Gå til innhold

Er pølse i lompe en søring greie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lompe er best, da smaker man mer av pølsen. Verste jeg ser er pølser i brød med ketchup, sennep, løk, osv. Smaker jo bare tilbehør!

Anonymkode: 76d19...4a1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det heter ikke potetkaker dersom det ikke er potet i dem. Lomper lages også uten poteter i, da er det rett og slett lomper. 

Anonymkode: 7be68...386

Nei. Lomper har potet. https://no.wikipedia.org/wiki/Lompe

Lefser, derimot, kan lages med og uten potet. På vestlandet er det uten-potet-versjonen som er vanligst. 

Men lomper har, per definisjon, potet i seg. 

Anonymkode: dc93c...a7a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Digresjon , men er det på Vestlandet dere spiser pølse i vaffel også?

Har aldri prøvd det, kun hørt om det, men tenker at det ikke er ulogisk at det kan være godt ettersom pannekaker og bacon er en greie her (og utrolig godt-pannekake,bacon og lønnesirup)

(fra Østlandet)

Anonymkode: 21082...758

Pølse i vaffel har aldri vært ein ting her eg bur iallefall 🤷‍♀️

Anonymkode: 24d41...881

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke meg du siterte, men jeg måtte sjekke opp i dette selv, for har absolutt aldri hørt om lomper her på vestlandet uten potet. Keto-lomper er uten potet 😅 er det jeg fant.

https://fettogforstand.no/norsk/bakst/lomper-keto-glutenfri/

Anonymkode: 7c692...ef7

Det som i følge ABen som kom med påstanden "rett og slett bare er lomper" kan neppe dreie seg om den kjente og kjære ketolompen altså. :filer: :paff:

Sitat

2 egg

1 ss olivenolje

1 dl vann

30 g SunnRask Fiberhusk (malte psylliumfrøskall)

50 g SunnRask avfettet linfrømel

20 g BodyFuel Myseproteinisolat Bakeprotein + MCT

en klype salt

Nei, bare nei! :regler:

Dette har ikke noe med lomper å gjøre (bortsett fra i bloggen oppskriften kommer fra).

Anonymkode: f9f08...5ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fra og bor i Stavanger og spiser pølse i lompe. Orker ikke de søte, klissete pølsebrødene. Lomper har de, i flere varianter, både på Meny og Kiwi, som er de butikkene jeg bruker handle i. Når vi skal grille pleier folk som regel by på både pølsebrød og lompe. Hva bensinstasjonene har vet jeg ikke, men det kan godt hende de bare har pølsebrød.

Anonymkode: 1afc7...ada

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er fra og bor i Stavanger og spiser pølse i lompe. Orker ikke de søte, klissete pølsebrødene. Lomper har de, i flere varianter, både på Meny og Kiwi, som er de butikkene jeg bruker handle i. Når vi skal grille pleier folk som regel by på både pølsebrød og lompe. Hva bensinstasjonene har vet jeg ikke, men det kan godt hende de bare har pølsebrød.

Du er et offer for lompifiseringen av vestlandet! 

Hilsen gammal siddis

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du er et offer for lompifiseringen av vestlandet! 

Hilsen gammal siddis

Det kan godt hende, og takk og lov for det. Lompe er jo mye bedre 😉

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er også utflytta nordlending, men jeg lærte meg raskt å foretrekke lompe. Det er digg med mindre brød, blir jo mett av brødet og ikke pølsa ellers. 

Anonymkode: c5772...1ea

• Liker 3
Skrevet

Jeg er født og oppvokst i Oslo, og har aldri noensinne tenkt over at lompe er en østlandsgreie 🤭 Dette visste jeg rett og slett ikke.
Og ja, jeg foretrekker klart lompe (wiener i lompe er nam!). 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det som i følge ABen som kom med påstanden "rett og slett bare er lomper" kan neppe dreie seg om den kjente og kjære ketolompen altså. :filer: :paff:

Nei, bare nei! :regler:

Dette har ikke noe med lomper å gjøre (bortsett fra i bloggen oppskriften kommer fra).

Nei er enig i at det nok ikke var de keto-lompene der den du siterte var ute etter 😂 

Har aldri hørt om potetfri lompe. Da blir det lefse, men det er jo faktisk noe annet.

Anonymkode: 7c692...ef7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg oppvokst og bor like nord for polarsirkelen, og vil si at det er vanlig med både brød og lompe her i området. Ved sosiale tilstelninger får du tak i begge deler. Liker ikke lompe selv da, men det er en annen sak.

Anonymkode: 975b3...3f2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fra Bergen, og traff på min første pølse i lompe en gang på 80-tallet da jeg var på ferie på Østlandet.. Den gang i Bergen eksisterte ikke "pølse i lompe". Og ja, jeg vet, fordi jeg hadde sommerjobb i en pølsekiosk. 

Anonymkode: 6f94f...daa

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Pølse i lompe... :rodmer: :sikle:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare lomper på grillpølse, men brød og lompe (heter spesial) på wiener. 

Anonymkode: 65849...535

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er fra Bergen, og traff på min første pølse i lompe en gang på 80-tallet da jeg var på ferie på Østlandet.. Den gang i Bergen eksisterte ikke "pølse i lompe". Og ja, jeg vet, fordi jeg hadde sommerjobb i en pølsekiosk. 

Anonymkode: 6f94f...daa

Hvordan uttales «lompe» på Bergensk?

På enkelte bensinstasjoner selger de pølse i hvetebolle. 

Anonymkode: 066a5...743

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.6.2023 den 15.34):

Pølse i vaffel har aldri vært ein ting her eg bur iallefall 🤷‍♀️

Anonymkode: 24d41...881

Tror den oppsto i Moss. Ser for meg at det er sånn som skjer i kiosken mot slutten av en fotballcup. «Vi er tomme for lomper og pølsebrød, men du kan få kjøpe pølse i vaffel…»

Anonymkode: 49fcd...3c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Tror den oppsto i Moss. Ser for meg at det er sånn som skjer i kiosken mot slutten av en fotballcup. «Vi er tomme for lomper og pølsebrød, men du kan få kjøpe pølse i vaffel…»

Eller pølse i hvetebolle eller i verste fall, soft is med pølse 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Eller pølse i hvetebolle eller i verste fall, soft is med pølse 😅

Cup-kiosker pleier ikke ha så mange valgmuligheter. Reste-pinne-is kan spares til en annen gang, mens de stekte vaflene og varme pølsene er spise eller kaste. Og da ble det spist - sammen.

AnonymBruker
Skrevet

Har dere skrivefeil alle sammen?

Det er pølse i rompe, sant?

Anonymkode: e4fac...fe3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vokst opp på innlandet, og vokst opp med pølse i lompe. Brød var noe bensinstasjonene holdt på med. Liker fortsatt best pølse i lompe! 

Anonymkode: 1b490...bf1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...