Gå til innhold

Er pølse i lompe en søring greie?

Anbefalte innlegg

Gjest Lykkedykker
Skrevet (endret)

Har bodd mesteparten av livet mitt nord for polarsirkelen, og har feriert mye ellers videre nordover. Og på alle bensinstasjoner o.l hvor jeg har kjøpt meg ei pølse så har jeg aldri blitt stilt spørsmålet om det skal være i lompe eller brød, ja, eller begge deler. 

Men nå som jeg har flyttet sørover, da mener jeg sør for Trondheim, og bodd 10+ år her, så får jeg altså dette spørsmålet på samtlige bensinstasjoner. Hva er egentlig greia med pølse i lompe? 

Endret av Lykkedykker
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er en østlandsgreie. Ingen lomper (eller potetkaker som det egentlig heter) på vestlandet.

Anonymkode: f9f08...5ad

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor på vestlandet og tror aldri jeg har fått spørsmål om jeg vil ha lompe på bensinstasjoner. Jeg får spørsmål noen ganger om jeg vil ha fint eller grovt brød.

Anonymkode: bcccb...006

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vokste opp i tidligere Østfold. Lompe er så klart best (hehe)

Anonymkode: a9a10...8f9

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er hovedsaklig en østlands-greie. Det er en ikke-sak på Vestlandet. Her er det kun brød. Mannen er fra Trøndelag, og der er det også vanlig med lompe. Fatter ikke greien, er jo tusen ganger bedre (og mer mettende) med brød. 

Anonymkode: dc93c...a7a

• Liker 4
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Digresjon , men er det på Vestlandet dere spiser pølse i vaffel også?

Har aldri prøvd det, kun hørt om det, men tenker at det ikke er ulogisk at det kan være godt ettersom pannekaker og bacon er en greie her (og utrolig godt-pannekake,bacon og lønnesirup)

(fra Østlandet)

Anonymkode: 21082...758

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har aldri prøvd det, kun hørt om det, men tenker at det ikke er ulogisk at det kan være godt ettersom pannekaker og bacon er en greie her (og utrolig godt-pannekake,bacon og lønnesirup)

(fra Østlandet)

Nei, det er en Østfold-greie, ikke noe vi gjør på Vestlandet

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er hovedsaklig en østlands-greie. Det er en ikke-sak på Vestlandet. Her er det kun brød. Mannen er fra Trøndelag, og der er det også vanlig med lompe. Fatter ikke greien, er jo tusen ganger bedre (og mer mettende) med brød. 

Wienerpølser i lompe er overlegen wienerpølse i brød. Sånn er det bare. 

• Liker 20
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

(fra Østlandet)

Ja hvorfor ikke gjøre en kaloribombe dobbelt så usunn...   

Anonymkode: f8088...b1a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Opprinnelig fra nordnorge, bodd i Trondheim i 10år, aldri blitt spurt om lompe noen steder. Er godt iblant da😃

Anonymkode: 02012...b9e

Skrevet

Vokste opp i Trøndelag og det var helt vanlig med lompe der også.  

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Synes pølsen ofte « forsvinner» i de store brødene, så foretrekker lompe. Østlandet ja. 

Anonymkode: e7915...ead

• Liker 5
Gjest EmKay
Skrevet

Som de andre vestlendinger sier, vi får ikke tilbud om lompe på bensinstasjoner. Men vi er mange som gjerne kjøper med lomper istedet for pølsebrød når vi skal grille eller på tur :) 

AnonymBruker
Skrevet

Nå kjøper jeg sjeldent/aldri pølse på bensinstasjon, og skal ikke si noe om hva de evt. tilbyr der. 

Men bor på jæren, og pølse i lompe er nå en ting her også. Har alltid hatt det hjemme tilgjengelig med grilling, og også fått det som en mulighet hos andre når det er grilling på gang. Mener at det også har blitt servert som en mulighet på 17 mai arrangement på skoler.

Anonymkode: 7c692...ef7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lomper er jo sunnere enn brød men kjøper kun pølse i brød for ikke å risikere å få en muggen lompe.

Anonymkode: abb45...b19

AnonymBruker
Skrevet
tirben skrev (17 minutter siden):

Vokste opp i Trøndelag og det var helt vanlig med lompe der også.  

Samme her, ikke lompe, men kun pølse med brød!
Fikk kultursjokk da flyttet til Østlandet og har alltid med brød selv ved grilling. 

Anonymkode: f43d1...58b

AnonymBruker
Skrevet

100% Østlandet. Man har ikke brød til pølse 🤮

Anonymkode: 7ca38...449

• Liker 7
Skrevet (endret)
5 hours ago, AnonymBruker said:

Det er en østlandsgreie. Ingen lomper (eller potetkaker som det egentlig heter) på vestlandet.

Lisbets Potetkaker er fra Flekkefjord/sørlandet. Kommer ikke selv fra Flekkefjord, men rart om de skulle lage fantastiske potetkaker der om ingen spiste det der. 

Endret av SVK
Gjest Lykkedykker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

100% Østlandet. Man har ikke brød til pølse 🤮

Anonymkode: 7ca38...449

Østlandet jeg bor på ja, da forstår jeg. Men joda, pølse skal i brød😅

AnonymBruker
Skrevet
SVK skrev (33 minutter siden):

Lisbets Potetkaker er fra Flekkefjord/sørlandet. Kommer ikke selv fra Flekkefjord, men rart om de skulle lage fantastiske potetkaker der om ingen spiste det der. 

Man spiser og lager selvsagt potetkaker på vestlandet ja, men tradisjonelt sett ikke til pølser. Da jeg vokste opp var potetkaker kaffemat, dvs noe man spiste med smør og sukker på til kaffen.

Første gang jeg var i Oslo som barn og ble spurt i en pølsebod om jeg ville ha lompe eller brød skjønte jeg ikke hva det gjaldt overhodet. Jeg ante ikke hva en lompe var for noe (hadde aldri hørt ordet før), og skjønte ikke hva en potetkake skulle ha rundt en pølse å gjøre. :fnise: 

• Liker 3
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...