AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #1 Skrevet 27. juni 2023 Vi har ei jente på tre år. Jeg er norsk, mannen fra et søreuropeisk land (Spania). Vi besøker familien hans hvert år, i flere uker i strekk. Nå som datteren vår er mindre avhengig av oss, har hun vært sammen med farmoren ved et par anledninger. Dette er bare positivt, da de knytter viktige bånd. Da de skulle ut og kjøre, ba jeg mannen sjekke at det er barnesete installert i bilen. (Farmoren har et annet barnebarn på samme alder som hun passer i blant). Han hadde spurt moren sin, men ikke sjekket selv. Da de kom hjem, var jeg ute i oppkjørselen, og så at datteren vår hang i beltet nærmest, da hun hadde sovnet (hun gråt, så farmoren kjørte henne hjem igjen). Det viste seg at datteren vår satt i et for stort bilsete, fremovervendt og sikret kun med vanlig bilbelte. Selve bilstolen var ikke festet i bilen i det hele tatt. Farmor var ikke klar over at bilstoler skulle festes. Hun har isofix, så mannen fikset dette med en gang. Likevel kjennes det ikke greit ut i det hele tatt. Et annet problem er kostholdet. Datteren vår blir foret med kjeks, donuts, sjokolademelk, chips og enda mer kjeks. Mannen min bryr seg ikke. Jeg har ikke sagt noe, men ble irritert på mannen da han dro med datteren og moren sin på en dagstur, og de kun ga kjeks til datteren vår på turen. Jeg hadde sendt med bananer og en matpakke (grovbrød med pålegg) som ikke ble rørt. I løpet av denne ferien har datteren vår fått to barbiedukker i gave. Koselig med gaver, for all del, men barbiedukker? Hun er tre år. Og det er jo forsket på hva lek med barbiedukker gjør med selvbildet til jenter. Bør jeg si noe? La det passere? Vi kommer til å dra hit hver sommer fremover, så dette er ikke et engangstilfelle. Å snakke med mannen er lite vits i, han bare trekker på skuldrene og synes jeg overreagerer (bortsett fra det med bilstolen, det tok han like alvorlig som meg). Jeg er sikkert litt hønemor. Men vi har bare henne, og vi kan ikke få flere barn. Hun var veldig ønsket. Anonymkode: 61002...1ce
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #2 Skrevet 27. juni 2023 Akkurat det med babiedukkene synes jeg var litt overdrevent av deg, men kostholdet synes jeg du burde prate litt med mannen din om. Helt greit med utskeielser om sommeren, men mat først. Bilstol saken høres det ut som om dere er enige om. Anonymkode: 7fdfa...8bb 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #3 Skrevet 27. juni 2023 Fysisk sikring i bil skal du selvsagt ikke ignorere. Det er livsfarlig. Det med søtsaker og dukker, derimot, er et piss i havet. Virkelig. Hun tar ikke skade av for mye sukker når det er snakk om en liten ferie. Det er hverdagen som er viktigst, ikke den dagsturen med farmor. Samme med dukker. Du lar henne leke med dukken, og om den plager deg, så fjern den diskret når hun går lei den (og det gjør hun nok). Det er ikke bare ditt barn, faren skal også ha noe å si. I tillegg vil du ha et godt forhold til de som står barnet nært. Da svelger man noen kameler, på det som ikke går direkte på at dette er faktisk skikkelig farlig. Her forer også besteforeldrene ungene med alt for mye sukker, og kjøper alt for mye gaver. Det lar vi fare. Det er ikke SÅ ofte de ser dem, og da overlever de helt fint litt for mye sukker noen dager, når de spiser sunt hjemme og i bhg i hverdagen. Samme med gavene. Det vi er streng på, er sikring i bil, at man er forsiktig med varme drikker (her har morfar måttet få skarp tilsnakk og klar beskjed om at han ikke respekterer reglene om at han ikke setter seg og drikker kokvarm te med barnet på fanget, får han ikke være alene med barnet), sikring av vaskemidler og kniver og slikt. Anonymkode: 5346f...d81 8
Rosa Dartle Skrevet 27. juni 2023 #4 Skrevet 27. juni 2023 Her bør du velge dine kamper med omhu. Tror vi alle står i noen sånne, selv om sikkert kulturforskjellene er enda større. Prioriter sikkerhet, altså det som kan være fatalt. At noen fores med mengder med kjeks i ferier er selvfølgelig ikke bra, men det vil sannsynligvis heller ikke gjøre stor skade annet enn kvalme. Kom f.eks fram til at hun må spise vanlig mat først, og deretter kan hun få andre ting. Går hun opp har dere noe konkret du kan vise til. Det som derimot kan medføre skader og ulykker må dere selvsagt diskutere, og du må ta ansvar dersom ingen andre gjør det. Gaver man ikke liker, det tenker jeg at jeg ville anført som en kamel man må svelge. Ungene vil alltid få gaver man kanskje ikke liker så godt (her var det NERF) da gutten var ganske liten, men viktig å ikke ta fra besteforeldre og andre glede over å gi akkurat det de ønsker. 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #5 Skrevet 27. juni 2023 Fremoverlendt stol; slik er det i Spania. Du og mannen får ta med eget. Glemt isofix; det bør dere som foreldre sjekke. Forstod selv at det var en ny greie for våre foreldre. Søtsaker; du må jo si fra. Farmor er fornøyd, far er fornøyd. De er ikke tankelesere. Men kjeks og druer noen dager i året er ok. Barbie; virkelig, la det gå. Anonymkode: d90bc...e9e
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #6 Skrevet 28. juni 2023 Takk for innspill!! Lar det ligge, bilstolen er skikkelig festet nå uansett, og det var jo det viktigste. I dag fikk hun to store godteriposer av en eldre slektning-de er pakket langt vekk i skapet, og blir ikke med hjem fra ferien😅 TS Anonymkode: 61002...1ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå