AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #1 Skrevet 27. juni 2023 Har ei på jobben som har vært sykemeldt i 2-3 måneder. Har allerede reagert på at hun virker svært lite syk de gangene hun har vært innom jobb. I forrige møtte jeg hun på festival, og der gikk det ikke akkurat rolig for seg. En festival er vel ikke noe det er naturlig for en sykemeldt å dra på? Spurte hun ikke om selve sykemeldingen, men ble rimelig sjokkert. Hun skulle også på en stor konsert i utlandet etter det jeg forstod. Ikke akkurat det første man ville gjort hvis man er syk. Begynner å lure på om det er for dårlig kontroll med sykemelding og slike ting i Norge.. blir egentlig kraftig provosert jo mer jeg tenker over dette. Anonymkode: 41840...d39 3 5
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #2 Skrevet 27. juni 2023 Vet du noe om årsaken til at hun er sykmeldt da? Anonymkode: 348f8...934 35
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #3 Skrevet 27. juni 2023 Hun er sikkert en av dem som «sliter litt psykisk» eller noe…, Anonymkode: feaa5...27d 12 3
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 Populært innlegg #4 Skrevet 27. juni 2023 Pass dine egne saker. Anonymkode: 27c26...fff 42 20
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 Populært innlegg #5 Skrevet 27. juni 2023 Hva om hun har kreft, har begrenset med levetid, og bare vil gjøre noen morsomme ting før livet er over? Du vet ingenting. Leger gir ikke lange sykemeldinger uten grunn. Du er sneversynt og bør bruke energien din på andre ting. Anonymkode: 3991b...ae1 60 8
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #6 Skrevet 27. juni 2023 Kanskje hun er utbrent eller deprimert eller noe. Da blir man ikke bedre av å være isolert hjemme. Anonymkode: 4b56f...505 27 1 4
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #7 Skrevet 27. juni 2023 Jeg er en «sånn en». Ser veldig frisk ut, særlig når jeg er innom kontoret. Godt å føle seg fresh når man skal dit. Virkeligheten er at jeg har angst, depresjon, ocd, autisme og tilbakevendende ryggproblematikk. Du har ingenting med hva kollegaen din foretar seg under sykemelding så lenge hun ikke utøver lønner arbeid andre steder. Anonymkode: f63af...526 18 6 11
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #8 Skrevet 27. juni 2023 Dette angår ikke deg i det hele tatt så det trenger ikke du å tenke på Var selv sykemeldt for depresjon og utbrenthet i et par mnder, og var aktiv under denne perioden for å bedre den psykiske helsen min. Tror du man blir fortere frisk av å sitte inne og isolere seg når man sliter psykisk? Pass på dine egne saker du. Anonymkode: 8dc85...caf 19 3 2
Rotemor Skrevet 27. juni 2023 #9 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er en «sånn en». Ser veldig frisk ut, særlig når jeg er innom kontoret. Godt å føle seg fresh når man skal dit. Virkeligheten er at jeg har angst, depresjon, ocd, autisme og tilbakevendende ryggproblematikk. Du har ingenting med hva kollegaen din foretar seg under sykemelding så lenge hun ikke utøver lønner arbeid andre steder. Anonymkode: f63af...526 Ja, det er ganske vanlig for folk med depresjoner at de har det moro iblant. Eller flykter fra tilværelsen som det også heter. Folk som blander seg på denne måten som TS gjør, forstår for lite av for mye. 8 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #10 Skrevet 27. juni 2023 Vel, kanskje hun trenger gå på fylla for å håndtere en dårlig psyke eller at hun har fått en alvorlig fysisk sykdom? Anonymkode: 10d03...74b 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #11 Skrevet 27. juni 2023 Jeg er også sykmeldt fra fødselspermisjon og far har tatt over permisjonen min. Jeg har mange år med overgrep fra nær omsorgsperson bak meg og sliter med tvangstanker og ocd som spesielt trigges av barnegråt. Når babyen gråter så spiller jeg av detaljerte videoer i hodet mitt av at hun blir voldtatt, og dagene hjemme preges av tvangshandlinger og tanker for å unngå at babyen gråter. Går i terapi hos spesialist-team og har det i bunn og grunn helt jævlig. Jeg fungerer ekstremt godt sosialt da dette gjør at jeg føler meg tryggere. Da har jeg folk å snakke med som gjør at tankene mine får litt pause. Uten babyen i nærheten fungerer jeg helt optimalt, men sliter veldig hjemme. Jeg kunne ikke fungert i jobb nå da jeg likevel er ganske ustabil, plutselig kan få panikk og blir værre hvis jeg er sliten eller stresset. Jeg skal også en dag på festival når babyen er 6 mnd gammel. Poenget er; du aner virkelig ikke hva som foregår i livene til folk og burde strebe etter å være smartere enn hva du framstår som. Mitt eksempel er bare en liten fisk i et stort hav. Anonymkode: 1da95...72d 6 24 1
mannssjåvinistisk Skrevet 27. juni 2023 #12 Skrevet 27. juni 2023 Kjenner jeg blir kraftig provosert av sånne som deg. Det er mange grunner til å bli sykemeldt, ikke bare fysisk helse. Hvis hun er sykemeldt for psykisk helse skal jeg love deg at hun blir fortere frisk av å være med venner og oppleve ting enn å sitte inne og råtne. Slutt å være så jævla fordomsfull og la henne være du. Legen har godkjent sykemeldingen av en grunn, og den grunnen har du absolutt ingenting med. 25 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #13 Skrevet 27. juni 2023 Dette bare understreker det jeg mener om at ALT for mange snylter på staten i dette landet. Fy f.... Anonymkode: ef287...24d 9 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #14 Skrevet 27. juni 2023 mannssjåvinistisk skrev (Akkurat nå): Kjenner jeg blir kraftig provosert av sånne som deg. Det er mange grunner til å bli sykemeldt, ikke bare fysisk helse. Hvis hun er sykemeldt for psykisk helse skal jeg love deg at hun blir fortere frisk av å være med venner og oppleve ting enn å sitte inne og råtne. Slutt å være så jævla fordomsfull og la henne være du. Legen har godkjent sykemeldingen av en grunn, og den grunnen har du absolutt ingenting med. Og jeg blir kraftig provosert av sånne som deg, som skal forsvare den minste snue. Anonymkode: ef287...24d 6
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #15 Skrevet 27. juni 2023 Jeg er også en "sånn". Har hjernesvulst og blir ekstremt svimmel av å jobbe, både å holde konsentrasjonen oppe og møte andre mennesker. Ingen andre enn de nærmeste vet det. Jeg kan fint gå tur, på konsert osv så lenge jeg slipper å konsentrere meg over lengre tid. Anonymkode: ecaab...6eb 12 15
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #16 Skrevet 27. juni 2023 Pass på dine egne saker, og bruk energien på noe annet 😊 Du vet ikke hva hun sliter med. Jeg er på vei til å bli ufør, fordi jeg har ikke arbeidsevne p.d.d. Både veileder og psykolog er enig. Likevel oppfordrer psykologen min meg til å være aktiv og leve livet. Det hjelper ikke å sitte inne. Så i perioder reiser jeg til utlandet, drar på konserter/festivaler, går på cafe etc. Men så er det disse periodene, der sykdommen stormer som verst. Da er jeg sengeliggende. Det er ikke vår feil at arbeidslivet ikke er tilrettelagt for oss som er syke. Jeg er i hvertfall avhengig av en jobb som kan gi meg frihet, og der jeg kan komme og gå når jeg ønsker og har behov for det. Det er like relevant for de som er sykemeldt. La hun få gjøre som hun vil, du er ikke legen hennes. Anonymkode: 531f2...5e0 7 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #17 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Har ei på jobben som har vært sykemeldt i 2-3 måneder. Har allerede reagert på at hun virker svært lite syk de gangene hun har vært innom jobb. I forrige møtte jeg hun på festival, og der gikk det ikke akkurat rolig for seg. En festival er vel ikke noe det er naturlig for en sykemeldt å dra på? Spurte hun ikke om selve sykemeldingen, men ble rimelig sjokkert. Hun skulle også på en stor konsert i utlandet etter det jeg forstod. Ikke akkurat det første man ville gjort hvis man er syk. Begynner å lure på om det er for dårlig kontroll med sykemelding og slike ting i Norge.. blir egentlig kraftig provosert jo mer jeg tenker over dette. Anonymkode: 41840...d39 Man skal være litt forsiktig med å anta så mye. Mange av de som er mest alvorlig syk på ulike måter, ser kanskje friskest ut når de først er ute og du treffer dem. Så du er helt blottet for innsikt i hva sykdommen innebærer for det menneske Med slike holdninger som dine, påfører du i tillegg bare skam utover den skammen de allerede føler på for å være sykemeldt. De vanligste samtaletemaene i Norge er jo også jobbrelatert. Så det er ingen gøy posisjon å være i. Å hele tiden måtte føle at andre betviler hvorfor man ikke jobber for øyeblikket, men kan gjøre andre ting. det er også flere leger som under ulike sykdomsperioder virkelig oppmuntrer til å gjøre lystbetonte ting i så stor grad man orker. Ja faktisk prioritere den type ting ovenfor andre ting. for det er kanskje akkurat det som gjør et menneske frisk. jeg syntes det er trist at du omtaler det så nedlatende, og er med på å bidra til å stigmatisere enda mer. Hvis du noen gang selv opplever alvorlig sykdom fysisk eller psykisk som ikke syntes for andre så kanskje du får en større forståelse for hvordan det faktisk føles. At ingen kan se du er syk, og dømmer deg på den måten du selv gjør. Anonymkode: c3492...29c 6 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #18 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Kanskje hun er utbrent eller deprimert eller noe. Da blir man ikke bedre av å være isolert hjemme. Anonymkode: 4b56f...505 Man kan nok bli det. Det er ikke likt for alle. Anonymkode: 2504f...111
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #19 Skrevet 27. juni 2023 Jeg har vært sykemeldt to ganger i løpet av mine snart 20 år i arbeidslivet. Begge ganger pga depresjon. Noe av det verste man kan gjøre når man lider av depresjon, er å mure seg inne. Det å komme seg ut, oppleve glede i livet, er en del av behandlingen. Å reagere på at folk som er sykmeldt for depresjon er på festival, er like idiotisk som å reagere på at en som er sykmeldt for vondt i ryggen trener hos fysioterapeuten... Anonymkode: 798e2...4a5 7 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #20 Skrevet 27. juni 2023 Det du skriver er grunnen tillat jeg nesten ikke turte å gå ut av døra i starten når jeg ble sykmeldt første gang fra jobb. Jeg fikk tilogmed stadig kommentaren fra sjef og kollegaer når jeg var innom, at jeg så frisk ut. Jeg var sykmeldt pga kronisks betennelse i begge armer og hele armene. Smertefullt og ikke mulig å jobbe. Men jeg kunne da fint gå ut fordet. Man skal være forsiktig med å dømme ting man ikke vet noe om. Det kan ligge så mye bak, som er en sak mellom den som er syk og legen. Ikke du. Anonymkode: 7f415...8e9 8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå