Gjest Thomasine - ikke innlogget Skrevet 12. januar 2006 #1 Skrevet 12. januar 2006 Vi har de siste årene brukt Sanasol. Mannen har tatt Tran i månedene med R i seg. Nå vil han at alle skal over til Tran, men han gir begge deler... Er ikke det litt "smør på flesk"??? Han sier det er Omega 3 i Tranen og C-vitaminer ( ++) i Sanasolen, derfor mener han det er greit... Hva mener dere? Holder det ikke med en av delene... Kroppen skiller bare ut overskudddet av f.eks C-vitaminene, men av andre ting er det vel ikke bra å få for mye heller...??? :klø:
Frk Doodad Skrevet 12. januar 2006 #2 Skrevet 12. januar 2006 Så lenge man har et normalt variert kosthold har man ikke behov for vitamintilskudd som sanasol. Tran mener jeg imidlertid at både voksne og barn bør ta, i allefall i vintermånedene (med mindre man spiser mye fet fisk jevnlig)
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2006 #3 Skrevet 12. januar 2006 Tran og Sana-sol er to helt forskjellige ting. Forresten er det ikke c-vitaminer i tran. Alle bør ta tran - om de er unge eller gamle.
Gjest Miloine Skrevet 12. januar 2006 #4 Skrevet 12. januar 2006 Noen tror det er ett fett om de gir Sana-sol eller tran. Men det er det ikke, og svaret er rett og slett fett. Tran eller fiskeoljekapsler inneholder viktige fettstoffer. og det står det om her http://www.dagsavisen.no/innenriks/article1841482.ece
Gjest ung23 Skrevet 12. januar 2006 #5 Skrevet 12. januar 2006 Legen vår ga beskjed om at gullungen skulle ta begge deler!
Caramba Skrevet 12. januar 2006 #6 Skrevet 12. januar 2006 (endret) Jeg er vokst opp med begge deler og har jernhelse, he he he... Forresten så er det ikke smør på flesk. Tran inneholder Omega 3 mes Sanna Sol gir bla C-vitaminer. Endret 12. januar 2006 av Caramba
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2006 #7 Skrevet 12. januar 2006 Jeg hørte hvertfall at hvis man skal gi både tran og Sanasol skal man gi halv dose av hver, ikke full dose av begge. Det var et eller annet i begge man ikke skal ha for mye av, men husker selvfølgelig ikke hva.
Chiquita Skrevet 12. januar 2006 #8 Skrevet 12. januar 2006 Jeg hørte hvertfall at hvis man skal gi både tran og Sanasol skal man gi halv dose av hver, ikke full dose av begge. Det var et eller annet i begge man ikke skal ha for mye av, men husker selvfølgelig ikke hva. ← D-vitamin...? (og ev a-vitamin)
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2006 #9 Skrevet 12. januar 2006 Du kan få for mye vit D og A av å ta begge deler. Tranen er veldig viktig for utviklingen av bl.a hjernen, og ville heller tatt det enn sana sol. Hos oss tar vi tran i en skje og en liten dråpe sana sol i midten av denne (så det ser ut som et speilegg). Høres veldig ekkelt ut, men det tar faktisk vekk mye av transmaken. + at man ikke får for mye vit. D
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2006 #10 Skrevet 12. januar 2006 Nå er det visstnok sånn at man får dagsbehovet av d-vitamin hvis man holder den ene hånden sin ut gjennom vinduet i fem minutter en overskyet dag - så dosen for overskudd er nok veldig høy - langt høyere enn soleksponering + tran og sana-sol.
Gjest gjest1 Skrevet 12. januar 2006 #11 Skrevet 12. januar 2006 Som en liten kuriositet til A-vitamin: Vitamin A er fettløslig og lagres dermed i kroppen. Isbjørn har vist en utrolig evne til å lagre vitamin A i leveren. Nivået her kan vist blir så høyt at det å spise isbjørnlever kan være farlig for mennesker. Har forøvrig ingen gode kilder på dette, aå jeg aner ikke om det er sant.... Tilbake til tran/sanasol: Vi tar tran fra skolen begynner om høsten til et godt stykke utpå våren. Bruker den med sitronsmak og skyller ned med en svelg appelsinjuice.
marta Skrevet 12. januar 2006 #12 Skrevet 12. januar 2006 Selv har jeg hørt at BIOVIT erstatter både tran og sanasol.... Men jeg gir tran og sanasol, jeg... så er jeg sikker
Thomasine Skrevet 12. januar 2006 #13 Skrevet 12. januar 2006 Jeg er vokst opp med begge deler og har jernhelse, he he he... Forresten så er det ikke smør på flesk. Tran inneholder Omega 3 mes Sanna Sol gir bla C-vitaminer. ← Ja, det var det jeg skrev gubben også mente...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå