten på nytt til å ta ut omsorgspenger etter sykefravær.  Fire uker.

AnonymBruker
Skrevet

Mest sannsynlig blir du vel syk selv så da kan du bruke egenmelding for deg selv. 

Anonymkode: 26083...5da

AnonymBruker
Skrevet
Whistler skrev (2 timer siden):

Dog må man opptjene retten på nytt til å ta ut omsorgspenger etter sykefravær.  Fire uker.

Jo men trodde den opptreningen gjelder for eksempel hvis man er hjemme med egenmelding så blir syk kort tid etter med egenmelding. Trodde ikke det gjaldt barns sykdom. Men hvis det er barns sykdom så blir barnet syk kort tid etter tenker jeg r grunnlag for legeerklæring men ikke når det er to forskjellige bruk av sykdomsdager.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er jo ikke verre enn å ringe legekontor og forklare de situasjonen. Kan tenkes du kommer inn i morgen. 

Jobben kan stille spørsmål ang sykdom men ikke hva slags sykdom og bestride sykedager. 

Anonymkode: a8f6b...fc8

Komme inn med omgangssyke? Kan ikke stemme 

AnonymBruker
Skrevet
Whistler skrev (2 timer siden):

Hvor står det? Aldri hørt om. 

Anonymkode: 3da61...bb9

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Whistler said:

Nei, det er ikke noe ny opptjening på omsorgsdager. Det du snakker om gjelder egenmelding 

Anonymkode: d1ecb...4a2

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo men trodde den opptreningen gjelder for eksempel hvis man er hjemme med egenmelding så blir syk kort tid etter med egenmelding. Trodde ikke det gjaldt barns sykdom. Men hvis det er barns sykdom så blir barnet syk kort tid etter tenker jeg r grunnlag for legeerklæring men ikke når det er to forskjellige bruk av sykdomsdager.

Vedkomne tar feil. Eneste regel er at etter 4 dager kan man kreve legeerklæring 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor står det? Aldri hørt om. 

Anonymkode: 3da61...bb9

Fordi det er bulkskit så har du ikke hørt om det

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vedkomne tar feil. Eneste regel er at etter 4 dager kan man kreve legeerklæring 

Dumt av dem. Her går det jo raskt med minst en halv dag til henting, bringing, venting og legetime.syntrs også det er sløsing med legens tid.  

Anonymkode: f6247...079

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Dumt av dem. Her går det jo raskt med minst en halv dag til henting, bringing, venting og legetime.syntrs også det er sløsing med legens tid.  

Det er vel bare ditt problem? Og jeg ville bare ringt legen. Evt kry eller noen andre legetjenester på nett. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du ringer bare legekontoret og forklarer. De vil helst ikke ha inn barn med omgangssyke, så det er tvilsomt at dere må møte opp fysisk. For øvrig kjip arbeidsgiver du har (med mindre du har fravær i hytt og gæver). Unger kan bruke lenger tid enn 3 dager på å bli friske. 

Anonymkode: efb6c...f0a

Skrevet

Ja, de kan kreve dokumentasjon på fravær. Så enkelt er det

Skrevet

Forstår noen spør. Spesielt sommer. En del er "syk" da. Omgangssyke er ingen problem å få erklæring på. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er vel bare ditt problem? Og jeg ville bare ringt legen. Evt kry eller noen andre legetjenester på nett. 

Hvordan kan de på nett vite at ts sitt barn er sykt? 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvordan kan de på nett vite at ts sitt barn er sykt? 

De ser det på filmen/hører det. Men alt er jo tillitsbasert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...