Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har operert brystene totalt fem ganger, og fikk før første operasjon beskjed om at jeg ikke vil kunne amme. Dette er mange år siden, og er nå gravid. De fleste er veldig «å herregud, nå mister du jo viktig kontakt med babyen» og «stakkars deg» men for meg er dette egentlig et ikke-problem. Virker som andre reagerer kraftigere enn meg. Har noen opplevd å ikke kunne amme, hvordan løser man det i praksis? :) 

Anonymkode: c19e3...77b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har operert brystene totalt fem ganger, og fikk før første operasjon beskjed om at jeg ikke vil kunne amme. Dette er mange år siden, og er nå gravid. De fleste er veldig «å herregud, nå mister du jo viktig kontakt med babyen» og «stakkars deg» men for meg er dette egentlig et ikke-problem. Virker som andre reagerer kraftigere enn meg. Har noen opplevd å ikke kunne amme, hvordan løser man det i praksis? :) 

Du gir da flaske. Mye kontakt med barnet da også.

Ingen har noe med det uansett.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det går nok helt fint. Du får mye kontakt med flaske også. Du kan ha barnet inntil, se inn i øynene og ha kosestunder. Det er hva man gjør det til :hjerte:

Anonymkode: 4f9c4...ebd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har 3 barn. De første to ble ammet, men nr 3 får flaske fordi jeg har hatt en brystreduksjon hvor jeg har blitt frarådet å amme pga at flesteparten av melkegangene er avkuttet og det gir høy risiko for innkapsling og abcess.

Savner definitivt å amme.. Føler på alle måter at jeg mister litt nærheten med henne og jeg synes det er sårt at jeg som mamma ikke har den spesielle plassen i livet hennes mtp å være kilde til mat og det å være livsviktig for henne. Det er selvfølgelig en rekke fordeler fordi far kan stille opp, jeg har mer frihet og jeg slet enormt med ammingen generelt da jeg ammet.

Synes ikke fordelene er flere enn ulempene. Styr med flasker er skikkelig drit og frihet veier ikke opp for nærheten jeg mister.

Må bare trøste meg med at operasjonen var nødvendig for meg, og jeg skulle egentlig ikke ha flere barn. 

Anonymkode: 13fde...eef

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Begge mine to er flaskebarn, noe som var mitt valg. Det gikk veldig fint, man får knyttet seg fint til barnet sitt allikevel, og vi hadde mange hyggelige stunder sammen under mating. Blir jo litt mer styrete enn å bare dra frem puppen når baby skal ha mat, men med gode rutiner og god forberedelse, går det veldig fint. Brukte i underkant av to minutter på å lage i stand ei flaske :) 

Får jeg en baby til, blir også nummer tre flaskebaby. Det er faktisk helt okei å ikke amme, uansett grunn. 

Anonymkode: ce67b...e6b

• Liker 2
  • Hjerte 1
Gjest Chroma
Skrevet

Jeg ammet de første barna mine, kunne ikke amme siste pga brystkreft. Det gikk veldig fint, det ble mye nærhet utenom ammingene og det blir også nærhet når man mater med flaske. ❤️ 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har gitt flaske fra start. Får da masse nærhet uansett 🥰 det blir hva man gjør det til. Prøv å se det positive i det. Nå kan far ta babyen like mye som deg blant annet (her har det vært helt gull). 

man kommer fort inn i en rutine med vask og sterilisering av flasker. Kan virkelig anbefale deg å kjøpe en sterilisator (feks philips avent med tørkefunksjon) fremfor å koke i kjele, for med kjele må du passe på og sette alt til tørk etterpå, det slipper du med sterilisator. 

Anonymkode: 236a8...77b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

er ikke alle amming fungerer for og da er mme et fint alternativ. Man holder da ungen inntil seg og gir nærhet selv om man gir maten med flaske. Er ikke noe å reagere jraftig på. Fungerer amming så er det helt topp. Fungerer det ikke, nei da gjør man det beste ut av situasjonen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Frekt av folk å kommentere det sånn. 

Anonymkode: b8d04...26e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo mange som ikke ammer, av ulike grunner? 

Det er helt uproblematisk. Man gir barnet mme på flaske, enkelt og greit. Flaske i armkroken gir mye nærhet og kos, og kan være mer praktisk enn amming i mange tilfelle. 

Anonymkode: 1df34...a48

• Liker 3
Skrevet

Har 3 barn. De første to ble ammet, men nr 3 får flaske fordi jeg har hatt en brystreduksjon hvor jeg har blitt frarådet å amme pga at flesteparten av melkegangene er avkuttet og det gir høy risiko for innkapsling og abcess.

Savner definitivt å amme.. Føler på alle måter at jeg mister litt nærheten med henne og jeg synes det er sårt at jeg som mamma ikke har den spesielle plassen i livet hennes mtp å være kilde til mat og det å være livsviktig for henne. Det er selvfølgelig en rekke fordeler fordi far kan stille opp, jeg har mer frihet og jeg slet enormt med ammingen generelt da jeg ammet.

Synes ikke fordelene er flere enn ulempene. Styr med flasker er skikkelig drit og frihet veier ikke opp for nærheten jeg mister.

Må bare trøste meg med at operasjonen var nødvendig for meg, og jeg skulle egentlig ikke ha flere barn. 

hvordan hjelper dette ts som ikke har noe snnet valg? Best å fokusere på det positive. Barnet ditt har sikkert null problemer med det og er like glad i deg som de andre barna

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Frekt av folk å kommentere det sånn. 

Anonymkode: b8d04...26e

hvordan sånn?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Vi har gitt flaske fra start. Får da masse nærhet uansett 🥰 det blir hva man gjør det til. Prøv å se det positive i det. Nå kan far ta babyen like mye som deg blant annet (her har det vært helt gull). 

man kommer fort inn i en rutine med vask og sterilisering av flasker. Kan virkelig anbefale deg å kjøpe en sterilisator (feks philips avent med tørkefunksjon) fremfor å koke i kjele, for med kjele må du passe på og sette alt til tørk etterpå, det slipper du med sterilisator. 

å digget vår sterilisator. Jeg syntes det var gøy å sterilisere

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ungen får større sjanse til å knytte seg til far, siden han også kan gi barnet mat. 

Anonymkode: a1890...062

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg venter mitt første barn og er veldig spent på om jeg kan amme. Hadde mild form av tubulære bryster som ble korrigert med brystløft der areola + brystvortene ble flyttet og brystene fikk en mer normal rundere fasong. Er nå i uke 18 og så langt har ikke svangerskapet påvirket brystene, ikke størrelse og har ikke heller hatt vondt. Vet ikke hvor mye brystvev jeg har og om jeg klarer å produsere melk, men vil gjerne amme dersom det bare går an. 

Har ikke snakket om brysthistorikken min med legen min (ble operert i et privat sykehus), men antar at det er lite kunnskap om amming med korrigerte tubulære bryster så kan hende jeg må finne ut av det selv. 

Anonymkode: 51773...07c

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hva slags kutt ble det under operasjonen din? En såkalt lollipop-kutt, rundt areola og rett ned? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man mister ingen kontakt. Jeg har prøvd å amme alle mine tre uten hell. Er kos å gi flaske også :) enkelt er det også. Da vet du at ungen får mat, ungen er mer fornøyd, sover kanskje også lengre og bedre. Mitt tips er å ha mange flasker slik at du ikke trenger å stresse med vask og sterilisering flere ganger om dagen. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg venter mitt første barn og er veldig spent på om jeg kan amme. Hadde mild form av tubulære bryster som ble korrigert med brystløft der areola + brystvortene ble flyttet og brystene fikk en mer normal rundere fasong. Er nå i uke 18 og så langt har ikke svangerskapet påvirket brystene, ikke størrelse og har ikke heller hatt vondt. Vet ikke hvor mye brystvev jeg har og om jeg klarer å produsere melk, men vil gjerne amme dersom det bare går an. 

Har ikke snakket om brysthistorikken min med legen min (ble operert i et privat sykehus), men antar at det er lite kunnskap om amming med korrigerte tubulære bryster så kan hende jeg må finne ut av det selv. 

De med tubulære bryst kan ha prøblem med å produsere nokk, med eller uten operasjon. Du kan jo eventuelt delamme, det har jeg gjort en periode, men det ble litt stress til slutt. 

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (51 minutter siden):

hvordan sånn?

Vedkommende siktet nok til de som kommenterer det som ts skriver. «De fleste er veldig «å herregud, nå mister du jo viktig kontakt med babyen» og «stakkars deg»»

• Nyttig 1
Skrevet

Vedkommende siktet nok til de som kommenterer det som ts skriver. «De fleste er veldig «å herregud, nå mister du jo viktig kontakt med babyen» og «stakkars deg»»

å slik ja

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...