Gå til innhold

Bilstolmafiaen. Hva finner du irriterende?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte jeg skulle melde meg inn i en bilstolgruppe på Facebook. Dum som jeg var trodde jeg at jeg kom til å lære noe fornuftig. Jeg er egentlig bare satt ut og litt forskrekket over hvor rablende gale enkelte foreldre er. Jeg holder kjeft og sier ikke et ord i gruppene. Håper flere tenker som meg og vil være med på en utblåsning 😝 hva irriterer deg med bilstolmafiaen?

- Folk plasserer 9-10 år gamle barn i bakovervendt sete. Det er helt greit at sikkerhet er viktig, men når ungen din blir mobbet fordi «sikkerhet først» så bør du faktisk gå litt i deg selv og se om du kan fire litt på kravene. 

- Det er kun tre sorter bilseter som gjelder og alt annet enn det er bare noe dritt. Man må bare finne penger til de spinndyre merkene. At de andre setene er godkjente i Norge betyr ingenting. Du er en rævva forelder hvis du ikke bruker flerfoldige tusen på bilsete. 

- Hvis noen våger å spørre om et forovervendt bilsete til 6-åringen sin kan vedkommende glemme å få svar på det hun lurer på og vil bli nedrent av henvisninger til de tre sosialt aksepterte bakovervendte merkene. Pluss en drøss kommentarer om halshogging av unger og at det er aaalt for tidlig å sitte forovervendt. 

- Skal du til syden med tre unger på slep så bør 70% av bagasjen din utgjøre bilseter til ungene. Og hvis det lille lokale taxiselskapet ikke har isofix, bør du sende en sint klage til reiseoperatøren. 

- Sikkerhet er viktigst og går foran alt. Derfor er det helt ok å nekte barnehageungen din å være med de andre på en tur med mindre barnehagen monterer bilsetet til ungen din med isofix og sender bilde av belteføringen før avreise. Fire-åringen må ha forståelse for at det ikke ble lekepark i dag for sikkerhet er tross alt viktigst. 

- Postes et bilde av en unge i et bilde av en unge i et bilsete så er det helt garantert noe som er livstruende feil. Det forekommer aldri at sete og unge er på rett plass/rett størrelse, rett belteføring…. Og er det ikke for eksempel axkid minikid et eller annet så er setet du har valgt noe dritt.

puh. Andre?😅

Anonymkode: 29740...eb4

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har iIkke sett 10-åringer bakovervendt der jeg

det med barnehage er fornuftig å jeg gjorde det samme selv

å ha med bilstol til syden er selvsagt 

det eneste som irriterer meg er det med å spørre om beltestol , det er like krise hver gabg noen gjør

Anonymkode: 03c91...330

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Uff ja, kjenner til dette. Bruker man et godkjente sete, men snur ungen før han er 8 år, er man en uansvarlig forelder som "har råd til å miste et barn". 
De eneste som er galere, er medlemmene i hamstergruppa. Jeg meldte meg ut derfra også. 

Anonymkode: 179be...dc6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Har iIkke sett 10-åringer bakovervendt der jeg

det med barnehage er fornuftig å jeg gjorde det samme selv

å ha med bilstol til syden er selvsagt 

det eneste som irriterer meg er det med å spørre om beltestol , det er like krise hver gabg noen gjør

Samme her. Syns det er skummelt hvor mye folk setter komfort foran sikkerhet. Men tenker at mange kanskje ikke hat vært i en ulykke. Merker iallfall at de som nevner at jeg er hysterisk holder munn om jeg nevner at jeg har opplevd en dødsulykke på motorveien.

Anonymkode: e7865...dd9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Eneste jeg reagerer på i bilstol gruppa er at de aldri får hjelp til å finne fremover vendt sete. 

Våre er for små til å snues enda,men håper jo når den til kommer at det går an å få hjelp.

Anonymkode: c52b3...161

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Altså, jada, Bilstoler-gruppa på FB er "variabelt hyggelig" 😅 men føler at beskrivelsen til TS er også overdreven og komisk. 

• folk plasserer sine 8 år gamle unger i bakovervendt baksete bare for å vise visuelt og uten enhver tvill, at din "veldig stor" toåring eller treåring, kan definitivt fortsatt få plass i bakovervendt bilsete.
  • jada, det er noen merker og modeller som er veldig populære. Ikke minst fordi de største "influensere" har fått de sponset, og nå reklamerer for de. Men det er massevis imellom den dyreste Britax fra Barnas Hus, og kjøpe en bilsete til 600 kr fra Biltema/Monter. De siste er ikke god å sitte i engang.
  • Har ikke opplevd det om 6-åringer. Men "min store" 3-4-åringer ja, folk kan være krasse. Og egentlig helt greit, disse burde fortsatt sitte bakovervendt
  • angående barnehagen og reiser. Det er bare at ikke alle bor i Stor Oslo, der barnehage-taxier kjører aldri over 40 kvm, eller barna tar kollektiv, buss som kjører 30 kv/t. Det er plasser i Norge der maxi-taxien med barnehagebarn skal ut på motorvei og i 80 kvm/t, ja, disse burde sitte i bilstoler/bilputer! Rart at det ikke er standard krav ennå, men det kommer nok snart.

Anonymkode: 73514...541

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

At noen barn faktisk er store, ikke bare "store" / litt over snittet.

Her er 9-åringen 172 og 12-åringen 193 = de var ikke bare et par cm over snittet da de var yngre heller. 

Nei, jeg fikk faktisk ikke brettet min 7-åring på 150ish inn i en bakovervendt bilstol. Nei, jeg driter ikke i sikkerheten fordi jeg snudde barna før skolealder.

Anonymkode: b95df...0f2

• Liker 3
Skrevet

Noen er bare helt besatt på dette med merke på seter, og bakovervendt/ikke bakovervendt. 
Det som er er at alle burde ha sittet bakovervendt, særlig små voksne damer. Bestemor på 154 cm med beinskjørhet burde også ha sittet bakovervendt i axelkid ett eller annet. 
Ja, er enig i at barna er det kjæreste vi har. Men farer lurer overalt, og hvis man blir overopphengt i akkurat dette med bilsikkerhet kan man overse noe annet som er farlig. 
Det er ikke så veldig trafikksikkert med en sur og bilsyk unge i baksetet. 
Og hvis det blir så ekstremt at man ikke våger å sende barna med venner og på aktiviteter på grunn av angst for bilsikkerhet, har jo det også sine klare ulemper. 

Vi skal leve også, ikke bare overleve. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Sikkerhet for barn er viktig, men de det er sant at de kan bli for ekstremt noen ganger.
Min erfaring er at flere "eksperter" på bilstoler bruker mer jungeltelegrafen som kunnskapsgrunnlag og ikke forskning.

Det er også den absolutte sikkerheten til barna som er viktig ved bilkjøring , bilstoler er bare en komponent av det. Ett barn i fremovervent sete i en stor moderne SUV sitte vesentlig tryggere en ett barn i bakovervent sete i en eldre småbil. Nå er det ikke alle som har råd til ett slikt kjøretøy, men fokuset på kjøretøyets sikkerhet glimrer som oftest med sitt fravær.

• Liker 3
Skrevet
Gregarious skrev (1 minutt siden):

Sikkerhet for barn er viktig, men de det er sant at de kan bli for ekstremt noen ganger.
Min erfaring er at flere "eksperter" på bilstoler bruker mer jungeltelegrafen som kunnskapsgrunnlag og ikke forskning.

Det er også den absolutte sikkerheten til barna som er viktig ved bilkjøring , bilstoler er bare en komponent av det. Ett barn i fremovervent sete i en stor moderne SUV sitte vesentlig tryggere en ett barn i bakovervent sete i en eldre småbil. Nå er det ikke alle som har råd til ett slikt kjøretøy, men fokuset på kjøretøyets sikkerhet glimrer som oftest med sitt fravær.

Enig. Mye tunnelsyn ute og går. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samme her. Syns det er skummelt hvor mye folk setter komfort foran sikkerhet. Men tenker at mange kanskje ikke hat vært i en ulykke. Merker iallfall at de som nevner at jeg er hysterisk holder munn om jeg nevner at jeg har opplevd en dødsulykke på motorveien.

Anonymkode: e7865...dd9

Enig 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...