AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #1 Skrevet 27. juni 2023 Hei! Med 8-9 års heltid arbeid bak meg dekker jeg dette kravet, men hva slags dokumentasjon skal sendes? Rekker attester fra tidligere arbeidsgiver? Der står det at jeg har vært ansatt i 100 prosent stilling med fra og til dato. (8 år). Er det noen her som har vært gjennom samme søknadsprossessen som vet? En kompis mener at timeantall osv må stå, men noe slikt papir har jeg ikke. Burde vel rekke med signerte attester? Anonymkode: e8496...fb2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #2 Skrevet 27. juni 2023 Jeg kan ikke huske å ha sendt noe attest. Kanskje de ser i AA-registeret og var fornøyd med det. Utover det så var søknadsprosessen som mener jeg å huske, det var i hvert fall ikke store greiene. Men, jeg ble tatt ut til kontroll da jeg begynte ved universitetet. "Tilfeldig" kontroll, men noe påfallende at samtlige av oss som var der på grunnlag av 23/5 og lignende tilfeller ble tilfeldig valgt ut Kontrollen besto i at jeg måtte vise frem originaler, tror faktisk det kun var kompetansebeviset jeg måtte vise. Hvis jeg viste attest fra forrige jobb (10 års arbeidsforhold), så sto det ingenting om timeantall der, men bare en stillingsprosent (selv om jeg hadde timelønn). Anonymkode: af9d9...f58 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #3 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg kan ikke huske å ha sendt noe attest. Kanskje de ser i AA-registeret og var fornøyd med det. Utover det så var søknadsprosessen som mener jeg å huske, det var i hvert fall ikke store greiene. Men, jeg ble tatt ut til kontroll da jeg begynte ved universitetet. "Tilfeldig" kontroll, men noe påfallende at samtlige av oss som var der på grunnlag av 23/5 og lignende tilfeller ble tilfeldig valgt ut Kontrollen besto i at jeg måtte vise frem originaler, tror faktisk det kun var kompetansebeviset jeg måtte vise. Hvis jeg viste attest fra forrige jobb (10 års arbeidsforhold), så sto det ingenting om timeantall der, men bare en stillingsprosent (selv om jeg hadde timelønn). Anonymkode: af9d9...f58 Ok De 8 årene jeg har attest på er fra et arbeidsforhold i Sverige så det tror jeg ikke man finner i AA-registeret, men har attest. Anonymkode: e8496...fb2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #4 Skrevet 27. juni 2023 https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/ Du må dokumentere løna arbeid med arbeidsattest der det står: startdato og sluttdato for arbeidsperioda og kor stort omfang stillinga hadde, i timar per veke eller i stillingsprosent og fullt namn til bedrifta og fullt namn og stilling til den som har signert attesten og dato for utferding av dokumentet Du må dokumentere minst 5 års fulltids arbeidspraksis og/eller utdanning. Med «5 års fulltid» meiner vi at all den praksisen og utdanningen du har, må utgjere 5 års fulltid til saman. All utdanning og praksis du har, blir rekna saman når du søkjer opptak og når du har sendt inn dokumentasjonen din. Ein fulltidsjobb blir rekna som 37,5 timar i veka. Viss du til dømes har jobba to år i 50 % stilling, vil dette tilsvare eitt år. Lønnet arbeid, selvstendig næringsdrivende, læretid i bedrift, frivillig arbeid, omsorgsarbeid, vgs, folkehøgskole og fagskole, annet utdanning (fulltid eller minst et år deltid), militær- og siviltjeneste, nedsatt arbeidsevne telles som praksis og dekker 5-års praksis kravet. Den viktigste at du laster opp dokumentasjon som viser tid. For å garantere, du kan laste opp alle dokumentasjon du har. Anonymkode: 87662...c80 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #5 Skrevet 27. juni 2023 Jeg måtte dokumentere tidligere jobb med attester som viste til prosentandelen jeg jobbet som var alt fra 50-100% stilling - helt til jeg kunne vise til 5 års fulltidsjobb. Anonymkode: 98f9f...380 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #6 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg måtte dokumentere tidligere jobb med attester som viste til prosentandelen jeg jobbet som var alt fra 50-100% stilling - helt til jeg kunne vise til 5 års fulltidsjobb. Anonymkode: 98f9f...380 Ok. Da burde min attest fungere? Står at jeg har jobbet 100 prosent i tiden mellom 2011-2019 Anonymkode: e8496...fb2 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #7 Skrevet 27. juni 2023 Tillegg spørsmål, hvis jeg har bestått Vgs og tatt en bachelorgrad på universitet, trenger jeg å dokumentere noe for å bli målt på 23/5 regelen? (Er over 23 år gammel). Teller ikke høyere utdanning også? Anonymkode: 2b373...336
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #8 Skrevet 27. juni 2023 Jo, høyere utdanning teller. Anonymkode: 089a8...e4a
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #9 Skrevet 27. juni 2023 Det holder. Jeg hadde 0%-stilling, og la derfor 24 sider med innlogging i systemet signert fra arbeidsgiver 🤣 Det tilsvarte ca tre år i fulltidsjobb og så hadde jeg to år med studier i tillegg. Anonymkode: df050...3a5
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #10 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Det holder. Jeg hadde 0%-stilling, og la derfor 24 sider med innlogging i systemet signert fra arbeidsgiver 🤣 Det tilsvarte ca tre år i fulltidsjobb og så hadde jeg to år med studier i tillegg. Anonymkode: df050...3a5 Haha, tviler på at de saksbehandlen gadd å gå gjennom det Anonymkode: 2b373...336
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #11 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Haha, tviler på at de saksbehandlen gadd å gå gjennom det Anonymkode: 2b373...336 at saksbehandleren* Anonymkode: 2b373...336
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #12 Skrevet 27. juni 2023 Benytt heller på dass 24/7-regelen. en hemmelig snarvei til høyere udatanesele Anonymkode: 32fc9...585
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #13 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Haha, tviler på at de saksbehandlen gadd å gå gjennom det Anonymkode: 2b373...336 Jeg tviler også på det, men det ble godkjent uten kontrakt ☺️ Anonymkode: df050...3a5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå