Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som overskriften sier, hvor går grensen?

Går den ved kyssing på kinn, verbale ord, at en som er interessert i en sitter i armkroken? Eller er det mer seksuelt? 

Jeg har opplevd nå flere av de første tingene jeg skrev (pluss noen flere) og for meg er ikke dette greit. Han sier det er impuls handlinger men at han har kontroll så jeg skal ikke bekymre meg. 

For meg henger ikke kontroll og impuls sammen... har du kontroll handler du ikke på impuls, spesielt når du vet partneren din reagerer på det. 

Anonymkode: f7aac...101

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen grenser på dette. Dessverre, ville vel mange sagt.

Anonymkode: d4b69...13f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke akseptert at kjæresten min hadde hatt ei annen dame i armkroken, særlig dersom hun var interessert. Og hva slags "verbale ord" er det snakk om? 

Kyssing på kinn kan være okei om det er et helt platonisk venneforhold mellom dem. 

Jeg er også enig med deg om at det med impuls og kontroll ikke henger sammen. Impuls betyr jo mangel på kontroll, det er hele poenget med impuls. "Jeg kjøpte denne veska på impuls, men jeg hadde full kontroll!" Da vet man enten ikke hva ordet betyr, eller man lyver til seg selv (og andre). 

Anonymkode: 89e88...424

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Min mann og jeg har en felles grense for utroskap, og den er veldig enkel: "alt du ikke kunne sagt eller gjort foran partner er utroskap".

Det betyr likevel ikke at alt du gjør foran partner er ok og skal godtas, men så lenge den andre parten ser det har han/hun et valg om å godta det eller ikke. 

Anonymkode: df8b1...4de

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg hadde ikke akseptert at kjæresten min hadde hatt ei annen dame i armkroken, særlig dersom hun var interessert. Og hva slags "verbale ord" er det snakk om? 

Kyssing på kinn kan være okei om det er et helt platonisk venneforhold mellom dem. 

Jeg er også enig med deg om at det med impuls og kontroll ikke henger sammen. Impuls betyr jo mangel på kontroll, det er hele poenget med impuls. "Jeg kjøpte denne veska på impuls, men jeg hadde full kontroll!" Da vet man enten ikke hva ordet betyr, eller man lyver til seg selv (og andre). 

Anonymkode: 89e88...424

Verbale ord er ord jeg trudde var et kjærlig ord til meg, men nå hørte jeg han sa akkurat det samme til en annen dame.

Jeg har ikke store problemer med et lite kyss på kinnet, men dette handler om at han holdt rundt ansikt/hodet og kysset henne flere ganger på hvert kinn. Han har også holdt rundt hodet til en annen å latet som om ham skulle kysse ho. 

Dette er vondt og jeg har sagt i fra men han sier at han ikke vet hvorfor det skjer og at det skjer på impuls men vet hvor grensa går. Min grense tråkker han over. 

Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

I teorien kan min samboer ligge med andre for å ha sex. Dersom det er kun for sexens del, og ikke noe annet.

I praksis er det som kjent vanskelig å skille mellom følelser og sex.

Men treffer hun noen som hun vil ligge med, og som hun nesten garantert ikke ser igjen og ikke har noen kontakt med etter sexen, så får hun lov.

Gjør du det samme selv? Nei, jeg har ligget med såpass mange at jeg ikke har det behovet lengre. Jeg kjenner ikke lengre noen spenning med å se om jeg kan få sex med en dame jeg liker (annet enn min samboer). Rett og slett ferdig med det.

Anonymkode: 3401e...c26

• Nyttig 1
Skrevet

Alt du ikke kunne sagt eller gjort foran partner er utroskap, men det varierer også veldig mye på om man er bi eller er hetrofil.

Jeg ville f. eks ha latt dama latt holde hendene med venninna dersom jeg visste at hun var hetrofil, men ikke med en mann.

Sitte i armkroken til en mann ville ha vært helt uaktuelt da det er det nærmeste steget vanligvis før man går over til som kjæreste

Det går greit å gi vennskapelig nuss på kinnet til venninna dersom man ikke er bi, men uaktuelt til en mann

Jeg ville heller ikke ha akseptert fysisk berøring av kroppene til hverandre på en seksuell måte (som å ta på puppene/brystkassa), nedentil.

Kyssing på munn er uaktuelt

AnonymBruker
Skrevet

Utroskap innebærer sex, med kontakt mellom slimhinner. 
Det synes jeg er en grei og ryddig definisjon, og støttes mer eller mindre av SNL også, selv om de også spesifiserer at det er utroskap = samleie:
https://snl.no/utroskap 

Hvis ikke roter man seg bort i en ullen diskusjon om "emosjonell utroskap" osv.

Samtidig mener jeg ikke at alt annet er ok oppførsel, men det gjør det ikke til utroskap. 

Anonymkode: ce8eb...b14

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting av det du nevner hadde vært greit for meg 

Anonymkode: 818ba...b41

• Liker 2
Gjest EmKay
Skrevet

Tja det kommer an på settingen. Om en venninne av han sitter på fanget eller i armkroken hans, eller han gir henne en klem eller et kyss på kinnet, så er det helt ok for meg så lenge det er helt vennskapelig. 
Om det derimot er en fremmed dame og settingen er flørtende og romantisk er det ikke greit. 

Om en venninne vil holde an i armen mens de går fra en plass til en annen, er det helt ok. Å holde hender blir for intimt. 

Direkte utroskap starter for meg ved kyssing, men grensen min er krysset lenge før utroskapen skjer. 

Ellers er sexting, eller emosjonell utroskap like ille spør du meg, og vil heller ikke bli akseptert. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Utroskap innebærer sex, med kontakt mellom slimhinner. 
Det synes jeg er en grei og ryddig definisjon, og støttes mer eller mindre av SNL også, selv om de også spesifiserer at det er utroskap = samleie:
https://snl.no/utroskap 

Hvis ikke roter man seg bort i en ullen diskusjon om "emosjonell utroskap" osv.

Samtidig mener jeg ikke at alt annet er ok oppførsel, men det gjør det ikke til utroskap. 

Juristen som er ansvarlig for den posten i SNL, viser til en siden lang tid ikke eksisterende juridisk definisjon.

https://naob.no/ordbok/utroskap

Er vel en bedre kilde til å forstå selve ordet.

Ok, i ikke gyldig gammel lovgivning så er det som i SNL, i norsk språk er det som i NAOB. Det vil si at det er det enkelte par eller person som setter sine grenser. Slik at denne tråden ikke kan handle om var som er sann utroskap, men hva vi som svarer ser på som utroskap.

Vi har som ramme det standard ekteskapsløftet om å elske, ære å være trofaste. Slik at et vesentlig brudd mot det vil være et brudd på ekteskapsløftet, og med det utroskap.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fremmed fugl skrev (2 timer siden):

Juristen som er ansvarlig for den posten i SNL, viser til en siden lang tid ikke eksisterende juridisk definisjon.

Definisjonen er vel ikke endret, men skilsmissegrunnen er opphevet ja. 
Og det står også at i dagligtale brukes det om seksuelle forhold til andre enn partner.

Det som står i NAOB, som er referanser til Bjørnstjerne Bjørnson - og ikke så mye mer oppdatert enn SNL i mine øyne.

Uansett: 
Vi er enig i at man skal holde sine løfter og være ærlige mot sin partner.
Det er bruken av ordet utroskap som blir helt feil når man snakker om å holde hender, flørte, sitte i armkrok, forelske seg, osv.

Ordet misbrukes til mye annet en seksuelle forhold, og det vanner ut begrepet, når alle lager sine egne definisjoner. 
Da risikerer man å bli beskyldt for utroskap uten å vite at man har vært det selv...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Og det står også at i dagligtale brukes det om seksuelle forhold til andre enn partner.

Det som står i NAOB, som er referanser til Bjørnstjerne Bjørnson - og ikke så mye mer oppdatert enn SNL i mine øyne.

Uansett: 
Det er bruken av ordet utroskap som blir helt feil når man snakker om å holde hender, flørte, sitte i armkrok, forelske seg, osv.

Ordet misbrukes til mye annet en seksuelle forhold, og det vanner ut begrepet, når alle lager sine egne definisjoner. 
Da risikerer man å bli beskyldt for utroskap uten å vite at man har vært det selv...

Skjønner det med å bli beskylt for utroskap er vondt. Men når den ene partner har sagt i fra og blitt såret pga den andre parten gjør slike dumme ting gang på gang... hva skal man kalle det? Selvom definisjon på utroskap kanskje ikke ligger til grunn så gjør det jo fortsatt vondt for den part som grensen blir oversteget. Det med å kalle andre for ord som en trudde var forbeholdt kjærligheten mellom 2 mennesker feks.. Da betyr ikke de ordene så mye lengre... og hvis ord og handlinger ikke betyr så mye lengre hva sitter en igjen med da?

• Liker 1
Skrevet

Det betyr lite hva andre syns. Det viktige er at dere to snakker om grensene, og at ingen overgår dem. Hvis du syns kyss på kinnet er utroskap så bør han respektere det og la vær å gjøre det.

Jeg ville reagert på unnskyldningen hans om at det bare skjer. Ikke ok, hvis du syns det er over grensa.

• Liker 3
Skrevet

Dersom en av partene hadde hatt sex med en annen person.

Men mener også at dersom man har en flørtende tone på meldinger, og skjuler dette for partneren, kan dette også oppfattes som utroskap.

AnonymBruker
Skrevet

Alt man ikke kan fortelle partneren om er utroskap. 

Anonymkode: e8111...0a9

AnonymBruker
Skrevet

Ting som involverer følelser, over lengre tid og gjerne skjult. Jeg ser jeg må slutte å sette meg på fanget/i armkroken til andre🫣liker å være nære Andre mennesker, men har aldri ment noe med sånt.  ser det kan oppfattes på en annen måte. 

Anonymkode: e9086...a05

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Uansett: 

Skal ikke kverulere så mye med deg. Men anbefaler deg å lese en bok av Arne Næss. Praktisk semantikk.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer er enige om at alt som må holdes hemmelig for den andre, er utroskap. 

Anonymkode: cd3ff...dbe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg og samboer er enige om at alt som må holdes hemmelig for den andre, er utroskap. 

Anonymkode: cd3ff...dbe

Teit

Anonymkode: c1c9a...b14

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...