Gå til innhold

Er indeksfond fremdeles en god investering?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har spredt sparingen min i flere forskjellige fond, og har per nå mest penger innenfor energi/ teknologi. Fått en fin opptur de 2 siste årene, men er nå litt usikker.

Hva gjør dere andre amatørsparere?

Anonymkode: 2048f...af0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva gjør dere andre amatørsparere?

Følger med på markedet. Daglig.

Anonymkode: 65954...6b9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prioriterer å betale ned lån nærmeste to-tre åra.

Anonymkode: 6d118...16d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Herlighet, kommer til å gå helt fint dette. 

Anonymkode: ad408...c72

AnonymBruker
Skrevet

Rentefond er nå på vei til å bli bedre enn index.

Anonymkode: 36de2...ccc

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Bare så irriterende at det ikke går an å endre investeringen fra aksjer/fond til rentepapirer på ASK. Er så irriterende å måtte realisere gevinst på fond og betale skatteregningen som regjeringen har økt betraktelig siste årene. 
Hadde vært bedre om man kunne fortsette å utsette skatten

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De neste 2-3 årene: Prioriter å betale ned lån. 

Anonymkode: 6d118...16d

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Er det langsiktig sparing du driver med, så kan det hende det går fint å l pengene stå. Evt. ta de ut og reinvester når markedet går ned. 

Er det korsiktig sparing du driver med, så hadde jeg tatt ut pengene ASAP. Ledelsen i Blackrock har nylig solgt seg ut av mye selv… noe som betyr at det skal ⬇️

Endret av Nostradamus
AnonymBruker
Skrevet

Den svake kronen gjør at jeg er usikker på utenlandske fond og aksjer, men det er jo ikke gitt at kronen vil styrke seg igjen. 

Teknologi hadde jeg trodd skulle få seg en større knekk nå med de økende rentene siden mye der er høyt priset. Sammenlign for eksempel PE ratio på teknologiselskaper og energiselskaper. Jeg forutså ikke den siste tids oppgang i indeks og teknologi i alle fall. Spent på om det brister eller bærer. Jeg holder meg i alle fall til selskaper innenfor energi og shipping, men det har ikke gitt spesielt god avkastning siste månedene, så håper det snur snart :) 

Anonymkode: 8ec07...77a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva er rentefond? Har du eksempler?

Skrevet (endret)

Det er usikkert, jeg spår at den norske krona vil holde seg dårlig en stund nå. Spørsmålet er: når vil NOK styrke seg? I år? Neste år? 5 år? Aldri? Det er da vi vil merke at inntjeningen på indeksfond kan gå dårligere fremover dersom NOK styrker seg betraktelig, eller vi kan ende opp med at man taper penger på valutasvingninger.

En god del av stigningen i indeksfond har jo vært at NOK har svekket seg mot USD og EUR... Du fikk ca. 8.25 NOK for 1 USD rundt starten av 2021, nå er det 10.78!

Jeg vil ikke fraråde folk å investere i indeksfond, men valutarisikoen er høyere akkurat nå siden vi ikke vet hvordan den norske krona vil svinge.

Endret av Gjest5656
Skrevet
10 hours ago, Gjest5656 said:

Det er usikkert, jeg spår at den norske krona vil holde seg dårlig en stund nå. Spørsmålet er: når vil NOK styrke seg? I år? Neste år? 5 år? Aldri? Det er da vi vil merke at inntjeningen på indeksfond kan gå dårligere fremover dersom NOK styrker seg betraktelig, eller vi kan ende opp med at man taper penger på valutasvingninger.

En god del av stigningen i indeksfond har jo vært at NOK har svekket seg mot USD og EUR... Du fikk ca. 8.25 NOK for 1 USD rundt starten av 2021, nå er det 10.78!

Jeg vil ikke fraråde folk å investere i indeksfond, men valutarisikoen er høyere akkurat nå siden vi ikke vet hvordan den norske krona vil svinge.

Om man kjøper valutasikret fond da? Da skal man i teorien (min teori?) være bedre sikret mot svingninger i valutakurser. KLP har etpar globale valutasikrede fond. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...