Gå til innhold

Noen med erfaring fra periodisk faste 15/9 eller 16/8?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er godt igang, men har ikke badevekt, så jeg vet ikke helt hvordan det går. Hensikten er å gå ned i vekt, samt å få med meg alle helsefordeler som mer stabilt blodsukker, bedre hormonregulering etc. Jeg tipper dette er noe jeg må venne meg til og leve med resten av livet, men må innrømme det er ganske røft å ikke spise mellom kl 20 og 12. Jeg blir ganske sulten, og til å være et frokostmenneske syns jeg det er litt trist. Til nå faster jeg mandag til fredag, og spiser normalt i helgene, dvs frokost og middag pluss litt potetgull og kos på kvelden. Noen med erfaring som vil fortelle hvordan dere gjør det? Har dere gått ned i vekt?

Anonymkode: fd03d...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Om du er et frokostmenneske så er muligens 5:2 bedre for deg? Jeg trenger selv litt frokost, ikke mye, en skyr eller banan er nok, men det bryter jo fasten. 

På 2er dagene spiser jeg kun middag, viktig for meg at barna ikke merker noe. Derfor velger jeg å spare alle 500 kaloriene til da. 

Jeg gikk ned flere kilo som normalvektig på 5:2. Men jeg passer jo på hva jeg spiser de andre 5 dagene. Altså, jeg spiser opp hele dagsbehovet mitt. Men tror noen fort kan gå litt i fella og ta en ekstra sjokolade «fordi jeg har jo fastet to dager», og om du ønsker å gå ned i vekt, så kan du ikke holde på slik.

Anonymkode: 9b121...647

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg trodde ikke dette var en diett for frokostmennesker.

Har ikke satt meg det spor inn i dette da, jeg har bare sett det på Debatten. Og der mener jeg de stort sett la vekt på det at alle MÅ ikke på død og liv spise frokost, det er bare noe vi har blitt fortalt i alle år. Noen eier tross alt ikke matlyst på morgenen, de passer dette sikkert fint for. Selv er jeg skrubbsulten innen maks 4 minutter etter jeg står opp, og synes frokosten er dagens beste måltid.

Anonymkode: b0e04...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg følger det som jeg kaller Marit Kolby metoden. Jeg spiser 3 måltider pr dag. Frokost ca 830, lunsj 1130/12.00, og middag som blir siste måltid kl 17.00.

Da går det ca 15-16 timer uten mat. Jeg sliter litt i helgene, da vi ofte spiser seint og tar oss et par øl etc, men da blir det gjerne frokost 12/13 og middag 19/20. kanskje bare 2 måltid i stedet for 3.

jeg er forholdsvis slank, men skulle gjerne gått ned 3-4 kg og jeg sliter med at magen står rett ut. Trener 5 dager i uken og spiser ren og sunn mat, men vekten ville liksom ikke ned. Jeg har spist 4 hovedmåltider og 1-2 mellommåltider. Lever dels på smartkarbo. 
med dette fastemønsteret har magen gått inn og kg gått av, raskt som bare det. Da har jeg ikke vært kjempestreng med karbo og brød/ris/pasta, kost med med snop (i små mengder) men holdt meg til spisevinduene. Er ganske sulten når det nærmer seg frokost, men det kommer og går, så det er levelig. 
jeg har alltid vært avhengig av å spise ofte så jeg trodde aldri dette skulle gå, men det går faktisk helt fint nå som jeg har vendt meg til det, og kropp og sinn har det mye bedre!

Anonymkode: 2e812...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg trodde ikke dette var en diett for frokostmennesker.

Har ikke satt meg det spor inn i dette da, jeg har bare sett det på Debatten. Og der mener jeg de stort sett la vekt på det at alle MÅ ikke på død og liv spise frokost, det er bare noe vi har blitt fortalt i alle år. Noen eier tross alt ikke matlyst på morgenen, de passer dette sikkert fint for. Selv er jeg skrubbsulten innen maks 4 minutter etter jeg står opp, og synes frokosten er dagens beste måltid.

Anonymkode: b0e04...6ef

En kan jo spise frokost, en må bare passe på at en spiser innenfor et vindu på 8 timer☺️

Anonymkode: 2e812...428

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har prøvd 16/8, sleit mye med hodepine, lite energi og sultfølelse. 

Anonymkode: d431e...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ts her. Jeg har aldri hørt at 16/8 ikke skulle være for frokostmennesker, men kanskje det ikke er det? Selv elsker jeg frokost, så det er et tap. Likevel. Jeg må ned i vekt, så da ofres det uansett. Jeg merker forøvrig ingenting ellers, ingen hodepine eller dårlig konsentrasjon. Alt er som før. 
Spent på om jeg kommer til å gå ned noe merkbart da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts her. Jeg har aldri hørt at 16/8 ikke skulle være for frokostmennesker, men kanskje det ikke er det? Selv elsker jeg frokost, så det er et tap. Likevel. Jeg må ned i vekt, så da ofres det uansett. Jeg merker forøvrig ingenting ellers, ingen hodepine eller dårlig konsentrasjon. Alt er som før. 

Det spiller jo ingen rolle når de 16 timene er. Er du frokostmenneske så spiser du frokost, men hopper over kveldsmat.

Anonymkode: 37ede...b89

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men du kan jo spise frokost..? Bare forskyv "fastevinduet" ditt, så du faster mer om kvelden enn om morgenen. Det er ett fett om du faster fra 20-12 eller fra 16-08, det er like mange timer.. La middagen være dagens siste måltid, og fast frem til frokosten. Så kan du kose deg med frokost så mye du bare vil. 

Mitt naturlige spisemønster er å ikke spise frokost, og mange ganger ikke spise lunsj. Jeg foretrekker å spise om kvelden, og er ikke et frokostmenneske. Jeg spiser ikke sånn for å gå ned i vekt, det er bare sånn jeg foretrekker å spise. 

Anonymkode: d66fc...a7f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spiser kun to måltider om dagen; lunsj på jobben kl 12 og middag før kl 18 en gang. Funker bra for meg. Jeg var frokostmenneske, men etter å ha vendt meg til dette, er det mange ganger jeg ikke er sulten til lunsj en gang... Så for meg har det vært en vanesak.

Anonymkode: 5a013...77e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var et frokostmenneske og kveldsmatmenneske, men har vennet meg til 11/12-19. Innimellom får jeg veldig lyst på frokost og da spiser jeg det. I helgene spiser jeg som det passer. 
Jeg gjør det ikke for å gå ned, så sørger for å spise nok. Jeg blir fysen hvis jeg ikke får i meg nok næring, så prøver å spise næringsrikt og lite tomme kalorier. 

Innimellom driter jeg i fastingen, f eks hvis jeg vet det blir en lang dag på jobb før jeg kan spise, da spiser jeg både frokost og lunsj. Så jeg er ikke så streng, jeg orker ikke at det skal være nazi. 

Alle andre jeg kjenner som gjør dette, inkl samboer, har gått ned noen kilo. Min samboer synes det er superlett med 16/8 og føler at det ikke har kostet han noe å gå ned noen kilo som han tidligere aldri klarte å bli kvitt.

Lykke til!

😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor ikke spise fra 8-17 eller 9-18 heller om du er frokostmenneske? :)

Jeg ville ikke brutt periodisk faste så ofte som hver helg, vil tro kroppen blir litt forvirret da. Jeg brøt det kanskje to ganger i mnd når jeg skulle noe sosialt.

Husk å spise sunt, drikke mye vann, og at du kan ha ren te og sort kaffe uten å bryte fasten.

Om du går ned kommer likevel an på kalorier inn og ut.

Anonymkode: c326c...fe5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver ikke selv med fasting i mer enn «vanlig grad» (om natten), pga helsesituasjon som gjør jeg ikke kan det. Likevel slik jeg har forstått det så kan en velge selv når det spiserommet skal være. Jeg er frokostmenneske selv, og jeg tror at flere sliter med «ekstraspising» på kveldstid, så det å legge spisevinduet til tidligere på dagen om du uansett er glad i frokost kan jo være lurt pga det også. Tror mange velger å legge det senere fordi de vil ha god tid til middag og gjerne mat etter trening, men det kommer jo an på når en spiser middag og trener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Annonse

AnonymBruker

Selv startet med 16:8 , og opplever litt hodepine. Godt å lese at det faktisk er normalt.

Jeg har aldri vært frokostmenneske, men spist frokost fordi "det er lurt" og "vanlig" - så på ren vane før jobb. Men i helgene  har jeg ofte ikke spist et måltid før 12-13, så jeg tenkte hvorfor ikke prøve dette i hverdagen.

Det har virkelig vært en øyeåpner for min del, jeg hadde trodd jeg skulle være sulten under fasten, men jeg går glatt fra siste måltid kl 20.00 til neste måltid dagen etter kl 12 uten problem. Kjenner ingen sult.

Men det aller beste har vært opplevelsen av å ikke være fysen/ha lyst på noe søtt på kvelden. Nå har jeg INGEN søtsug, det er helt enormt å oppleve for min del som har slitt med jo-jo vekt i over 20 år. Så dette er helt genialt og selv om det i utgangspunktet var for å gå ned i vekt så er det så godt å slippe søtsuget og ha stabilt spisemønster at jeg fortsetter på dette så lenge jeg kan.

Anonymkode: 914e6...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...