Gjest gjesta Skrevet 12. januar 2006 #1 Skrevet 12. januar 2006 Hva er mest nøyaktig? Tok el tester for å finne ut når jeg hadde el- (billigteste) Hvordan er det med temp.måler (babyornot)? Måler temp og når den stiger får man el? Er det noen av alternativene som er bedre, mer nøyaktig? Kanskje best å bruke begge deler?
Malama Skrevet 12. januar 2006 #2 Skrevet 12. januar 2006 El tester viser at kroppen forbereder el, men kan ikke bekrefte om den fat sted. Temperturen viser ikke at el nærmer seg, men bekrefter at den ahr funnet sted. Hva som passer for deg avhenger litt av hva du lurer på, NÅR du har el, eller OM du har el, eller for mange er gjerne en kombinasjon fint. For, de viser altså ikke det samme i det hele tatt, men to forskjellige ting.
Gjest gjesta Skrevet 12. januar 2006 #3 Skrevet 12. januar 2006 Nå, disse mnd vil jeg gjerne vite når jeg har el, litt før.. og hvilken dag. Sånn at vi er forsiktige fram til vi begynner å prøve om noen mnd Jeg hadde el sist syklus på dag 15. Så jeg regner med den ligger på dag 15 denne syklusen og, er vel mest sannsynlig? Jeg har regelmessig mens nå, ca 30 dager.
Malama Skrevet 12. januar 2006 #4 Skrevet 12. januar 2006 Men når det gjelder forsintighet så er det vel vel så viktig å vite AT den fant sted? Joda, dag 15 er kanskje mest sansynlig, dersom du har stabile sykluser. Men derosm det skulle skje, at kroppen din forbrederer seg, du får positiv tes, men så skjer det noe, stress, småsyk, eller bare tilfedlig og kroppen "ombestemmer" seg, du får ikke el likeel (men kankje kommer den en uke senere) så vil ikke på noen måte el-testen vise at den IKKE skjedde, noe tempen gjør....
Gjest gjesta Skrevet 12. januar 2006 #5 Skrevet 12. januar 2006 ah, ok.. Takk for svar! Da er det best med begge deler egentlig Først el tester, og hvis den viser el er på vei, kan jeg jo sjekke med tempen
Malama Skrevet 12. januar 2006 #6 Skrevet 12. januar 2006 Å ta tempne hver morgen er igrunnen svært enkelt. Jeg vet mange bruker hetl vanlig digitalt febermål med to desimaler, mål "hvor du vil", i munnen, vaginalt eller rektakt, men hold deg til ett stedhver dag (ja, du vil neppe bruke samme termometer flere plasser uansett...) og bare norer deg temperaturen. plott inn på et regneark, eller bruk en prgramvare (fertilityfriend er gratis til å tegne graf med, ovusoft koster ikke allverden) og vips så har du oversikten over når det har skedd. Du må jo gjerne måle noen dager før el for å kunne fastslå AT den har steget etterpå, så jeg vil ikke anbefale å begynne tempingen først etter at el-testene har slått ut (med mindre du har tempte i lang, lang tid, og kjenner din egen kropp og temperaturer før og etter el, da kan du muligens for sånn "forsiktig men ikke sikker" registrering klare deg med noen få dager, men det har du jo ikke....)
Gjest gjesta Skrevet 12. januar 2006 #7 Skrevet 12. januar 2006 (endret) Jeg har el temp fra babyornot.. Høres lurt ut som du sier ja. Takk! Hva skulle jeg gjort uten deg? Endret 12. januar 2006 av Epica
Malama Skrevet 12. januar 2006 #8 Skrevet 12. januar 2006 Du hadde klart deg utmerket godt uten meg, helt sikkert
Gjest ¤Escada¤ Skrevet 13. januar 2006 #9 Skrevet 13. januar 2006 Når på døgnet er d best å tempe egentlig og hvor mye pleier tempen å stige ved eggløsning?
Malama Skrevet 13. januar 2006 #10 Skrevet 13. januar 2006 Det er bare en tid på døgnet å tempe, du skal måle temperaturen med en gang du våkner! Etter minst tre timers sammenhengende søvn, og til så likt klokkeslett som mulig hver dag. Det er basaltemperaturen du skal måle, og da må det gjøres slik, for straks du står opp, eller våkner holder så begynner dine bevegelser å påvirke temperaturen. Normalt stiger den 0,2-0,5°C ved el, og holder seg slik til mensen kommer, eller i rundtom 100 dager om du er gravid.
Gjest ¤Escada¤ Skrevet 13. januar 2006 #11 Skrevet 13. januar 2006 Hvis man da vanligvis har e temp på 36 el maks 36,5.... Og pluttselig har en temp på 37.. som fortsetter... Kan dette være tegn på graviditet da..?
Malama Skrevet 13. januar 2006 #12 Skrevet 13. januar 2006 altså.. dersom man normalt har 36 (sånn som meg) og den hopper opp til 36,5, da har man nok hatt EL. Dersom den hopper enda vider eopp til 37 har du enten feber (det hadde jeg den gangen jeg kom opp på 37 om morgenen) eller en "trifasisk graf" som KAN være et tegn på graviditet, men trenger ikke være det. Noen er gravide med trifasisk, andre er gravid uten trifasisk, og noen har trifasisk selv om de ikke er gravide, så det er dessverre ikke så gret å vite. Men dersom temperaturen holder seg høy i minst 18 dager er det ganske så sikkert at du enten er syk eller gravid. Men, innen 18 dager etter el har du sikkert testa uansett, sant?
Cathie Skrevet 15. januar 2006 #13 Skrevet 15. januar 2006 Jeg hadde en trifasisk kurve måneden før jeg ble gravid, men da jeg ble gravid holdt den seg bare lik.. gikk vel litt opp på dagen IKM.
Gjest epica ikke innl. Skrevet 17. januar 2006 #14 Skrevet 17. januar 2006 Du hadde klart deg utmerket godt uten meg, helt sikkert ← Så tempen ligger normalt rundt 36? Hvis den er på 37 har man hatt EL eller er gravid?
Malama Skrevet 17. januar 2006 #15 Skrevet 17. januar 2006 Altså.. MIN ligger rett over 36 før el (og ved 37 har jeg feber, rett og slett, jeg har lav kroppstemperatur og har aldri målt en morgentemp over 36.8, og da hadde jeg feber) De fleste hr en normaltemp som er høyere enn min da. Men det er ikke NIVÅET du skal se på, det er MØNSTERET. Når den stiger, og holder seg høy, da har du hatt el.
Gjest gjesta Skrevet 17. januar 2006 #16 Skrevet 17. januar 2006 Du hadde klart deg utmerket godt uten meg, helt sikkert ← Går det greitt å måle i munnen?
Malama Skrevet 17. januar 2006 #17 Skrevet 17. januar 2006 Jepp, så lenge du sover med munnen lukket (ikke er av slaget som sover med åpen munn, prater mye i søvene, eller snorker (har man åpen munn da?) så går det greit. Mål på samme sted i munnen hver dag (under tungen, mål på samme side hver dag også)
Gjest gjesta Skrevet 18. januar 2006 #18 Skrevet 18. januar 2006 Tok temp idag, 35,99. Og el testen var positiv. Så får jeg se om noen dager, om temp stiger
Pasha Skrevet 18. januar 2006 #19 Skrevet 18. januar 2006 atte... hovr kjøpte du tempraturmåleren hen epica? ser at dem har det på babyornot.no... men ser ikke om det er med en eller 2 desimaler. bør jo være 2
Gjest gjesta Skrevet 19. januar 2006 #20 Skrevet 19. januar 2006 denne kjøpte jeg http://babyornot.no/product_info.php/cPath/30/products_id/44
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå