AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #1 Skrevet 27. juni 2023 Jeg har hatt noe føflekker som i det siste har vokst ganske mye samt endret litt farge. Hun sa hun hadde en smart dings, skikket på den med typ noe som så ut som et forstørrelsesglass til å gjøre det. Og sa de ser fine ut, ikke nei farlig. Jeg trodde at hvis det skjedde store forandringer så fjernet man de for å sende inn. Har det kommet ny praksis? Anonymkode: 40c9f...f74
tonebelinda Skrevet 27. juni 2023 #2 Skrevet 27. juni 2023 Hadde legen syntes de så tvilsomme ut, hadde legen anbefalt fjerning. Når legen sa de så fine ut, så var de helt sikkert det. 4
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #3 Skrevet 27. juni 2023 Hvorfor er det så mange tråder om føflekker? Anonymkode: 168b7...998 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #4 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor er det så mange tråder om føflekker? Anonymkode: 168b7...998 100% enig. Virker som føflekk-kreft er den nye svartedauen her inne. Anonymkode: f3e45...f90 4
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #5 Skrevet 27. juni 2023 Sikkert fordi det snakkes mye om på våren og sommeren. alle faretegn man skal følge med på, og hvor farlig det er. det høres ut som at føflekkreft er ekstremt vanlig å få, «alle» får det, og mange dør av det. Det snakkes om farger, form, hvor vanskelig det er å se forandringer selv. «Disse må du sjekke» Og da er det mest sannsynlig kreft. Anonymkode: 35a41...c5f
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #6 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): 100% enig. Virker som føflekk-kreft er den nye svartedauen her inne. Anonymkode: f3e45...f90 vel, det er stadig flere som får det og som dør av det..... så ja, det er viktig. TS, om du ikke klarer slå deg til ro med legens svar be om en ny vurdering og be om at den fjernes og sendes inn til analyse. En lege er ikke et serviceyrke men jobben deres er å se hele pasienten, om dette plager deg har ikke legen gjort jobben sin godt nok. Anonymkode: 3fec0...b27
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #7 Skrevet 27. juni 2023 Da kan jeg enten hjelpe alle, eller gjøre dere mer paranoide.. 😅 men vet dere at mange av de dødelige kreft-føflekker, de blir oppdaget i hodebunn. De er usynlige bak håret, de er utsatt for sol, og folk vet ikke engang at de har føflekk før de blir påvist kreft. Nå kan dere leve med den informasjonen. Anonymkode: ba85d...4e8 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #8 Skrevet 27. juni 2023 Eksen min var til legen med en føflekk som var helt svart for noen år siden. Legen studerte den og fjernet den for å sende til testing, men hun kunne si med stor sannsynlighet bare ved å se på at det ikke var noe galt med den, men sendte den likevel inn for å være føre var. Den viste seg å være helt fin. Jeg ville bedt om å få de testet om jeg var deg, sannsynligvis er de helt fine siden legen mente det, men tror ikke jeg hadde fått ro i sjela uansett, siden man skal være obs på føflekker som endrer form og farge. Er jo greit å være føre var Anonymkode: bde5a...d36
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #9 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Sikkert fordi det snakkes mye om på våren og sommeren. alle faretegn man skal følge med på, og hvor farlig det er. det høres ut som at føflekkreft er ekstremt vanlig å få, «alle» får det, og mange dør av det. Det snakkes om farger, form, hvor vanskelig det er å se forandringer selv. «Disse må du sjekke» Og da er det mest sannsynlig kreft. Anonymkode: 35a41...c5f Jeg har selv hatt føflekkkreft, så jeg vet jo hva jeg snakker om. De aller fleste overlever jo den sykdommen og. Reagerer mest på media (Dagbladet/Vg) som nesten hver eneste sommer kjører masse saker om hudkreft bak betalingsmur, som om dette var den nye pesten. Virker som om det er ekstra ille i år. Anonymkode: f3e45...f90 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #10 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har selv hatt føflekkkreft, så jeg vet jo hva jeg snakker om. De aller fleste overlever jo den sykdommen og. Reagerer mest på media (Dagbladet/Vg) som nesten hver eneste sommer kjører masse saker om hudkreft bak betalingsmur, som om dette var den nye pesten. Virker som om det er ekstra ille i år. Anonymkode: f3e45...f90 Nettopp det som er slitsomt for de som lett blir bekymret. Det blir blåst opp i stor skala og i flere artikler. Anonymkode: 35a41...c5f 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #11 Skrevet 27. juni 2023 Skal sies det var nærmere vinteren jeg sjekket den opp altså, man det har ligget å plaget meg en stund da de bare fortsetter å vokse 😅 Og jeg har liksom alltid hørt av alle med fløflekker med store endringer som sender de inn. TS Anonymkode: 40c9f...f74
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #12 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 27.6.2023 den 11.01): Sikkert fordi det snakkes mye om på våren og sommeren. alle faretegn man skal følge med på, og hvor farlig det er. det høres ut som at føflekkreft er ekstremt vanlig å få, «alle» får det, og mange dør av det. Det snakkes om farger, form, hvor vanskelig det er å se forandringer selv. «Disse må du sjekke» Og da er det mest sannsynlig kreft. Anonymkode: 35a41...c5f Norge ligger på toppen av alle land med føflekkkreft, så ikke rart at folk er opptatt av føflekker som vokser. Anonymkode: 69fbe...efd
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #13 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 27.6.2023 den 12.52): Skal sies det var nærmere vinteren jeg sjekket den opp altså, man det har ligget å plaget meg en stund da de bare fortsetter å vokse 😅 Og jeg har liksom alltid hørt av alle med fløflekker med store endringer som sender de inn. TS Anonymkode: 40c9f...f74 Plager den deg og er i vekst, så skal den fjernes. Anonymkode: aad90...90b
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #14 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 27.6.2023 den 10.02): Jeg har hatt noe føflekker som i det siste har vokst ganske mye samt endret litt farge. Hun sa hun hadde en smart dings, skikket på den med typ noe som så ut som et forstørrelsesglass til å gjøre det. Og sa de ser fine ut, ikke nei farlig. Jeg trodde at hvis det skjedde store forandringer så fjernet man de for å sende inn. Har det kommet ny praksis? Anonymkode: 40c9f...f74 Det jeg ble overrasket over, var at da jeg fjernet en føflekk, og den ble sendt inn, fikk jeg beskjed at flere hadde undersøkt den. Konklusjonen var at den så ikke helt bra ut, men den ikke var farlig. Jeg trodde de dyrket den på en måte jeg, når den ble sendt inn, men det blir dem visst ikke. Anonymkode: 49184...408
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #15 Skrevet 28. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 27.6.2023 den 11.06): Da kan jeg enten hjelpe alle, eller gjøre dere mer paranoide.. 😅 men vet dere at mange av de dødelige kreft-føflekker, de blir oppdaget i hodebunn. De er usynlige bak håret, de er utsatt for sol, og folk vet ikke engang at de har føflekk før de blir påvist kreft. Nå kan dere leve med den informasjonen. Anonymkode: ba85d...4e8 Men den mest vanlige plassen å få føflekk-kreft er på leggene (kvinner) eller på ryggen (menn). The more you know! Men sånn seriøst, så er de fleste føflekker trygge og normale, selv om de ser rare/stygge ut, men er man det minste i tvil så får man legen til å se på den. Stoler man ikke på legen, så går man til privat hudlege. Mange apotek har også muligheten til å se på føflekker og gi råd om de bør undersøkes nærmere eller ikke. Anonymkode: ede4b...eaf
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #16 Skrevet 28. juni 2023 Gå til en hudspesialist og be den personen om å sjekke alle føflekkene dine. Du kan avtale time hos privat klinikk. Da trenger du ikke bekymre deg mer. Anonymkode: 65364...eb4
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #17 Skrevet 28. juni 2023 Jeg fjernet en føflekk i hodebunnen for to år siden. Den erfarne hudlegen* sendte den inn for analyse. Det samme gjaldt to større talgvorter (seboreisk keratose). * doktorgrad + har jobbet som overlege ved Riksen. Anonymkode: 423d2...32e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå