Gå til innhold

Hvilke krav setter du til barnehagen?

Anbefalte innlegg

Gjest LitenGjest
Skrevet

Ble litt nysgjerrig etter å ha lest tråden "Glad jeg ikke jobber i barnehage". Det er da en kjent sak at det finnes både gode og mindre bra barnehager. Men det kan av og til synes som om vi foreldre blir sett på som lettere hysteriske og vanskelige dersom vi kritiserer og stille krav til barnehagen. Barnehage (og skole) er med på å forme barna våre og influerer sterkt på oppveksten deres. Da må det vel være lov å stille enkelte krav, og i alle fall påpeke ting om det er noe som ikke fungerer? Selv har jeg hatt to barnehager. En veldig bra, og en mindre bra som vi i dag sliter med...

Hvilke krav setter dere til barnehagen deres barn går i?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt skal man stille krav til barnehagen - like selvsagt som at de stiller krav til foreldrene....

Barnas beste er et avgjørende tema - og dersom ikke foreldrene er fornøyd med barnehagen hvordan motivere barna for en lang dag der da og være okay med det selv???

Skrevet

Hmm, synes faktisk at ting har fungert veldig greit etter at vesla begynte i barnehagen så har ikke vært nødt til å tenke så alt for mye over krav. Det virker som det er en god og fin stemning blandt barna og de voksne og vi kommuniserer også godt med de voksne

Når det er sagt stiller vi selvfølgelig krav til at barnet blir ivaretatt:

- kledd godt for uteaktivitet

- vanlig sunn mat (i vår barnehage er det brødmat til lunch, varm mat en dag i uka og frukt hver dag.)

- skiftet på når de er våte

- at de voksne er oppmerksom og ser dersom barnet er utilpass/syk

- ellers at det er en hyggelig tone i barnehagen, lek, kreativitet og kosestunder

Gjest lilletroll
Skrevet

Jeg forventer forskjellsbehandling (i den betydning at barnet blir behandlet individuelt, fordi barn er forskjellige)

Jeg forventer oppmerksomme ansatte - som følger med på det som skjer, som ser om noe skjer, som kan følge barna aktivt opp.

Jeg forventer informasjon - hva skal skje, hva har skjedd, hva er relevant i forbindelse med mitt barn.

Jeg forventer godt humør - barnehageansatte har lov å ha en dårlig dag, men de har ikke lov å la det gå utover barna.

Jeg forventer fokus på god gammeldags folkeskikk!

Det skal sies at jeg for det meste er VELDIG fornøyd med barnehagen vesla er i!! Hun elsker barnehagen sin og det er få problemer. Er det noe vi reagerer på tar vi det opp og det er ikke noe problem lenger! SÅNN bør en barnehage være.

Skrevet

Jeg forventer at personalet skal ha god dialog med foreldrene.

Er det vikarer synes jeg det er viktig at de tar kontakt og hilser på deg.

Det er viktig at barnet får nødvendig hjelp med dosituasjon og lærer seg god hygiene.

At barna lærer gode bordmanerer. Får servert god og sunn mat.

Når de skal ut må bekledningen passe været, slik at barnet holder seg varmt og tørt. Vi foreldre må også være flinke å sørge for nok skifttøy.

Barnehagen bør satse på mye utetid og turer, slik at barna kan få et godt forhold til uteaktiviteter.

Barnet må lære å mestre sosialt samspill med andre barn. Jeg forventer at personalet tar tak i situasjoner der barnet blir mobbet eller satt utenfor leken, eller der barnet er den som mobber eller stenger et barn ute av gruppen.

Fokus på kreative inneaktiviteter, der barnet kan male, forme og lage ting som kan f.eks. settes på utstilling.

Jeg ønsker at barnehagen ikke bare skal være et sted jeg plasserer datteren min når jeg er på jobb. Men en plass hvor hun kan oppleve humor og ha det gøy. Få lov å utvikle seg kreativt, motorisk og sosialt.

Dette mener jeg hun får i barnehagen hun er nå. Det er en bedriftsbarnehage med litt ekstra midler, og det merker jeg på aktivitetene barna får være med på. Så vi er storfornøyd med barnehagen og personalet! :)

Men selvfølgelig er det alltid ting som går annt å pirke på som kan forbedres, men slik er det over alt.

Gjest LitenGjest
Skrevet

Det er slike ting som lilletroll og Fru Blå vektlegger jeg mener er viktig også.

I vår nåværende barnehage har det vært litt problemer som vi har prøvd å få orden på bl.a. gjennom samtaler. Det gjelder dette med å se det enkelte barn, få til en god gruppedynamikk, at personalet engasjerer seg, hjelper barna til å utvikle empati osv. Stort sett alt det som hører med utover at barnehagen er en "oppbevaringsplass".

Blandt annet ga vi beskjed om at vi (+ to andre foreldrepar) hadde observert at et barn hadde blitt plaget ved flere anledninger (ikke vårt eget). Etter vår mening sa vi fra på en ordentlig måte (har selv jobbet med barn), men fikk tilbakemelding om at de ikke syns noe om slik "innblanding", det var tross alt profesjonelle mennesker som jobbet i en barnehage. Mannen min ble faktisk skikkelig sint over dette.

Samtidig vil jeg si at vi var superfornøyd med vår første barnehage, og jeg sender en stor honnør til alle flinke styrere, førskolelærere og assistenter. Dere gjør en kjempejobb med barna våre!!

Gjest christineemily
Skrevet (endret)

1)Jeg forventer informasjon om hva som skjer i barnehagen

og informasjon om hva som skjer rundt mitt barn spesielt.

2)Jeg forventer alle barn er synlige, -at de fanger opp hvert enkelt barns behov.

3)At de møter oss i garderoben og hilser på barnet på morgenen.

4)Og at personalet tar seg tid til en liten prat når vi henter, - om hvordan barnets dag har vært.

5)At barna er masse ute + går turer.

6)At de er godt påkledd, og blir skiftet på når de blir våte, trenger ny bleie, etc.

7)Sunn & god mat.

8)At de lærer empati og grunnleggende folkeskikk gjennom lek, samlingsstund, etc.

9)At forholdene er lagt til rette både ute & inne for kreativ lek , - i forhold til lekeapparater & leketøy.

10)At de får utfolde seg kreativt med hobbyting, - som maling, tegning & andre syssler.

Må avslutte med å si at jeg er mer en fornøyd med den barnehagen vår yngste går i! Makan til barnehage tror jeg man skal lete lenge etter :-D !!!

Endret av christineemily
Gjest StoreSky
Skrevet

Jeg er førskolelærer og avdelingsleder i en barnehage.

Må si det er bra å lese her :-)

For det er faktisk de samme målene vi har som personale som foreldrene har! Men det er sjeldent/aldri det kommer frem fra foreldrene så tydelig som her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...